Annons:
Etikettraser
Läst 2691 ggr
liiwiish
11/15/14, 5:53 PM

Favoritras

Vad är era favoritraser och varför? 🙂Ska skaffa häst och vill se lite vad ni tycker om olika raser… 😃

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Annons:
Iaemi
11/15/14, 6:02 PM
#1

Tycker inte man behöver gå så mycket på raser när det kommer till hästar, lite mer på bara hur de är byggda och deras personligheter. Men ja, vi ska få hem en 4 årig korsning nu om 2 dagar och han är 25% fjording, 25% knabstrupper och 50% varmblod och eftersom han är en sån otroligt rolig och trevlig individ antar jag att den korsningen går bra ihop när det kommer till personlighet (kanske inte så snygg kroppsbyggnad men äsch). 😃

Annars tycker jag att fjordingar är väldigt trevliga. :)

Vikan
11/15/14, 6:32 PM
#2

Har alltid beundrat fjordingar, tycker de är så otroligt vackra och verkar väldigt trevliga, har dessvärre aldrig ridit en eller skött om en. Varje gång jag fått en chans har något hänt.. :<

Men om jag skulle köpa en egen häst skulle jag inte gå runt och endast leta efter fjordingar utan skulle bara försöka hitta en som verkar passa mig

[RC1393]
11/15/14, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Connemaraponny. Fick hux flux för mig att jag skulle ha en connemara när jag skulle gå över från B-ponny till en större häst och skaffade då Primula, som då var dräktig. Primula var en väldigt snäll häst, som gick fram överallt och gjorde precis vad man bad henne om. Aldrig rädd för någonting och hon var verkligen en trygg klippa, men klart fanns det bus i henne också. Höll på att få en chock när hon bockade med mig första gången efter att jag ägt henne i 1-2 år, det trodde jag inte😎 

Dottern, Sparven, är minst lika lugn, snäll och trygg. Gör det man ber henne om och är alltid glad och positiv, och trots att det är ett sto så går hon ihop med exakt alla hästar, har ännu inte träffat en häst som hon inte gillat. 

Det är en så allsidig ras med så fint temperament och de lever länge, 30+-are är inte ovanligt. Konkurrerar ofta med storhästar också så det är en häst i ponnyformat utan den där jobbiga ponnytjurskallen som vissa ponnys har.

[Apelsinpajen]
11/16/14, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tinker, älskar kallblod över huvudtaget men är något speciellt med tinkern. De är oftast jämna i temperamentet, går att använda till det mesta o så är de ju så otroligt snygga också!

Fiona1234
11/16/14, 1:15 AM
#5

PRE, Lusitano, Andalusier haha, och friserhästar är ju väldigt fina också ;) Har själv provridit några PRE hästar och jag måste bara säga, wow! Vilken annorlunda häst att rida, allt är så himla enkelt och hästarna är så positiva till arbete, rena drömmen! Sen så är dom väldigt personliga och mysiga, de fastnar lätt för de personer de skapar förtroende till :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

PennyScarlett
11/16/14, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Islandshästar! Modiga, sociala, lekfulla, samarbetsvilliga, otroligt kommunikativa och jag upplever att dom har en annan typ av intelligens som passar mig väldigt bra. Dom är inte bockbenägna utan står stadigt med alla fyra hovarna på jorden, går fram överallt, starka, friska, billiga i drift och försäkring, underbara gångarter som är som skapat för min ledsjukdom så jag slipper ha ont efter ridningen och en stor fördel är att det aldrig är speciellt långt till marken om man väl skulle ramla av ^^ jag tyckte det var så otäckt när jag ramlade av min arab på 152 och vågar faktiskt bara rida islandshäst efter det. Så ja…summan av kardemumman är väl att dom är billiga att ha, inte så stora och som regel lätta att ha med att göra :) kommer aldrig skaffa något annat igen. Kolla bara på två av mina fluffbollar :D dom är ju döfräcka!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
PennyScarlett
11/16/14, 11:28 PM
#7
liiwiish
11/17/14, 2:28 PM
#8

#6 - Ridit islandshäst hela mitt liv och håller med om att de är fantastiska! ❤️

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Sarah
11/17/14, 2:46 PM
#9

Beror ju på vad man ska ha hästen till. Jag som tränar dressyr kommer förmodligen inte vilja ha ett kallblod. Inte en satsande hoppryttare heller. För mig är det halvblod och fullblod som är intressanta.

ängsbacka
11/18/14, 8:31 AM
#10

Har både Tinker, Varmblod, Shettis tycker dessa raser är väldigt trevliga individer :)

strindberg07
11/18/14, 6:38 PM
#11

Gotlandsruss och Fullblod (bl.a.)! :)

Gotlandsruss för att jag själv haft ett och för att dem är så otroligt trevliga. Något busiga och min var iallafall en riktig retsticka som visste vad han gjorde, både när det gällde bus och mys ;)

Fullblod vet jag inte riktigt varför, men jag är i ett galoppstall då och då, och dom hästarna är otroligt trevliga och kul att handskas med.

Schiizop
11/19/14, 10:09 PM
#12

Jag har själv en häst som är 50% danskt halvblod och 50% fullblod. Jag tycker det är bästa blandningen då man får lite fart i hästen också. ;) Riktigt trevlig med bra temperament, bra uppbyggd också.

Wezza
11/20/14, 9:38 PM
#13

✨ Varmblods travare 

✨ Shetlandsponny

✨ Arabiskt fullblod

✨ Haflinger

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Annons:
RandigaRut
6/28/16, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag gillar p.r.e hästar mest och har själv en. Jag tycker de har väldigt fint lite upphöjt steg och fin kroppsform. De är lättlärda, samarbetsvilliga (det beror ju lite på individen) och iallafall min ponny har väldigt mycket energi vilket jag gillar. De är roliga att rida eftersom de är possetiva och gillar att jobba. De är lite lagom storlek på också, dock är min p.r.e lite för liten och är bara 146 i mankhöjd, annars tror jag de är storhästar. På bilden ser man min ponny iallafall lite av den. Man ser huvudet och lite av kroppen iallafall

BlommaSkrattarDen glada RandigaRutSkrattarBlomma

RandigaRut
6/28/16, 9:54 AM
#15

Det blev en väldigt stor bild hoppas att det inte gör för mycket att den blev för stor.

BlommaSkrattarDen glada RandigaRutSkrattarBlomma

Stallmima
6/29/16, 9:56 PM
#16

Gotlandsruss   😃

Rosalie Shadowlake
6/29/16, 10:16 PM
#17

Friesrar, welshponnys och araber har en speciell plats i mitt hjärta. Och självklart shettisar, haha!

Vrilen
6/29/16, 10:29 PM
#18

Araber. Så länge jag kan minas XD

tiger tok
6/30/16, 6:20 AM
#19

Shettis,frieser,Tinker och lettiskt kallblod!

zemlathebunny
6/30/16, 2:33 PM
#20

Nordsvensk. För att de e så himla härliga!

Annons:
gummish
6/30/16, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Peruansk paso helt klart, underbara i temperamentet, snygga och starka hästar med en extra gångart som liknar tölten, dem brukar kallas för världens mjukaste hästras att rida=)

Wellcraft
7/1/16, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Arabiskt Fullblod har klättrat sig in på min lista.
Arbetsvilliga, starka, tåliga och friska. Ädla med oftast fint temperament.
Personliga och oftast är det en dröm att rida dem när alla knappar sitter.

Fjordhäst är också en favorit, gillar att de är starka, tåliga & allsidiga. Samt det typiska fjord temperamentet och lite buffliga stil.
Varmblod är också en favvis, vänliga hästar som alltid vill vara till lags. Lär sig otroligt fort med stor arbetsvilja.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vrilen
7/1/16, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Okej jag gillar min lilla korsning. Hon har typ 7 raser i sig och bland dem är Arab som man ser lite på huvudet och Welsh.

hejkomochhjälpmig
7/5/16, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Arabiskt fullblod. 

Så känsliga, lyhörda, oerhört intelligenta, människoälskande, smidiga, ärliga, tåliga och  ett driv och arbetsvilja som heter duga. De är schyssta, de vill göra rätt, de älskar att få arbeta med sin människa, vara med sin människa. Har man väl vunnit en arabs hjärta går den genom eld för dig.  Sen är de otroligt vackra också. 

Hade de varit större hade de varit perfekta, enligt mig. Men det verkar som om det dyker upp fler och fler 160+ araber även om de fortfarande inte hör till vanligheten. Problemet är väl att jag kan tycka rasen är ojämn, aveln stretar åt olika håll, så det finns mycket skräparaber som bara är till för att tittas på och ridbarhet och temperament har fallit i skymundan. 

Jag kanske har hjärtan framför hela ögonen och kärleken är blind men  jag föll i alla fall pladask när jag kom i kontakt med min första arab.  De flesta andra hästar blir gråa i jämförelse på så många plan, det där lilla extra finns inte där. Det låter flummigt men fan om de inte ser rätt in i själen på en! Jag tycker om många raser,  men araber kommer alltid ligga mig allra närmast hjärtat. ❤️

Upp till toppen
Annons: