Annons:
Etikettridning
Läst 971 ggr
MsSallylover
2014-11-05 14:59

Svårt...

Behöver lite hjälp med en sak…

Jag har just nu en medryttarhäst, ett sto på 20 år. Hennes ägare är väldigt "chill", jag får göra det mesta jag vill. Jag har även egen utrustning, och i det stora väldigt mycket frihet. 

Men det är mycket som inte stämmer. För det första har jag och hästen inte klickat, det går inte så bra och vi passar helt enkelt inte. Ägaren är trevlig, men jag känner att vi inte har någon kontakt. Om hästen t.ex har tappat en sko, berättar hon inte för mig utan låter mig upptäcka det själv. I själva stallet är det bara tre hästar, och jag är nästan alltid där ensam. Om jag vill rida ut finns det inget sällskap, och jag känner mig ganska "utanför" i stallet.  

Men nu för en vecka sedan var jag och provred en halvblods valack, och det lilla som jag upplevde då var väldigt bra. Men det verkade som att ägaren är väldigt mycket för rutiner, och att jag inte får ha egen utrustning ect. Hon vill även att jag mest rider ut, vilket jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om.

Det kanske låter ganska självklart att jag ska byta, men jag vet ärligt talat inte. Jag gillar att ha frihet, att få prova olika saker med hästen, vilket jag har med stoet. Men å andra sidan trivs jag inte där, jag längtar liksom inte till att åka till stallet. 

Jag tror att jag mest är rädd för att släppa taget, tänk om jag ångrar mig liksom? Vill mest ha lite tankar kring detta, kanske lite tips? För vet ärligt talat inte vad jag ska göra.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
JenniferSoderberg
2014-11-05 15:20
#1

Prova tala med ägaren till stoet du har nu och säg det du vill veta, samt om du har en vän som kanske är hästintresserad eller dyl och fråga om h*n kan få följa med då du ska dit? (:


Sarah
2014-11-05 16:56
#2

Det är ju skitsvårt med/ att vara medryttare. Hur ska man få det att funka så att det inte skapas irritation osv. Kanske ska du leta efter en häst där du har både friheten och trivs? Kanske är inte ngn av hästarna rätt för dig. 

Att ha egen utrustning är ju absolut inte självklart, som ägare vill man ju vara helt säker på att allt passar. 

Men, kanske får du mer frihet på valacken efter ett tag? När ägaren känner sig mer lugn med dig som medryttare. Jag själv vill ha medryttare som tränar, för att det ska bli bra för hästen. Annars utvecklas de ju inte. 

Hur mycket frihet man ger beror ju på hur duktig medryttaren är. Den medryttare jag har på min ena häst rider bättre än mig och var på jakt efter en ny tävlingsponny då hennes SM-ponny dog tidigare i år. Så för mig är det självklart att låta henne träna som hon finner bäst. Den medis jag hade tidigare fick tillslut sluta då hon inte ville träna och jag tyckte att hästen kändes stel efter hon red.

MsSallylover
2014-11-05 20:02
#3

Tack för era svar #1 och #2 :-). Jag har nu vart och ridit igen, och det känns super. Jag tror att detta kommer bli riktigt bra, det är en känsla. Jag kommer nog fortsätta med båda kanske en månad eller så, för att verkligen känna.

Det verkar nu efter andra gången inte alls lika lite frihet som jag fått för mig, och ägaren är verkligen SUPER trevlig!

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Stallmima
2014-11-06 18:15
#4

Du får helt enkelt ställa upp + och -  mellan de olika stallen och hästarna, och sedan avgöra vilket som passar dig bäst

Kadoor
2014-11-09 00:04
#5

Förstår hur svårt det är att välja. Själv är jag glad att jag tog tag i det och valde att sluta rida där jag red. Var som ett fängelse och trivdes verkligen inte… Funderar på att leta ny medryttarhäst i framtiden, och då vill jag ha så mycket frihet som möjligt samt att jag trivs med ägare & häst. :) det viktigaste för mig är att kommunikationen mellan ägare och medryttare är bra, samt att ägaren har ett bra tänk kring hästar & verkligen lyssnar. Samt ger en lite frihet. Man förstår ju att ägaren kanske inte vill ge massor med frihet i början innan man känner personen. Så jag tror att om du börjar på det ställe du har funderat på så blir det nog bättre efter ett tag när du, ägare och häst lär känna varandra bättre. :)
Det verkar som att du har hittat ett bra ställe. Om du funderar över någonting så är det ju bara att fråga ägaren som har koll! Låter bra att testa på båda, hoppas du hittar det rätta till slut. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: