Annons:
Etikettövrigt
Läst 792 ggr
liiwiish
11/11/14, 3:02 PM

En egen häst

Om 74 veckor ska jag få en egen häst! Jag vill SKRIKA av lycka och längtan samtidigt, så taggad! Det kommer bli helt fantastiskt!
Tror ni jag är redo?

Jag är helt och hållet beredd på att slänga bort all min fritid, bara göra läxor, vara i stallet och rida. Jag vet att även om det är kallt, vått och blåsigt ska jag upp på morgonen och ut till stallet. Jag är fullt medveten om att det kostar pengar.

Jag har ridit i 7 år regelbundet lektion, en period hade jag medryttarhäst och red 3-5 gånger i veckan. Har förutom det varit med och gjort både morgon- och kvällsstallet flera gånger än jag kan räkna, skött om hästarna och kan både rida och ta hand om en häst.

Mina föräldrar kan inte kallas hästkunniga men de är inte helt okunniga ändå, och de vill gärna lära sig rida. På grund av det skulle jag ha hästen i ett stall på gång/cykelavstånd från mig med många hästkunniga personer att fråga hjälp av vid behov.

Låter det som om jag kunde klara det?

Lite av ett diskussionsforum bland oss hästägare/blivande hästägare/de som vill ha en häst väldigt gärna. (:

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Annons:
louiseeeeeh
11/11/14, 4:05 PM
#1

Det kan igentligen bara du avgöra, du verkar ju veta om vad som krävs, och om du är beredd på att göra jobbet vet ingen annan än du, man kan lixom inte låta latmasken ta över en kall och stormig vinterkväll, även om man skulle vilja. De du skrev låter ju bra, känner inte dig men vet man av att man är en sån människa som är jätte engagerad och driven till en början men lätt tröttnar, så bör man nog tänka efter en gång till om man faktiskt ska skaffa häst. är man hästägare är man den dygnet runt alla dagar i veckan, inte bara då man själv känner för det. Men det vet du somsagt bäst själv:)

Urhasten
11/12/14, 9:18 PM
#2

Många kan inte leva med det ansvaret, det vill säga sköta plikter hemma, skola eller arbete, häst och sitt eget liv där emellan. Däremot är jag helt stensäker på att allt går att leva och ta sig igenom, genom både bra och dåliga perioder. Skulle du någon gång uppleva att tid inte räcker till så får du verkligen börja planera och överväga vad som ska prioriteras. Genom god planering och prioritering kan du ta dig igenom i princip vad som helst och samtidigt behålla hästen. Underskatta dig heller aldrig, värdesätt dig rätt. Skulle du tappa motivation, inte ha tillfälligt tillräckligt med tid eller anse dig vara dålig hästägare av någon anledning så lider inte din häst för den svackan - ibland verkar vi vilja tro att de hatar oss.

Varför jag tar upp det här är för att personligen tycker jag att man ser alldeles för ofta ägare som säljer sina hästar för att tid inte finns. Ibland har man inte tid och klurat som en liten toka, men knåpar man ännu mer och skulle du någon gång hamna i en tidsmässig "kris", så var inte orolig. Det kommer gå bra. 

Du är helt klart redo, det tycker jag det låter som. Förberedd och helhets tänkande. Och tillgång till hjälpsamma människor visar på att du har ett öppet sinne. Dessutom kommer du lära dig otroligt mycket på vägen. Lycka till! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Forest]
11/12/14, 9:45 PM
#3

Låter kanon och jag önskar att tiden rinner iväg för dig och tror säkert det kommer gå jätte bra 😃   Ett tips provrid flera hästar, välj en du verkligen klaffar med det är då man kan bli ett bra team med sin kompis

PogoPedagog
11/13/14, 1:14 PM
#4

Att tänka på när du väl får hem din häst är att nästan alla hästar reagerar på att byta hem. Den jättelugna fina hästen du provred blir kanske plötsligt hispig, vild och allmänt skitjobbig. Då är det bara att hålla ut och ha is i magen och kanske ta hjälp av de med större hästvana efter ett par månader brukar de bli sig själva igen. 

Själv tycker jag att det är bästa att inte släppa ihop den nya hästen med någon annan häst utan låta den gå själv i en hage någon dag och lära känna stället först, helst med andra hästar inom synhåll så den inte jkänner sig ensam. Sedan brukar vi låta dem bekanta sig med en häst i taget i lugn takt så de inte blir stressade.  När jag skulle sälja min ponny lät de nya ägarna henne släppas ihop med en annan häst med en gång som jagade runt henne i en okänd hage. Efter den stressiga starten kom hon aldrig ner i varv och efter två veckor fick jag åka och hämta tillbaks en fullkomligt livrädd häst :( Efter det var jag betydligt tuffare med att bestämma hur de skulle hantera min häst under prövoperioden och nästa hem fick hon stanna i livet ut.

Upp till toppen
Annons: