Annons:
Etikettridning
Läst 1521 ggr
Nelliie
2014-11-05 19:08

Hästen stegrar/protesterar.

Jag har ett sto som jag inte ridit på någon månad själv för att jag opererats.

Men i vilket fall har jag ridit henne i ca en vecka nu. Och hon var idag riktigt hemsk att rida. Jag red ut, och hon stod mestadels på bakbenen stora delen av ridturen. Hon stegra direkt jag la intill skänkeln eller korta tyglarna. Hon har även varit brunstig nu ett tag så jag vet inte om det bara är töl eller om hon faktiskt mår dåligt/har ont någonstans. Har känt igenom henne riktigt och märker inget.  

Hon är som häst rätt känslig, men de här har jag faktiskt inte märkt av alls förut. Jag försökte att inte göra stor grej utav stegrandet utan "red igenom" det. Stannade och väntade ut det, och ja, provade mig fram.

Vad har ni för idéer? Fortsätter det kollar jag upp henne, men känns som hon bara tölar men är ändå orolig..

Annons:
Brollan1
2014-11-07 14:09
#1

När hästar byter päls så blir åtm ston mera griniga. Kolla om hästen är grinig vid borstning och sadelgjords åtdragning. Om så, så är det bara att vänta ut det.

Prova att från backen att med hästen i grimma flytta på bakdelen i sidled och se vad du får. Om hästen protesterar så kolla om hästen ochså protesterar mot att lyfta bakbenen. om den protesterar mot allt så har du nog ett fysiskt fel men fungerar det att flytta bakdelen utan protest så är oftast  hästen hyggligt hel baktill.  Om den vägrar flytta baken men protesterar inte så har du lite uppfostring av häst  framför dig. Jag förutsätter att hästen KAN flytta bakdelen på kommando.

Det  kan det vara ett problem med munnen ochså så kolla där med.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Sarah
2014-11-07 17:03
#2

Låter precis som min valack har kunnat vara i perioder. Där har det varit allt från ryggproblem till nackproblem. Men, det har alltid varit smärtrelaterat. Generellt tror jag nästan aldrig på att hästen dummar sig utan anledning och att den anledningen oftast har med smärta att göra. 

Han blir även väldigt grinig vid pälsbyte :)

Upp till toppen
Annons: