Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3083 ggr
MsSallylover
2014-11-05 14:42

Medryttare skaffa eget?

Alla medryttare där ute, har ni egna saker till er medryttarhäst? T.ex grimma, träns, borstar m.m? 

Och hästägare som har medryttare, vad tycker ni om att medryttaren har egen utrustning till er häst?

Och hur ser alla på denna fråga?

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Gronstedt
2014-11-05 15:01
#1

Som medryttare hade jag en del egna grejor och det hade ägaren ingenting emot.

Som hästägare hade jag inte haft något emot det, om det inte var grejor som inte passade, som jag inte ville att hästen skulle utsättas för eller som medryttaren inte kan hantera på ett bra sätt.

Jag skulle till exempel inte acceptera att medryttaren satte hissbett på hästen, eller använde paddar som inte passar, eller använde liniment som inte behövs.

Iaemi
2014-11-05 15:14
#2

Alltså, just nu skulle jag inte ens kunna skaffa medryttare (oinriden häst 😉) men skulle jag göra det så skulle väl saker som grimma, borstar och så vara okej. Träns skulle bara vara okej om jag visste att medryttaren vet hur ett träns ska passa och att nosgrimman är den vanliga han brukar ha. Dock skulle det inte vara okej med att byta bett, sätta på paddar, benskydd, hjälptyglar som martingal bara för att det är snyggt, inget påhållande med sadel osv. 

Fast i och med att jag redan skulle ha allting hästen behöver finns det ingen riktig mening med att medryttaren ska hålla på med sina saker. Speciellt inte när dens saker kanske inte alls passar. 🤔

Linnea
2014-11-05 15:23
#3

Grimmor, borstar och sånt hade jag inte haft nåt emot. Träns ok om jag provar det se jag ser att det passar, samma med bett. Schabrak ok om medryttaren byter tillbaka till mina (jag vill inte rida med tex rosa schabrak men medryttaren hade ju kunnat göra det).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zadeira
2014-11-05 15:35
#4

Jag har aldrig köpt eget som så till medryttarhästar. Däremot har jag nån gång ibland köpt tex ett schabrak som jag tyckt var snyggt och då har det ju blivit hästens som både jag och ägaren använt när vi velat. Nån slit och släng-grimma har det nog också blivit men aldrig hört en ägaren som tycker man har för många vardags-slit och släng-saker utan det är alltid bra att ha någon extra.

Om jag skulle vilja köpa någon särskild utrustning som tex eget träns eller särskilda benskydd så skulle jag givetvis frågat ägaren om lov så att hon kunde godkänna utrustningen innan jag började använda något på hästen. Jag skulle ju aldrig byta ett bett utan att rådfråga ägaren eller använda hjälp-tyglar som inte ägaren godkänt, så då känns det ganska meningslöst om jag skulle köpa nya sådana saker om hästen redan har sånt som passar.

examynia
2014-11-05 15:44
#5

jag hade tyckt att tex grimma å borstar är okej.. i vissa fall schabrak osv förutsatt att de passar.. men bett, träns å sadel vill jag att mina grejer ska användas till min häst då jag vet att de är de som passar… som medryttare hade jag nog använt de som ägaren har..

Sarah
2014-11-05 16:46
#6

Min medryttare han sin egen sadel, som passar bra :) Jätteskönt. Jag gillar inte hennes sadel, och hon är inte så förtjust i min och då slipper vi ändra stigläder osv. Hon har även sina egna lindor då vi rullar upp dem åt olika håll. På så sätt slipper vi linda om. Hon har ett träns hängande i stallet, och ibland använder hon det, med mitt bett. 

Tycker att det är jätteskönt att hon har lite egna saker. Men, det är ju såklart viktigt att allt passar. Det är min medis som kommer börja tävla pållan i vår och då känns det bra att hon har egna saker som hon trivs i. Jag underhållsrider hästen och hon tränar.

Annons:
P4go
2014-11-05 20:43
#7

Jag hade nog inte velat att min medryttare har egna saker utom borstar och schabrak och sånt som inte kan skada hästen.. Visst om det andra verkligen passat, typ sadel utprovad och sånt.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

PogoPedagog
2014-11-05 21:23
#8

Jag hade inte velat att min medryttare skulle ändra något på tränset eller lägga till hjälptyglar eller benskydd eller täcken då hästarna inte använder sådant i vanliga fall.  

Hade medryttaren velat ha en egen sadel i valfri modell hade det varit helt okej så länge jag fått kolla att den passr riktigt bra.  Borstar och övrig utrustning som inte används till ridningen är helt okej men jag förstår inte varför man skulle vilja ha en egen grimma?

Cezanne
2014-11-05 22:59
#9

Jag vill att en medryttare ska använda det jag har till hästen och inte använda egna saker.  Undantag småsaker som tyglar och vojlockar,

MsSallylover
2014-11-06 13:42
#10

#8 Jag tycker att det är roligt att ha t.ex en egen grimma, om jag t.ex ill fota hästen och vill ha en grimma som jag tycker är fin. Och har man en grimma som ligger hemma och skräpar så känns det lite, varför inte?

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

J0554N
2014-11-06 14:09
#11

Jag har en hel del hästgrejer hemma, alltifrån hela träns, täcken till borstar som jag bara impulsköpt då det varit billigt och snyggt trots att jag aldrig haft någon egen häst. Lite av grejerna (borstar, vojlock osv) har jag lagt bland min medryttarhästs grejor som både jag och ägaren använder, har inte fått någon negativ respons så hoppas att det är okej! Är ju trotsallt inget som skadar hästen och känns lite onödigt att ha sånt liggandes hemma. Men skulle aldrig fippla med sadel eller träns utan att fråga ägaren, då utifrån att hästen ser ut att otrivas med sin utrustning, och inte för att jag vill att det ska se snyggt ut. 😃

Strong people don't put others down, they lift them up. 


axa
2014-11-08 08:50
#12

Jag använder egna schabrak, lindor, ridtäcken osv på min medisponny.

Jag rider även bettlöst och har ett eget.

[Apelsinpajen]
2014-11-08 12:42
#13

Har egen sadel, en hel drös med egna träns och egna bett. Även täcken han har i hagen och så. Dock är det för att hans ägare inte vet något alls om hästar. Jag har fått tagit över liksom.

På den innan fick jag också ha det jag ville minus täcken. :)

Annons:
Linnea
2014-11-08 12:58
#14

När jag hade sköthäst en gång i tiden hade jag egen grimma, träns, schabrak och borstar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Quirinia
2014-11-08 20:33
#15

När jag hade medis så hade jag grimma och borstar. Till min egna häst som jag har nu skulle jag acceptera grimma, borstar, kanske något schabrak - inte mer. :) Jag menar benskydd är okej men jag har faktiskt massa benskydd redan, inklusive schabrak och alla dessa grejer. Om de kom med ett nytt träns, nytt bett eller så skulle jag blivit rosenrasande…

Kadoor
2014-11-08 23:57
#16

När jag var medryttare hade jag mina egna borstar samt schabrak vilket var ok för ägaren! Tycker att det är okej att använda egen utrustning så länge ägaren är med på det. Saker som till exempel bett, träns, sadel etc är något jag personligen inte skulle vilja att medryttaren bytte hur som helst om personen inte kontaktade mig först(om jag nu hade haft häst). Bett och sadel hade jag varit rätt hård med, men typ träns, grimmor, schabrak osv hade såklart varit ok! Bara jag fick veta om man ville byta träns.
Jag tror det är olika hur alla tänker, och skaffar man medryttarhäst ska man nog kolla med ägaren om det är okej om man använder egen utrustning på hästen. Tycker jag iaf :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Emmisen92]
2014-11-09 13:09
#17

När jag hade medryttare till min häst så hade hon egna borstar och egna shabrak vilket var ok för mig sålänge hon inte använde det på nån annan häst för att sedan använda det på min utan att det var tvättat först.

smellcaramell
2014-11-09 23:28
#18

är medryttare till en häst som bara jag rider regelbundet, på vissa lov kan ägarens barnbarn rida och någon gång per år kommer dottern hem och kan rida någon gång. Detta innebär i stort att jag är den som känner hästen bäst och vet t.ex. vilket bett som passar bäst vid olika tillfällen så det är inga problem för mig att byta/köpa utrustning själv som så. sadlar har vi ett lager av i stallet och om hästen ökar/minskar i vikt ber jag ägaren ta ut någon som kan prova vilken sadel som ligger bäst då jag inte är jätte hemma på sadlar. i övrigt har jag eget träns, ett eget bett att variera de bett hästen hade sen innan med, har en egen grimma, reflexer och borstar. ägaren bryr sig inte om vilken utrustning hästen har så länge det passar, ibland får dock jag påpeka för barnbarnen att hästen inte trivs med vissa bett på korta tyglar och liknande.

BettaSplendens
2014-11-10 00:28
#19

Var ganska fritt med min förra medryttarhäst. Jag hade flera schabrak till honom, köpte även täcken , ländtäcke, borstar, godis osv. Även ett bett efter att ha diskuterat med ägaren så det var ganska fritt. Bara man frågar först, så det inte blir nåt missförstånd :)

Ridtravartjej
2014-11-10 12:49
#20

Är medryttare på en travgubbes travare på 9år och på honom får jag använda de jag själv vill. Han köpte en ny sadel när jag börja rida då jag inte tyckte den han hade låg nå bra och gled åt sidan.
Har även köpt träns och ett bett till honom, bettet köpte jag dels för att jag inte gillar att rida på 2-delat och för att han är så känslig så då fick de bli ett Nova-bett.
Har även tagit med mina egna schabrak, reflexsaker, lindor, en väska att ha borstar och så i vid boxen och lite annat smått.
Ägaren är glad så länge hästen får komma ut och röra på sig!

Annons:
natrualhorse
2014-11-10 23:45
#21

Jag har bara en repgrimma + tyglar och arbetsrep. Indianhackamore ska köpas in snart då jag inte tycker repgrimman fungerar vid ridningen ännu. När jag köpte repgrimman frågade jag hans ägare och hon tyckte det var okej, vilket det var. Jag är väldigt noga med att det ska sitta bra innan jag använder det. Skulle aldrig få för mig att köpa ett dyrt träns eller en sadel utan att fråga utan det blir små grejer(:

[Anamalar]
2014-11-11 14:37
#22

Så länge t.ex. borstarna bara används till min häst skulle jag inte ha några problem med att medryttaren har egna. Men vill inte att borstarna skulle användas till fler hästar pga risk för sjukdomar i huden osv. Sadel skulle absolut inte vara okej att ha en annan, om inte en sadelutprovare varit ute och sagt att den ligger bra i min närvaro. Träns är väl okej att ha andra, men bara med bett godkända av mig (och tränset måste givetvis vara rätt inpassat efter hästen). Onödiga saker som benskydd, lindor ect. skulle jag vara gladast att slippa då det medför mer skaderisk än det gör nytta på min häst. Det bästa är helt enkelt att fråga mig som ägare först. :)

louiseeeeeh
2014-11-11 16:24
#23

Om jag hade medryttare på någon av mina hästar skulle jag vara väldigt noga med vad det va för person, att den gick ihop med både mig och hästen, och hanterade hästen på samma sätt som jag, skulle tillexempel inte få leda hästen i grimman (hästen ska gå 1-2 meter bakom!) självklar skulle medryttaren få ha egna grejer (även om jag kan tycka de e onödigt då allt redan finns), sålänge jag godkännt varenda sak, allt måste ju lixom passa

Upp till toppen
Annons: