Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3794 ggr
Ketang
12/5/14, 11:34 AM

Idhults stuteri.

Jag funderar på att kontakta Idhults Stuteri nu när dom ska avveckla sin verksamhet och sälja av sina hästar. Men jag har en bit att åka och vill inte åka i onödan innan jag vet vad andra har för erfarenheter av dom och/eller deras hästar?

Har ni köpt av dom? Har ni bra erfarenheter av dom? Hur är hästarna? Väl hanterade, välridna, friska?

Annons:
axa
12/5/14, 11:35 PM
#1

Såg detta, tyvärr är annonsen ej kvar men det får mig att stanna upp och tänka efter..  

  • VARNING för hästköp av IDHULTS STUTERI - Hästar Säljes

    hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=860670

    för 2 dagar sedan - Vi valde att köpa en häst (welsh mountainhingst) av Idhults Stuteripå delbetalning, men har insett att vi blev lurade. Ägaren ville prompt sälja …

  • lite annorlunda än första:

  • * ### VARNING för hästköp av IDHULTS STUTERI - Hästar Säljes

    hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=860671
    
    för 2 dagar sedan - Vi valde att köpa en häst av Idhults Stuteri på delbetalning, men har insett att vi blev lurade. Ägaren, Idhults, ville prompt sälja hästen privat och ...
    
BettaSplendens
12/6/14, 12:37 PM
#2

Jag läste den annonsen, de hade köpt en ponnyhingst som knappt gick att hantera och idhults ville inte ta tillbaka den eller något sånt . Kommer inte ihåg så mycket .. Men man kan ju inte vara säkert på att de talar sanning.

WinterPrince
12/8/14, 2:29 PM
#3

Verkar vara en himla soppa det där. Om man läser inlägg #19 i denna tråden http://welshponny.ifokus.se/discussions/4d716203b9cb46222107291e-molstabergs-max?discussions-1 

Vet inte vad man ska tro…

Ketang
12/10/14, 9:02 AM
#4

#3 Är det Idhults dom pratar om? Tyckte jag läste att den hästen var från Trollhättan. Idhults ligger ju utanför Oskarshamn?

P4go
12/10/14, 9:26 AM
#5

Va ju Idhults som skrev det i inlägg #19 ?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Ketang
12/10/14, 10:40 AM
#6

#5 Okej, men det säger ju inte så mycket om just dom. Mer än att dom sålt en häst till någon som inte tar hand om den.

Annons:
P4go
12/10/14, 10:54 AM
#7

Va inte menat till dig i första hand utan till #3 
Glömde bara skriva det. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

WinterPrince
12/10/14, 3:14 PM
#8

Tänkte med i koppling till #1. Att allt verkar vara en soppa, och att man nog måste bilda sig en egen uppfattning.

Ketang
12/10/14, 3:57 PM
#9

Aha! Ja, jo. Men med tanke på annonsen på Hästnet som är bortplockad nu, så känner jag att jag personligen inte vill bilda mig en egen uppfattning om man hamnar i en sån situation på köpet 🤔

StereoM
1/7/15, 10:45 PM
#10

Vet inte vad som stod i annonsen, men jag har köpt häst från Idhults som jag får hem i mars, och jag känner mig inte speciellt orolig. Har fått spontana kommentarer från ett par andra som har häst från Idhults att hon är väldigt lätt att ha att göra med, och det verkar stämma. Hon har varit supertrevlig och tillmötesgående hittills, svarat på alla frågor, berättat för-och nackdelar med hästarna och vad jag kan förvänta mig, samt ställt upp på några specialönskemål jag haft.

Men jag får väl återkomma i mars. ;)

Ketang
1/13/15, 11:17 AM
#11

#10 Det kan ju bli väldigt spännande !

Tjejen i annonsen hade köpt en avelshingst osedd och fick hem en häst som är så strykrädd att han inte gick att hantera. Jag var i kontakt med tjejen som satt ut annonsen och fick se en film där hästen står och trycker i ett hörn av boxen. När hon går in till honom tar han satts för att hoppa över väggen för att fly. Nu har hon lyckats få ut honom i en lösdrift, men innan hon fick till det så stod han inne i vad jag tror var flera veckor.  Jag hoppas verkligen att han får en chans till ett fint liv.

Enligt henne så vägrar Idhults ta tillbaka honom trots att tjejen erbjuder sig att avvara handpenningen som hon lagt, hon vill bara bli av med honom.  Advokater är inblandade och det verkar vara en jäkla soppa det där. Så jag tror faktiskt att jag fegar ur och köper häst någon annanstans 🤔

WinterPrince
1/13/15, 3:09 PM
#12

Finns en lång tråd om detta på FB, enligt den var det inga problem med ponnyn när den åkte från Idhults. Jag tror det gäller att vara objektiv och komma ihåg att det finns två sidor på varje historia.

PogoPedagog
1/13/15, 9:33 PM
#13

Instämmer med föregående. Jag skulle sälja min förra ponny som var en mkt stabil och supertrevlig ponny. De skulle ta hästen på prov först och efter 10 dagar fick jag åka och hämta hem ett nervvrak som inte kunde stå stilla en sekund :( Det var ett alldeles för stressigt stall och människor som var usla på att lugna oroliga hästar.  Det tog flera månader innan hon blev sig själv igen.

Annons:
Gabriele
1/14/15, 12:33 PM
#14

Man glömmer gärna att hästar är levande väsen med känslor och inga mopeder !

Flyttningar kan vara traumatiska och hästen kan inte det nya kroppsspråket . Som att hamna på Mars med ett helt annat sätt att vara och prata. Och i stället att förstå att hästen är osäker, för den förstår inte ett enda ord så blir människan otålig och kommer med straff ( även backning) och hos vissa  hästar räcker det fullständigt för att flippa och tappa förtroende.  😕

StereoM
1/17/15, 5:42 PM
#15

#11 Oj då, låter tufft för nya ägaren!

Jag känner ju inte till någon sida i det här, men OM hästen fått stå inne i flera veckor för att den varit ohanterbar tycker jag spontant att det låter som att nya ägaren kanske inte är tillräckligt kunnig, heller. 

Jag resonerar ungefär som #14. Räknar med att mina hästar kan vara både stissiga och stressade när de kommer. Det tar ungefär ett år för en häst att helt och fullt acklimatisera sig i en ny miljö (variationer mellan individer förekommer så klart, vissa fixar det snabbare, speciellt om de är resvana). 

Men som sagt, jag får återkomma i mars! :)

StereoM
3/15/15, 8:47 PM
#16

Jaha, nu är det mars och jag har hämtat hem mina hästar! ❤️

Får uppdatera och säga att än så länge har det inte varit några överraskningar, hästarna är precis som beskrivna. Inte jättemycket hanterade, men känsliga, sociala, lyhörda och vänliga. Inga problem. :)

Jag är så kääär i mina hästar. 😃Precis som det ska vara, i och för sig.

Upp till toppen
Annons: