Annons:
Etikettövrigt
Läst 1892 ggr
[Emmisen92]
2014-12-03 23:15

Trivs inte i stallet..

Jag är medryttare på två islandshästar sedan 2-3 veckor tillbaka. Dock så känns det inte alls bra och jag har funderingar på att sluta. 

Förutom mig så är det ungefär 6st andra som också rider dessa hästar som jag har förståt det. Så hästarna går ofta två gånger om dagen. Vissa dagar när jag har kommit och ska rida så står hästen i hagen och bokstavligt talat fortfarande dryper i svett varpå jag ringer ägaren och säger att jag inte ska rida då hästen fortfarande är supersvettig och trött sen tidigare och ägaren blir väldigt arg och försöker propsa på att jag ska rida iallafall men jag känner att det inte är snällt mot hästen. Denna hästen är väldigt otränad och rids främst av barn utöver mig. Försöker jobba honom ordentligt så han får använda ryggen men det är inte mycket han orkar då dom andra som rider troligtvis bara låter honom springa som han vill. Den andra hästen är en riktig raket som rusar iväg såfort man inte är fokuserad på det man gör. Han är ingen dum häst utan har bara mycket energi. Går alldeles utmärkt att stoppa när han rusar iväg men ägaren har nu sagt till den ena unga tjejen att hon ska rida med stångbett på honom och hon reder verkligen inte ut det utan är alldeles för skarp i handen och krullar ihop honom som jag vet inte vad.. Han går med mulen tryckt mot kroppen då hon har så skarp hand i kombination med det bettet så det känns verkligen hemskt att se på. 
Kommer ägaren ner innan man ska rida så kommer det ofta kommentarer som rid hårt nu och kör slut ordentligt på honom och kommer hon ner efter man har ridit och hästen inte är spec svettig så tycker hon att då har man inte ridit ordentligt.. Dom andra medryttarna är också extremt otrevliga och har t.ex sagt att en häst som går i paddocken där är ok att ta in om man vill rida där men sen visar det sig att så är det inte alls och detta var dom väl medvetna om, dom sa det bara för att försöka sätta mig i skiten.  Känner verkligen att detta är inget stall för mig och jag vill inte fortsätta där egentligen.. Men sen så har jag ju saknat hästar jättemycket nu efter ett långt uppehåll och blev så glad när jag hittade ett stall som inte låg för långt bort.. Vet inte egentligen vad jag ville med denna tråden men behövde nog mest skriva av mig lite.. Förlåt om det blev luddigt!

Annons:
Emmelie93
2014-12-03 23:21
#1

Usch! Låter inte alls kul! Där kanske finns ett travstall nära dig som vill ha hjälp med ridträning? :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

[Emmisen92]
2014-12-03 23:26
#2

#1 Nej, det är inget kul alls. Har funderat på att prata med min gamla gymnasielärare och se om dom behöver nån hjälp, läste ju trav på gymnasiet.

Zakaraa
2014-12-04 00:03
#3

Vänta lite nu SJU personer (+ägaren) på en och samma häst?!  Är det bara jag som tycker det är extremt mycket?
Speciellt om hästen är otränad så tycker i alla fall Jag att det ska vara få ryttare med samma ridstil (eller rent av En) så hästen faktiskt Lär sig och inte har olika ridstilar hela tiden, det måste ju vara extremt förvirrande för en otränad häst.

Förstår verkligen att du inte trivs! Känns det inte bra så antingen stå på dig och tala om hur allt känns eller så kan du se dig om efter en annan ägare som bryr sig om häst och medryttare (för mig låter det verkligen som att denna ägare skiter totalt i sina hästar). Jag tycker, utifrån det du skriver, att du ska sluta och istället hitta en plats där du trivs och vill vara.

Vad själv medryttare på en isis för ett tag sedan. Vi var två personer (+ ägaren som inte red honom) men även jag trivdes inte ett dugg, trots att jag äskade hästen (han var flera år innan hagkompis med min första och mycket speciella, nu avlidna, fodervärdhäst, så han var väldigt speciell för mig). Ägaren fick mig att känna mig totalt blåst och korkad. Riktigt ovälkommen kände jag mig, trots kärleken till gubben fick jag ta avsked för jag mådde inte bra av ägarens beteende mot mig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Emmisen92]
2014-12-04 11:23
#4

#3 ja, ägaren rider inte men vi är 7st på en av hästarna. Denna hästen har dessutom stått i ett halvår för inte så länge sen tydligen pga kotledsinflammation. Troligen för att han rids som han gör. Har sagt att jag ska rida fredag och söndag och det är sista veckan jag rider nu. Ska skicka sms till henne och säga att jag slutar. :)

Stallmima
2014-12-04 11:32
#5

Att ha det så okontrollerat med hästarna tycker jag inte är bra. Säg vad du tycker till ägaren, hoppas det löser sig för dig

Upp till toppen
Annons: