Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1049 ggr
Wilmurr13
2014-11-09 12:31

Blandadade frågor

Hej, har nu fått en häst men har några frågor: 1.vad ska man vaccinera hästen mot? (Jag har inte tänkt att tävla) 2.Hur mycket kostar det att vaccinera? 3. Om man ska avmaska hästen är det nått medel man ska blanda i maten eller??? 4. Om det är en shettis som endast har blivit ledd när nån ridit, hur avvänjer men den? 5.ska man ha spån eller halm??? 6. Måste en shettis gå på "begränsat" bete (kort bete)? 7.måste man ge havre till hästar som är igång mycket?? 8. Vad har häst müsli för funktion?? 9. Hur ofta ska man kolla hästens tänder? Tacksam för svar 😊

Annons:
strixxa
2014-11-09 18:56
#1

1) Det vanligaste jag vet är att man vaccinerar mot hästinfluensa och stelkramp. 

2)Det  är lite olika. Men skulle nog tro att det är runt 500:- kronor per spruta.

3) Man kan välja att ge hästen avmaskningsmedel som pasta i en spruta och bara spruta in i munnen eller så finns det i pulverform.

5)Det är helt upp till dig. 

6) Nej men shettisar har lätt för att få fång. Men är den inte överviktig och hålls igång så ska det inte vara något problem.

7) Nej det måste man inte. Men havre ger en liten energikick,så rider man hårt och mycket kan det vara bra att ge hästen lite havre som en liten kick. Men det varierar från häst till häst:)

8) Musli är ett kompleteringsfoder fyllt med proteiner och andra saker beroende på vad för sort man köper.

9)Unghästar bör kollas en gång i halvåret medans en vuxen häst bör kollas en gång om året enligt mig.

Nu kan jag ha fel på något och man får gärna rätta mig om jag har fel på något:)

[134643]
2014-11-10 21:19
#2

4) (eftersom #1 missade den) Att ta små steg brukar fungera. Låt ledare gå bredvid hästen, sen lite framför, lite bakom, 5 meter bredvid hästen, 10 m bredvid hästen, låt ledaren stanna till ibland men låt hästen fortsätta gå, öka sedan avståndet mellan häst och ledare. Tillslut bör hästen inte vara beroende av en ledare bredvid sig utan kan gå ensam! :)

Upp till toppen
Annons: