Annons:
Etikettövrigt
Läst 2586 ggr
hannaj98
2014-11-17 21:43

Hur erfaren för att bli medryttare

Hej! Som rubriken visar så undrar jag hur erfaren man behöver vara för att bli medryttare? Förstår att detta är olika beroende på hästen och personen. Men jag har ridit i 6 och ett halvt år, dock bara en gång i veckan på ridskola. Dock så ska det tilläggas att jag bara är 16 år och alltså började när jag var liten och mest "åkte runt" på shettisar. Har hela tiden ridit på en liten ridskola( JA aktiv häst i Säve), som inte är som en vanlig ridskola utan där fokuseras det mycket på grunderna innan man börjar galoppera, hoppa och flänga runt utan att ha koll på vad man gör. Alltså har jag knappt några erfarenheter med hoppning men klarar lätt dressyren för ryttarmärke 3 och har jobbat en hel del för hand. Vad det gäller stallarbete så lär man sig ju inte mycket på ridskola men jag ser inte hur jag ska lära mej det om jag inte blir medryttare och börjar jobba i stallet. (Kan ju självklart göra det som är basic som sadla, tränsa, mocka och rykta. Jag älskar verkligen både att rida och bara vara i stallet och pyssla med hästarna och stallet får mig alltid att må bra så jag vill verkligen bli medryttare så att jag kan vara i stallet mer, jag undrar bara, tror ni jjag är redo, och vad ska jag göra för att bli mer redo? Tacksam för svar :)

Annons:
zakkris
2014-11-17 22:47
#1

Du skulle klara de galant! Är medryttare till min systers ponny. Hade innan dess aldrig ridit seriöst och inte suttit på en häst på flera år. Men han är snäll och lugn som en filbunke. Men samtidigt testande. Har nu ridit honom 2-3 ggr/vecka i snart 3 månader. Vi har kommit otroligt nära varandra, jag kan göra saker med honom som min syster inte kan. Han litar mer på mig än på henne. Har ridit ut själv med han och det går fint. Mina första galoppsprång var på honom. Min riktiga ordentliga trav var även de på honom. Samt att jag tar hand om hennes två shettisar med när jag hinner med det. Så kan jag allt detta som aldrig innan direkt hållt på med hästar utan bara kunnat det absolut nödvändigaste så kan absolut du det med :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Cezanne
2014-11-17 22:55
#2

Jag tycker att man ska kunna sköta om en häst, inte bara rida på den.  Med det menar jag att man ska kunna förstå vad hästen signalerar, att man ska kunna se om en häst inte mår bra, att man ska ha hästvett och kunna kommunicera med hästen. 

Själv började jag som skötare i ett privatstall och lärde mig massor på det sättet.

JoannaLi
2014-11-18 09:28
#3

Så länge man är villig att lära. så tycker jag att det bara är att börja leta. Det perfekta som första medryttarhäst, är en häst som du gillar, och än viktigare, en ägare som du trivs med. En ägare som har tid att se till så att du kan allt du borde, och som alltid har tid att svara på frågor. 

Jag har varit medryttare i sammanlagt 3 års tid, 2 av dem på samma häst, och jag smsar fortfarande med frågor om hur jag ska hantera vissa situationer.

Var beredd på att det kommer vara stor skillnad mellan ridskola och privathäst - inte bara på hästen, utan även på hur man tänker runt hästar, träning, och rent hur man sköter stallet. :)

zakkris
2014-11-18 10:07
#4

#2, brukar man inte få den kunskapen med att vara runt hästar? Tom min systerdotter på 7år har lärt sig på ridskolan hur man visiterar en häst och hur man ser att den inte mår bra osv.

Jag har lyckligtvis fått det gratis genom gymnasiet då vi hade hästkunskap och praktik i stall. Men trots att man inte fått allt detta gratis som jag fått så lär man sig otroligt snabbt om man bara vill

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Cezanne
2014-11-18 10:38
#5

#4 Det är precis min poäng! Man behöver inte rida på dem utan man lär sig så väldigt mycket genom att hantera olika sorters hästar.

Jag tycker nog att det är många idag som inte kan läsa hästar och inte kan kommunicera med dem eller se att det är något fel med dem. Jag har egna hästar sedan många år tillbaka och stöter oftare än jag vill på hästägare som inte kan se att deras häst säger att något är fel eller medryttare som rider på halta hästar och inte märker att hästen inte går rent.

Sarah
2014-11-18 11:53
#6

Beror ju helt på vad hästägaren är ute efter. Stalljobbet är inte så svårt, du lär dig mocka direkt :P 

För egen del så ville jag ha en tävlingsryttare till min ena häst. Det verkar som att hon blir ponny (ska på mätning snart) och hon är dessutom en väldigt fin liten dam. Då var ju kravet att det skulle vara ngn som ville träna och tävla och som dessutom var på bra nivå. Nu har jag en tjej som kvalat till ponny-sm i dressyr innan hennes ponny dog. Hon rider bättre än mig och det funkar hur bra som helst. 

På min förra häst hade jag mest önskemål att få hjälp med motion då jag inte alltid hann ordentligt själv. Det blev inte bra med någon medryttare. Jag tränade själv dressyr, men bad bara om medryttare som ville skogsrida. Hästen blev stelare och stelare varje gång ngn annan red. Därför känner jag nu att medryttaren måste ha en del kunskaper om jag som ägare vill fortsätta träna på en ok nivå. Vill ägaren själv bara ut i skogen och luffsa så spelar det kanske ingen roll vad medryttaren kan. Så länge den inte blir hård.

Annons:
Sarah
2014-11-18 11:53
#7

Och, du är säkerligen redo :)

hannaj98
2014-11-18 17:23
#8

#1 Ååh vad underbart det låter! längtar så mycket tills jag fått tag på en bra medryttarhäst som passar mig. 

#2 Ja det förstår jag. Detta är just därför jag valt att rida på denna ridskolan där jag har lärt oss att förstå hästarna ordentligt innan jag började flänga runt utan att förstå att hästar är djur som har personlighet och kan må olika och lärt  mig tolka deras signaler. 

#3 Tack för tipsen! Jo jag förstår att det kommer vara stor skillnad men det får jag lära mig i det nya stallet. 

#6 Jo jag förstår att inte alla hästar passar alla. Jag känner inte att jag är på tillräcklig nivå för att tävla och har heller aldrig haft någon lust att tävla faktiskt. Jag har alltid varit väldigt mjuk i handen, tycker det är hemskt när ryttare drar runt hästarna så de får ont i munnen :/ 

Tack alla för tipsen!

hannaj98
2014-11-18 22:11
#9

Förresten, har några frågor om hur man hittar en bra medryttarhäst  (När jag skriver "bra" menar jag inte en perfekt tävlings häst. Jag menar en häst som passar med mig som individ.) 

Har kollat på annonser men hur vet man egentligen från en så liten text om det är rätt häst för mig? 

Har en häst som jag sett på annons som jag är intressera av. Men vad gör jag då? Ska jag mejla och bestämma att jag ska komma dit och kolla på hästen någon gång? Borde jag skriva frågor i mejlet eller borde jag vänta tills jag kommer dit? Om jag skickat ett mejl att jag är intresserad blir jag då direkt "anställd" om ägaren tycker att jag verkar passa med hens häst eller får jag åka dit och kolla och provrida och sedan fundera? Är man bunden till hästen när man skrivit kontraktet eller kan man sluta som medryttare när man vill? Det blev många frågor haha ;). Men jag vill verkligen hitta en häst som passar mig! Tacksam för svar! :)

JoannaLi
2014-11-18 22:32
#10

#9 

Skriv frågor i mejlet, du! När jag har skrivit mejl för att ansöka om att bli medryttare, så har jag tagit det på stort allvar. Jag själv kan döma folk ganska mycket efter hur de skriver, så för mig är ett rent och korrekt språk ett stort plus, både när jag läst annonsen, men även när jag pratat med ägaren. Däri brukar jag också skriva en hel del om mig, om min erfarenhet, lite om mig som person, och hur jag resonerar om saker och ting :) 

Sedan, så min första medryttarhäst (som jag fortfarande kan gråta efter, drygt 2 år senare - som jag var tvungen att lämna på grund av allt för stora avstånd och dåliga bussförbindelser), hans annons var på ungefär två meningar och utan bild, men jag chansade och mejlade ändå. Mejla kan man alltid göra, för att höra sig för om åtminstone mer information. Har då ägaren skrivit lite kort, så förväntar de sig säkert att man ska mejla för att få just mer information, och är då troligtvis beredda på att en del tackar nej, baserat på den vidare information de fått. 

Troligtvis vill ägaren veta en del om dig innan de släpper ut dig till hästen, och det är ju bara bra. Känner du vid något tillfälle att det inte känns rätt, redan här, så säger du det. Det är bättre att du avböjer redan från början om det känns fel, än att hen anställer dig, och du sedan direkt vill hoppa av :)

Förhoppningsvis, som sagt, så vill ägaren se dig med hästen innan den anställer dig. Annars kräver du det, rätt och slätt. Det är enda en häst som du kommer spendera en del tid med, förhoppningsvis en bra tid framåt :) Det är också ett bra tillfälle att prata med ägaren i person, och kunna prata fritt. 

Sedan, det här med kontrakt är jag ovan med. Här uppe, där jag bor, är det extremt ovanligt, och jag visste inte ens att det fanns förrän jag hamnade på iFokus. Men om du vill sluta, så prata med ägaren. Hen borde verkligen inte vara oresonlig, utan hen borde ju verkligen förstå om du inte vill/kan längre :)

Cezanne
2014-11-19 15:17
#11

Du har fått bra råd ovan, man får bara en chans till ett första intryck!

Tänk också på att inte svara på annonser som efterfrågar annat än det du har att erbjuda. Som annonsör är det inte roligt att få svar från en hoppryttare om du vill ha en westernryttare eller från någon som är 13 år när du vill ha någon som är myndig.

Jag vet inte hur det är där du bor men i storstadsområdet där jag bor brukar man kunna kompensera bristande erfarenhet med att betala mer.

hannaj98
2014-11-20 11:19
#12

Tack för alla svaren! Vet någon några bra sidor med annonser? La precis ut en annons på hästnet men finns det några andra sidor där jag kan lägga ut och titta på annonser? 

Och en sak till. Kanske låter extremt otålig nu men hur lång tid brukar det ta tills man får svar på annonser om att bli medryttare? Är bara så sjukt förväntansfull. ;)

[134643]
2014-11-21 08:36
#13

#12 Hur lång tid det tar beror ju helt på ägaren, hur ofta den kollar sin mail osv. Ett tips tycker jag är att svara på annonser som ligger uppe. Det är ofta större chans då än ifall du lägger upp en egen annons och vill att ägare ska svara.

Hästnet brukar vara bäst. Kan väl finnas något på blocket ibland, men inte speciellt ofta. 

Jag vet hur det är att leta medryttarhäst - man vill ha en på en gång! Men tänk på att du verkligen ska passa med hästen. Jag gjorde det felet med min första medryttarhäst. Jag tog den första bästa jag kunde hitta. Och så fel det blev haha. Så åk och provrid, känns det inte rätt så ta inte hästen. Leta vidare i stället, det är värt så himla mycket mer. Lycka till ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: