Annons:
Etikettbeteende
Läst 2559 ggr
dinamnam
2014-12-02 11:00

Eran åsikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit mycket prat under alla dessa år om att ridskolehästar inte har det bra, ett bra exempel är kanske när man tar in en privathäst på en ridskola för att det helt enkelt inte finns ett annat ställe man kan ha hästen på. Man ser hur hästen förändrar sitt beteende, blir sur på folk, börjar kanske till och med sparka folk elr bita.  Då frågar man sig varför hästen helt plötsligt blir såhär? ((Visst vissa hästar kanske klarar av detta, men nej verkligen inte alla.)) Hästar på ridskolor får i genomsnitt gå 3-4 lektioner per dag vilket sliter på dom extremt mycket, samt att hästarna får stå inne väldigt mycket och har massor av springande barn runt sig som stressar..ihjäl dessa hästar. Är detta rättvist?  Hästar är i från början vilddjur vilket menas med att man ska försöka låta dom få det så bra som möjligt när man tämjer dom. Inte ska dom få stå bundna och kolla in i väggen hela dagarna? Tänk dig själv hur det skulle vara. Hur ditt liv skulle vara. Varje dag så kommer det ett nytt barn som först och främst drar dig hårt i munnen med en metallbit, sparkar dig i magen för att få dig att gå framåt när du endast tvingas för att springa för att du får så jäkla ont. Tänk dig att en vuxen person som står och skriker dig i örat för att du inte står stilla när du ska klippas, kanske till och med slår dig. Tycker man fortfarande att det är rätt mot hästen då?  Så innan du dömer en sur gammal ridskolehäst, tänk dig in i hans perspektiv och se hur han faktiskt lever, i alla dessa år, vecka för vecka, dag för dag, timma efter timma.. Till slut så dör denna hästen pga att den är så sliten. Och han får aldrig uppleva hur det faktiskt är att få vara en riktig häst.  Och tro det eller ej, men tårarna faller just nu. För honom. (Jag skrev denna texten för att hedra alla ridskolehästar som faktiskt har klarat att leva så länge som dom har gjort) nu säger inte jag att alla har det såhär utan jag har tänkt ut min favorithästs perspektiv..

Med vänliga hälsningar 

Annons:
javetinte
2014-12-02 11:07
#1

Här jag bor finns de en ridskola som har en häst jag värkligen blir imponerad av att han klarar det så bra. 

http://www8.idrottonline.se/StromsundsRK-Ridsport/Ridskolan/Ridskolehastar/ längst upp på sidan - Peter Pan

Jag är ingen hästexpert men jag ser på han hur otrolig han är.  Jag har aldrig märkt att han gör något 'illa' (: Han brukar vara med dom gånger de är nån marknad och dom har att barn får prova på att rida. Och förstå vad less man själv skulle bli om de är typ 100 stycken på bara någon timme som hoppar upp och ner på ryggen på en..

dinamnam
2014-12-02 11:10
#2

#1 vad kul att få höra! Som sagt så menade jag så klart inte alla hästar, utan det är bara att jag har varit med om så mycket med detta med hästhantering etc att jag faktiskt vet att vissa av dessa hästarna inte mår bra. Men ändå kul att höra att det faktiskt finns hästar som mår bra utav det, även om jag tror att dom hade mått ÄNNU bättre som privathästar :)

Med vänliga hälsningar 

javetinte
2014-12-02 11:15
#3

Ja, självklart finns de hästar här som kanske helst borde gå som privathäst också (:

Och det händer nog ganska ofta att de blir så för de är väldigt stor press på ridskolehästar /:

LeJ
2014-12-02 11:46
#4

Vilken tråkig ridskola du verkar ha hamnat på TS, kanske dags att hitta en bättre?

dinamnam
2014-12-02 12:00
#5

#4 jag slutade faktiskt för ett år sedan då jag känner att ridskola inte är något för mig längre. Men tyvärr så kan jag inte släppa en viss häst där.. Därför tar jag upp detta (:

Med vänliga hälsningar 

Zebra02
2014-12-02 15:32
#6

Hade en häst på ridskolan som ej gillar att man går in i boxen för dom slår henne med spö om hon gör något fel. I början var hon jättesnäll sen har hon blivit argare. Jag har aldrig slåt henne, då jag tycker att det är fel. Hon har alltid varit snäll och trevlig mot mig. Var en annan häst också som alla sa var jättefarlig. Man skulle ha spö inom räckhåll ifall hon gjorde något. Jag visste ej om detta så gick in som vanligt. Hon gjorde inget. Satte på sadeln och tränset utan att sätta fast henne och hon gjorde inget. Det värsta är att dom ibland smäller till hästarna när dom inte blåser in magen eller biter i luften när dom ska spänna sadeln. Har slutat nu då jag ej tycker om sättet de behandlar hästarna på.

Annons:
Gronstedt
2014-12-02 17:49
#7

Det är trist med ett  så onyanserat inlägg. Privathästlivet är många gånger inte speciellt fantastiskt heller. Det finns bra och dåliga exempel  på båda sidorna.

Tusen
2014-12-02 18:56
#8

Vi ska vara glada över hur många fina ridskolor som finns i landet. Utan dessa var det väldigt få som skulle få möjligheten att lära känna djuret, hästen, och få lära sig rida. 
Väldigt många ridskolor i Sverige sköts exemplariskt och det är inte många ridskolehästar som får gå mer än 2,5-3 timmar per dag. Då inkluderar det olika typer av lektioner på olika nivåer. Då hästarna går med nybörjare brukar hästarna snabbt lära sig att spara på krafterna och de tar inte ut sig mer än om de hade gått i hagen. Problemet är oftast att de sällan rids igenom av riktigt duktiga ryttare.  Men bra ridskolor tar hand om även de duktiga ryttarna och satsar på dem.

Man ska hålla i minnet att ridskolehästar räknas som högpresterande och är oftast i bra mycket bättre kondition och tränade för sin uppgift än många privathästar.

Det finns både bra och dåliga hästägare. Det finns de som även om de vill hästen väl, kan de av okunnighet eller ekonomi inte hålla hästen på ett (för hästen) bra sätt. Detta gäller ju även ridskolor men de är oftast under större bevakning av kommun, länsstyrelse och djurrättsorganisationer än vi vanliga hästägare är. Därför tror jag att ridkolehästar i allmänhet mår bättre och är mindre slitna än många privathästar. Skillnaden är att bland privathästar märker man det inte lika tydligt.

Jag skulle istället vilja hylla alla ridskolor och ridskolehästar och ge dem en eloge för ett väl genomfört arbete.

PogoPedagog
2014-12-02 20:57
#9

Jag tycker att det många gånger lärs ut ett gammalmodig sätt att se på hästen på ridskolor; Att det ofta handlar om att dominera istället för att motivera. 

Men jag måstye säga att jag aldrig har hört talas om någon häst som fått gå 3-4 pass per dag! Är det verkligen sant? De ridskolor jag gått på har det rört sig om 1-2 pass per dag och om degår två är det ena oftast nybörjare= inte så högt tempo.

FemFem
2014-12-02 21:31
#10

Det finns såklart alla typer av ridskolor och tyvärr är vissa riktigt sorgliga och man mår dåligt av att tänka på det. Men det finns så himla många bra ridskolor också! Jag jobbar på en 😃 och vi lägger stort fokus på att låta hästarna vara just hästar. Vi jobbar även hårt med att lära eleverna respekt för hästen från början, så att de vet att man inte går in till den i onödan osv. Och varje häst går inte fler än 2 pass om dagen.

Vi älskar verkligen alla våra ridskolehästar och gör allt för att de ska må bra. Och i gengäld har vi glada pigga fantastiska läromästare som barnen också älskar.

#6 Jag har varit med om något liknande. Det fanns en ponny på en ridskola jag besökte och alla sa "ta med ett spö om du ska in till honom, han är jättedum annars". Idioti, tänkte jag. Klart att han blir arg och spänd om man kommer in med ett spö och inställningen att "jaha, du tänker bråka med mig?" Istället struntade jag i spöt, gick in och pratade vänligt med honom istället. Det jag fick till svar var öronen framåt och en ponny som var helt okej med att jag borstade, sadlade och tränsade. En jättegullig ponny för övrigt. ❤️

JustMySelf
2014-12-03 01:14
#11

Jag håller med #7.

viktoria91
2014-12-03 06:38
#12

På ridskolan jag gick var alla hästarna i enorma hagar tsm! På vintern hade dem fri tillgång till ensilage ute. Dem gick 2-3 lektioner om dagen varav den första lektionen var 30 min I mest skritt, knatteridning. Ridskoleägaren sålde hästarna som läromästare när dem blev till åren så dem skulle ha det lugnt den sista tiden. Dem hade det väldigt bra! På sommaren hade dem några veckors bete.

Iaemi
2014-12-03 15:02
#13

Det är synd att kommunikationen mellan häst och människa ofta blir bortglömd i processen på en ridskola. Jag har praktik nu på en och personalen gör det verkligen svårare för sig pga okunskap. Sliter och rycker i hästen när de leder in den t.ex. för att de själva är stressade och hästen vill gå före de in. Istället för att stanna upp och ge hästen utrymme, så blir de arga och avreagerar på hästen. Man blir liksom lite "eh du… hallå där", men vet inte hur mycket jag får säga till om med tanke på att jag är där som praktikant och är menad att göra ett gott intryck (att kritisera deras hästhållning kanske inte är det smartaste).

Annons:
Gronstedt
2014-12-03 15:13
#14

#13: Märklig personal du sett.

Att personalen däremot bestämt, med så stor kraft och energi som behövs, stoppar och backar en häst som inte respekterar människans utrymme, eller vill tränga sig före genom dörrar och liknande, är en grundläggande säkerhetsåtgärd om man inte vill ha hästar som kör över, springer ned eller klämmer mindre hästvana elever som hanterar dem. Det vore illa om det kallades okunskap, eller, ännu värre, om någon påstod att det handlar om att bli "arg" eller "avreagera" sig.

dinamnam
2014-12-03 18:05
#15

Tack för alla kommentarer, gillar att få höra folks åsikter!

Så klart så finns det bra ridskolor och dåliga - tyvärr så har jag väl endast få se den dåliga världen av ridskolan. Och ja dessa hästar går 3 till fyra lektioner per dag. Även om det kanske är en nybörjargrupp så blir hästen sliten utav hur den blir riden. Elr har jag fel? Det är ju därför ridskolor finns, men ja..ni förstår vad jag menar! (:

Med vänliga hälsningar 

majaliten
2014-12-03 23:33
#16

Sant de dendär med 3-4 pass

FemFem
2014-12-04 21:24
#17

#12 Vi har också alla ridskolehästar tillsammans i flock i en stor hage. De mår bäst av det. Att släppa ut hästar en och en är verkligen inte bra, enligt mitt tycke. Många tycker att skaderisken är större i flock, men våra hästar får inte allvarliga skador oftare än de hästar som går ensamma. Snarare tvärtom; ofta blir det så att de hästar som går ensamma inte får utlopp för sin överskottsenergi och då racear runt och skadar sig på det sättet istället.

Iaemi
2014-12-05 02:33
#18

#14 Haha, va? Alltså man kan backa en häst tydligt och bestämt, och säga åt en häst utan att rycka i grimskaftet som en dåre, ryta åt den och bli förbannad. A och O bland hästar är att aldrig hålla på när du är på ett dåligt humör. 

Men som sagt, detta normaliseras och anses normalt. Att bli arg och hård på hästar är ju vad alla gör för att det är säkerhet?

Gronstedt
2014-12-05 11:30
#19

#18: "Men som sagt, detta normaliseras och anses normalt. Att bli arg och hård på hästar är ju vad alla gör för att det är säkerhet?" Det får stå för dig att du anser att det är normalt och något som alla gör - det är ingenting jag har sett eller hört talas om.

En sak som däremot ser ut förekomma allt oftare i hästsammanhang är hemmagjorda experter som anser sig kunna avgöra vad alla människor känner och varför de agerar som de gör, och  som anser sig veta hur alla hästar ska hanteras i alla situationer - människor som har massor av pekpinnar att komma med när de pratar om andra. Det vore suveränt om dessa fantastiska människor faktiskt gjorde något av alla sina magiska lösningar i praktiken.

P4go
2014-12-05 11:30
#20

Aldrig ridit på en ridskola som låtit sina hästar gå mer än två pass om dagen utom i nödfall. Men ja, mycket ifrågasatte jag på min gamla ridskola, där jag rider nu är älskar jag, alla hästar är lugna och snälla, ingen är aggressiv eller något sånt :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
majaliten
2014-12-06 00:55
#21

Där jag gick gick de normalt 3 pass och ibland 4

Upp till toppen
Annons: