Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1315 ggr
viktoria91
2014-12-01 18:55

Ensileringsprocess?

I stallet finns hö och hösilage, det är från samma fält/skörd och allt bara att en del är och en del hösilage. Det finns bara analys på höet och en i stallet påstår att det räcker då det är exakt samma värden då det är samma skörd och allt.  Jag tycker det borde skilja då hösilaget och höet genomgår olika processer, har vi andra fel?

Jag har annat hö som är analyserat så jag drabbas inte av detta, tycker bara det är skumt.

Annons:
Tjeja
2014-12-01 19:09
#1

Bra fråga jag undrar också!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Minorca
2014-12-01 23:31
#2

Om det är skördat vid samma tidpunkt, och inte haft problem med vädret (regn) under torkningen på slag, och det är hösilage och så är näringen per kg ts likvärdigt. Ofta tar men analysproven vid skörden , innan lagring i balarna. Om det skulle vara ensilag (vattenhalt på mer än 50) så kan det vara något lägre sockerhalt på grund av det går åt lite socker för få mjölksyrajäsningen.

Stallmima
2014-12-02 01:07
#3

Be om att få se analysen så du kan jämföra själv

viktoria91
2014-12-02 06:50
#4

#3 Läs om min fråga. Det finns bara analys på höet.

Stallmima
2014-12-02 08:53
#5

Okay, var lite snabb när jag läste. Men begär att ensilaget analysers så får ni veta värdet på det annars går det inte att veta om de har lika värde. Det går inte att säga de har samma värde  om inte analys är gjord

Linnea
2014-12-02 11:45
#6

Analysen ska göras på färdig vara, inte på färskt gräs. Ensileringen förändrar tex sockerhalten och därmed energihalten. Hur blött fodret är påverkar hur mycket det blir ensilerat så man kan inte veta hur värdena ser ut om man tar analys på färskt gräs och nej, värdena behöver inte alls vara samma även om både hö och hösilage är från samma skörd/vall.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
viktoria91
2014-12-02 12:18
#7

#5 Dom sagt inte mitt grovfoder och inte mitt bekymmer. Jag har eget analyserat. #6 Tack! Analysen på höet är tagit när det varit färdigt.

Upp till toppen
Annons: