Annons:
Etikettridning
Läst 875 ggr
Tiildaa
11/8/14, 9:14 PM

Spelar åldern roll?

Hej, nu vill jag läsa era åsikter kring detta. Tycker ni att det spelar någon större roll vilken ålder man är i när man börjar rida? :)

Själv började jag när jag var 12 år, och är 13 år nu. Jag lärde mig väldigt fort, och kan nu galoppera, hoppa mm. Precis som en rutinerad ryttare, dock inte lika bra, men jag gör det ändå bra för att ha ridit i 1 år :)

Annons:
Emouse
11/8/14, 9:23 PM
#1

Jag började rida från när jag var 7 till 9, men slutade. (är 15 nu) Det finns videor när jag red och jag var faktiskt bra på det. Hoppade och galopperade. Så nej, ingen speciell ålder.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Iaemi
11/8/14, 9:29 PM
#2

Nej, det spelar ingen roll. Man kan börja som 2 åring eller 45 åring. Men man lär sig snabbare om man t.ex. börjar rida som äldre eftersom man är liksom mognare mentalt. 

Jag tror jag lärt mig mer det senaste året än jag gjorde de 6 åren jag red på ridskola/medryttare etc. Det är nu jag börjat tänka "outside the box" och tänker vad som leder upp till saker/problem/beteenden, hur hästen faktiskt fungerar och inte bara gör saker som man blivit lärt. 

Och juste, har en mamma som aldrig varit med hästar pga allergi men som nu har blivit behandlad och till och med börjat rida vid 47 års ålder (hon började rida i vintras förra året). Genom att jag bollar idéer med henne så har hon lärt sig så otroligt mycket och snabbt. Nu ska hon även hjälpa till med vår unghäst vi kommer ta hem så då blir det ännu mer hon får lära sig, och troligtvis kan även hon börja rida honom när han har blivit inriden ordentligt osv. 🙂

Stallmima
11/8/14, 11:35 PM
#3

Det spelar ingen roll på åldern när man börjar rida tycker jag

Kadoor
11/8/14, 11:46 PM
#4

Jag tycker inte heller att det inte spelar någon roll. Sedan är alla olika, vissa lär sig lättare om de börjar tidigt & vissa när de blir äldre. :)
Själv började jag när jag var 8 och red tills i år(är 16). Kunde mycket osv, dock så hoppade jag mellan olika ridskolor som dessutom gjorde att jag fick börja om inlärningen helt varje gång. Dock lärde jag mig otroligt mycket på ett & ett halv år-2 år på en ridskola, om olika sjukdomar och hästens hälsa och kropp. Nackdelen var att jag inte utvecklades så mycket ridmässigt, men ja..
I alla fall, åldern spelar ingen roll! Alla är olika och vissa lär sig lättare, samt vissa lär sig svårare. Så är det bara, men ingen har mindre rätt till att lära sig rida oavsett. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

BettaSplendens
11/9/14, 11:32 AM
#5

Jag var 12 när jag började och jag lärde mig väldigt snabbt! Är 15 nu och Kan väl lite mer än vad de som ridit i tre år brukar kunna, men rider dock minst 4 dagar i veckan då :) Ska skaffa egen ponny nu!

Så ne, jag tror det kvittar som när man börjar.

JustMySelf
11/10/14, 6:03 PM
#6

Vad jag har märkt så lär man sig fortare när man är i 12-15årsåldern och uppåt än när man är runt 8-9 och yngre. Visst lär man sig då också, men enligt min erfarenhet inte lika fort.

Annons:
Sarah
11/10/14, 6:39 PM
#7

Det fina med ridning är ju att alla åldrar är representerade på alla nivåer :) I mitt förra stall hade jag ett pensionärspar som köpte varsin isis då de gick i pension, hade inte ridit innan utan lärde sig då tillsammans med två snälla hästar :)

Uss
11/11/14, 1:38 PM
#8

Det är klart att det spelar roll!

En yngre människa är mjukare i kroppen och har lättare att lära sig, om jag minns rätt från min tid som ungdomstränare i volleyboll så är det i de första tonåren som man lär sig snabbast (innan dess är det mer lek än träning ;D ). Ofta är det i denna ålder som framstegen går snabbast.

Är man yngre än så kan man ha svårt att uppfatta instruktioner och att ta till sig dem, därmot får man en outstanding balans och - tror jag - snabbare en intuitiv ryttarkänsla.

En äldre människa kan ha lite mer "psykisk pondus" i förhållande till hästen och en annan styrka i kroppen som kan behövas (alltså inte till att dra i och sparka på hästen, men för att få kroppskontroll) men med åldern brukar också självbevarelsedriften öka, vilket kan medföra en försiktighet som kan vara hämmande. 

Det kan alltså finnas fördelar oavsett i vilken ålder man börjar rida och det är aldrig för sent :D dock tror jag att när man börjar inte har lika stor betydelse som hur ofta och hur engagerad man är…

Upp till toppen
Annons: