Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 711 ggr
MatildaGruhs
2014-11-06 18:37

För varma täcken?

Hästen i fråga är Spårklippt Ganska frusen Blir lätt stel Tycker ni av eget tycke att det är för mycket med: 100-grams stalltäcke nattetid - 3 till 4 minusgrader Fleecetäcke nattetid - 0+ grader 100-grams stalltäcke + ofodrat regntäcke dagtid - ca 0 till 2 minusgrader Fleecetäcke + fleecefodrat regntäcke dagtid - ca 2 till 4 minusgrader Endast fleecefodrat regntäcke dagtid - 0 + grader Hoppas det inte vart allt för rörigt, och ja jag vet att jag borde känna min häst bäst själv och det gör jag. Men vill bara veta era åsikter och tankar kring detta.


Annons:
Gladflicka
2014-11-06 21:05
#1

Som du själv säger är det ju väldigt individuellt, min egen står med ett 100 grams vid de temperaturerna, andra endast med regntäcke, vissa helt utan. Jag brukar sticka in handen under täcket och känna efter. Det ska kännas rätt neutralt, varken kallt eller särskilt varmt. Sedan tycker jag personligen inte fleecetäcke ligger bra under andra täcken, framförallt inte mot ännu ett fleecematerial - men det kanske bara är som jag blivit lärd och tycker! :) Lycka till med din häst i vinter!

Sarah
2014-11-07 16:57
#2

Har så dålig koll på grammen, men min ena går mer thermotäcke och tunt regntäcke redan. Väldigt frusen. Det måste han ha från ca 5 grader och ner.

MatildaGruhs
2014-11-08 13:21
#3

Stalltäcket var 200-grams. Jag som trodde fel. Men då kan jag vara lugn iallafall :) nu går han med 200g stalltäcke och sedan ofodrat regntäcke över. Blir det kallare får han ha fleece fodrat regntäcke över.


Comedy
2014-11-10 21:39
#4

Min är oklippt, men rätt frusen av sig och sätter inte mycket päls. 

Han har 150g på sig just nu inne (kallstall med bra ventilation och endast fem hästar = ganska svalt inne). Ska det bli ner mot 0 grader/minusgrader så har han på sig 200g inne, men det är också det varmaste stalltäcket som han får på sig oavsett om det är -5 eller -25 ute. Stallet håller ju (förhoppningsvis) alltid plusgrader :)

Ute har han på sig 100g just nu och 200g om det ska vara under 5 grader. Hagarna ligger ganska utsatt för blåst och är tyvärr rätt små så de står mest stilla… Är det mer än "normal" blåst och dessutom nederbörd får han på sig dubbla täcken.  Förra veckan var det en dag med typ 0-3 grader och snö på morgonen som sedan övergick till regn. Stackarn hade på sig 200g stalltäcke + 200g utetäcke och stod ändå och skakade när jag skulle ta in honom :( Trots att han inte var speciellt kall under täckena! Helst hade jag velat ha honom med så lite kläder på sig som möjligt men det vill inte han tydligen…

Upp till toppen
Annons: