Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2455 ggr
PennyScarlett
2014-11-21 16:15

Blir inte klok på min medryttare?

Hoppas jag valde rätt grupp nu. 

Jo, det är så att jag har hästar som ska börja tränas nu för att kunna börja tävla i sommar. Då ska dom vara "deffade" och klara liksom och jag har fått veta att hästarna behöver gå för instruktör 2ggr/mån. Min ena medryttare vill väldigt gärna träna för instruktör och hon älskar att vara på banan med "sin" häst. Men hon har aldrig ridit islandshäst innan och även om hon är dressyrryttare så är ju vissa saker lite annorlunda. Hon vill exempelvis börja lägga hästen i pass, fastän ingen av oss vet hur man får hästen att gå i pass, för att inte tala om att det kan förstöra hans tölt och trav om han inte tränas rätt. 

Hon har tillsammans med mig taggat att vi ska åka och träna för tränare, åka på läger, tävla tillsammans osv, och mina medryttare är VÄL medvetna om att hästarna är blivande tävlingshästar och att man som medryttare bekostar sin egen träning. 

Eftersom jag bor lite offside så vill ingen instruktör åka hem till mig för att hålla i privatlektioner och jag har ännu inget körkort, så jag kan inte köra hästarna någonstans. Även detta är medryttarna medvetna om. 

Men nu har jag fått ha diskussioner med dom om att dom inte vill köra mina hästar. Dom stenvägrar, så min rumskompis får ställa upp och flytta på arbetsdagar för att kunna hjälpa till att köra hästarna till träningarna. 

Jag förstår absolut att det kan kännas som ett stort ansvar att köra någon annans häst, samtidigt så vet jag att mina hästar står som ljus i transporten och olyckor kan ske oavsett vem som kör. Har dessutom sett att det är hur vanligt som helst att medryttare kommer och hämtar sin medryttarhäst och åker på träningar och tävlingar och sedan kommer hem med hästen igen. 

Kanske är jag som är känslig och överanalyserar, men jag tycker att det är konstigt att bli medryttare på hästar som förväntas tävlas och tränas och dom vill gärna träna och tävla, men vägrar köra hästen…Även om jag har körkort så kan ju inte jag alltid se till att jag ska åka på träning exakt samma dag som medryttarna, eller? 

Jag har pratat med båda om detta och den ena har väl fattat grejen att man inte behöver göra det mer avancerat än det är, men nu får jag svar från den andra att hon inte behöver tävla och träna isåfall. Men isåfall går ju hela poängen att ha henne som medryttare i stöpet…det var ju DÄRFÖR jag skaffade medryttare. För att få hjälp att träna och tävla hästar med ryttare som ville ha en häst att vidareutvecklas på. Är jag för krävande? :/ Är det okej att medryttaren bara helt plötsligt avsäger sig ansvar av vidareutbildning på hästen för att slippa köra, FASTÄN jag har sagt till henne att det är lösbart för hennes skull eftersom hon verkligen inte vill. Och nu har jag tvingats rota fram en tjej som kan komma hit och träna men hon är ingen erkänd eller certifierad instruktör och får då höra att "Ja, men det duger bra med henne för min del!" …Ja för HENNES del ja, men min häst då? Den jag har hittat är givetvis duktig, men kommer inte räcka hela vägen. 

Jag kanske oroar mig för mycket…Tankar på detta? Är jag jättetaskig eller rent ut sagt oansvarig som tycker att medryttare gott kan köra sin medryttarhäst om man vill på träning? Jag kan ju inte stå och ska lösa deras körskräck varje gång dom/vi vill iväg på något…eller? Känns bara som att dom inte riktigt tar det hela på allvar, utan för dom så "duger" en hobbyryttare som instruktör för att dom inte kan suck it up och ta sig ut på vägen med häst…

Som sagt…jättegärna tankar på detta! Behåll god ton i diskussionen och överför mig tack.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
PennyScarlett
2014-11-21 16:21
#1

Vill bara poängtera att jag förväntar mig att dom ska köra SIN häst, till DERAS träning. Inte att dom kör mig och hästarna osv. Det är upp till mig att lösa när jag vill på träning fram tills jag har körkort. Läste bara igenom min egen tråd och tyckte själv att det framkom lite otydligt..

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annette
2014-11-21 16:24
#2

Det är kanske inte så konstigt att de inte vill transportera någon annans hästar. 
Hur mycket vana har de att köra med släp? Det krävs en del träning och man måste tänka på att det är skillnad att köra levande last mot döda ting.

PennyScarlett
2014-11-21 16:31
#3

#2 Jo men det förstår jag absolut att det kan kännas jobbigt! Det jag funderar över är varför man blir medryttare på hästar där det är en rätt stor självklarhet att man någon gång kommer få köra hästen, för att hästen ska få den träning som ägaren önskar? Borde man inte bli medryttare i stall då som kontinuerligt anordnar träningar hemma hos sig eller på hästar som inte ska tränas eller tävlas i något särskilt? 

Jag har erbjudit dom att få öva på att köra om dom känner sig osäkra och min rumskompis har erbjudit sig att lära dom med backning och allt om dom tycker det är jobbigt, men dom är inte ens villiga att göra det utan jag möts bara av ett enormt motstånd :/ Känner bara då att då kan dom lika gärna börja rida hos någon annan som inte behöver transportera sin häst.

Dom har även velat delta på uteritter som klubben anordnar,men då måste man ju faktiskt också köra hästen dit…Dom verkar vilja en himla massa, men förväntar sig att hästarna på något magiskt vis ska trollas dit eller att jag ska lösa det åt dom…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Cindy S
2014-11-21 16:36
#4

Jag bara tittade in hit, vet inget om medryttare, men det låter som om du behöver ny medryttare eftersom ni vill olika saker, och medryttaren inte ens verkar förstå det. Annars är det bara bortslösad tid för dig och hästarna.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

PennyScarlett
2014-11-21 16:43
#5

#4 Jo kanske det…men är så svårt att hitta bra medryttare :/ eller nej, bra är väl fel ord att använda. Medryttare som fyller mina och hästarnas behov. 

Men det lustiga är ju att dom vill samma som jag..det var det dom sa när dom kom och ville bli medryttare. Dom ville rida för instruktörer, vara med att tävla och åka på träningar och clinics…så jag är inte riktigt med på hur dom har tänkt att det ska ske om dom inte är beredda att ta hästen till platsen där träningen sker? Och sedan när jag kommenterar på det så ändrar dom sig och då duger det helt plötsligt med att en islandshobbyryttare kommer hit och undervisar..och då måste dom inte alls vara med att tävla eller åka på träning..

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Cindy S
2014-11-21 16:53
#6

Det låter som om de var mindre intresserade än de själva trodde, eller kanske har för mycket annat på gång.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
PennyScarlett
2014-11-21 17:00
#7

Ja :/ visst, jag kan åka på träningar och tävlingar själv, men blir genast ett större slit för min egen del om man inte hittar ny medryttare som är mer satsande..Tråkigt bara, för jag klickar bra med dom i övrigt och dom är ( eller iallafall den ena) väldigt villig att ta till sig av det jag säger och vad jag önskar att få ut av deras medryttarskap. Den andra har väldigt mycket egna hittepåregler och man får inte kritisera henne alls för då bryter hon typ ihop och går i försvarsposition med en gång. Om jag ger henne kritik för en liten grej, så måste jag kompensera genom att överösa henne med beröm för 10 andra saker för att hon inte ska gå och tänka destruktivt och bli osäker…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Moalinn
2014-11-21 17:16
#8

Jag anser som så att vill en medryttare iväg på något så får den fixa det själv, men vill du att de ska iväg så tycker jag att det är du som ska fixa transport och liknande. Förstår att du vill ha iväg dem på träningar för kommande tävlingssäsong och då tycker jag att du också får ge en hjälpande hand. Om de hittar något de själva tycker är kul, till exempel uteritterna på klubben, så får de lösa det själva.

Har själv en medryttarhäst och vill jag ha ut en tränare så får jag betala för det själv och vill jag iväg med hästen på egen hand så får jag fixa det. Däremot om ägaren vill att jag ska åka till någon travbana för körning eller liknande så får han fixa transporten. Detta händer dock inte då vi har mycket på ridavstånd men om det skulle hända så är det så det går till. Sen kan jag självklart fråga honom om hjälp med transport om jag inte hittar någon som kan hjälpa mig att köra då jag ej har körkort.

Du kanske ska prata med dem, be dem skriva ner vad de vill och vad de har för villkor. Stämmer det delvis med vad du vill så kanske det går att komma på en lösning men känner du att det inte fungerar alls så kanske du ska leta upp någon annan?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2014-11-21 17:20
#9

Tänkte också skriva att allt beror ju såklart på om man har något "avtal", vad som var bestämt från start och så vidare.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PennyScarlett
2014-11-21 17:28
#10

Ja alltså…Det är svårt att förklara…Det är ju både jag och dom som vill att hästarna åker på träning. Jag för att jag vill att hästarna ska ridas och tränas på rätt sätt och dom för att dom vill utvecklas som ryttare…så det är ju lite kombinerat. Sen är jag så simpel som jag kan vara som hästägare…dom har inga bestämda dagar dom måste komma, utan har typ fri tillgång till sin häst sålänge jag vet vilka dagar dom har tänkt dyka upp. Vi rider ofta tillsammans och hjälper dom att filma när dom rider, det finns inga stallsysslor att sköta och dom behöver typ aldrig utfodra eftersom dom aldrig är här på morgonen eller kvällarna då hästarna får sina högivor. Dom har fri tillgång till ridbanan och all utrustning som finns i stallet, finns bommar och allt till ridbanan om dom vill löshoppa eller dylikt. Jag erbjuder alltid lösningar i den utsträckningen jag kan, med transporter, jag ordnar med tränare, ska jag åka bort så fixar jag någon annan till att sköta hästarnas foder och vatten så dom bara kan komma hit och rida när dom kan, dom får låna min andra häst om dom känner sig osäkra på något och den hästen är en klippa, jag erbjuder dom alltid att komma in på en kopp kaffe och mat/fika om dom varit ute och det är kallt. Tänker att det är skönt att få komma in och tina upp lite innan man sätter sig i bilen igen. Har fixat ett askfat för den som röker, har satt upp whiteboard och häftstiftstavla i stallet där man kan sätta upp eller skriva upp saker, där står även viktiga telefonnummer…

Dom visste ju när dom skrev på kontrakten att hästarna SKA tränas och hur mycket dom ska tränas för tränare. Vi var överens om att jag betalar den ena gången och dom betalar den andra gången i månaden…Men nu har ju villkoren ändrats då dom inte är villiga att ta sig till riktiga instruktörer. Kunde man inte kläckt ut sig det innan?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Cindy S
2014-11-21 18:28
#11

Om ni redan hade klara villkor så får du lov att hänvisa till dem och att de borde ha sagt till att de ändrat sig. Sen får du släppa att de inte sagt till, och arbeta utefter vad de säger. Om de är villiga att fortsätta på det viss ni tidigare varit överens om, och de anstränger sig mer, så är det bra. Om de säger att de inte vill så år du behöver hitta andra medryttare och var ärlig om att de letar efter andra ryttare.

Du kan ju vara tydlig med att det var ett "missförstånd"(hoppa över att det är deras fel att det blev ett missförstånd) och att du trodde de vill träna på det sätt du ville(och kanske hoppa över att du vill träna hårdare=bättre). Jag hade tagit den mesutvägen, men om du har ryggrad så sätt dig ner med dem och var helt ärlig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

PennyScarlett
2014-11-21 19:32
#12

Har pratat med den ena nu och hon är helt med på att hästarna ska tränas för riktiga instruktörer och att dom ska på tävling och hon kör gärna om hon får öva lite mer först. Så det kändes bra. Henne var jag minst orolig för…

Är rädd att den andre tar illa vid sig..jag vill ju inte nödvändigtvis att hon slutar som medryttare, men om hon inte vill ta hästen till några träningar och  följa med i hans utveckling med gångarterna, så behöver hon ju kompensera det genom att ta ridlektioner någon annanstans för att kunna sätta trav, tölt och pass…Det blir ju jättejobbigt för hästen annars..

Det lustiga är att senast sagda medryttare har kritiserad första nämnda medryttare för att vara oseriös och att vi inte kan "räkna" med henne i hästarnas utbildning. Well…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Linnea
2014-11-22 10:22
#13

Vill man inte göra det som har avtalats så är man inte rätt person för "jobbet".

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[jenny-]1
2015-01-13 17:10
#14

Om du väljer att "skaffa ny" medryttare, var noga med att skriva upp såna här viktiga detaljer i avtalet. Som att du vill att hästarna tränas för den eller den tränaren/tränare som har vissa meriter eller utbildningar bakom sig och att medryttaren ansvarar för all transport för träning och tävling och om det finns undantag.
Då kan man alltid stå tillbaka på det avtalet sen när det blir en sån här situation.
Ord mot ord blir sällan bra..

Jag tycker att så länge det inte var uttalat (utan bara väldigt självklart - alltså att man själv tycker det är självklart men inte sagt det rakt ut) när hon blev medryttare att hon själv skulle köra till de tränare du ville ha så förstår jag henne till viss del.
Som någon här före har skrivit, vill man som hästägare ha vissa tränare/aktiviteter får man nog fixa transport själv. Vill medryttaren på något så får denne fixa med transport.

Hoppas det löser sig vilket som!

Upp till toppen
Annons: