Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1310 ggr
lovisa03
2014-11-04 16:17

Svänger in till mitten

Hej! jag har det lite svårt att rida min medryttarhäst Belladonna, min min mamma har en annan häst som är i samma stall, så vi brukar rida tillsammans. Men när vi rider på samma volt då brukar Cicco(som andra hästen heter)brukar svänga in till mitten, och då gör Belladonna det också, någon som vet hur man kan ändra på det? tacksam för svar!🙂

Annons:
Gronstedt
2014-11-05 07:13
#1

Använd innerskänkel och yttertygel för att tala om för dem att de ska låta bli 😉. Ta så bestämt som behövs för att de ska lyssna. Ge tydlig eftergift och upprepa hjälperna vid behov.

Brollan1
2014-11-07 14:19
#2

Ställ hästen dit du vill gå. Om den måste gå in så får den göra det i sidvärtes, böjningen anpassas efter omständigheterna. Efter ett tag så blir det jobbigt, och  eftersom du gör det så enkellt som möjligt att göra som du vill så kommer hästen så småningom att inse vilket som är lättast..

Alternativt att du gör en 360 graders volt som för dig tillbaka till fyrkantspåret igen så många gånger det behövs och gärna i galopp för att göra det jobbigt. Väl tillbaka så fortsätter du med det höll på med lugnt och stilla.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: