Annons:
Etikettövrigt
Läst 778 ggr
thenewbreed
11/3/14, 11:27 AM

Låsning?

Jag tror att min medryttarhäst har något 'fel' på ryggen.
När vi travar så tror jag alltid att han är halt. Det är orytmiskt och klumpigt och jag har svårt att rida lätt oberört. Men när man travat en lååång stund blir det mjukare och så som jag upplever 'normalt'.
Jag fick, när jag tog mig an honom, beskedet att jag ska stretcha honom efter varje ridtur men jag tror banne mig att han har en låsning eller likande och att det inte bara är musklerna som är stela.
Jag rider bara ut i minst en timme . Han har jättebra kondition eftersom han är distanshäst så vi brukar ha mycket tempoväxlingar och rida på varierat underlag. Galoppen är fin liksom skritten men det är just traven som jag känner att det känns fel.
När jag stretchar bakbenen så drar han alltid upp hovarna till rumpan och håller dem där en stund innan han sätter ner dem igen.

Självklart ska jag ta upp detta med ägaren men eftersom detta är nytt för mig vill jag gärna höra från och diskutera med mer erfarna människor :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Linnea
11/3/14, 1:42 PM
#1

Kan vara låsning/stelhet, kan också vara taktfel men det borde inte försvinna efter en stund.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

thenewbreed
11/3/14, 2:21 PM
#2

Om det är stelhet/låsning, hur mjukar jag upp honom bäst?`
De få gånger jag kört dressyr med volter, serpentinbågar, tempoväxlingar, gångartsbyten och liknande så har det fortfarande varit likadant men också dem gånger som jag verkligen känt den mjuka rytmiska och följsamma traven. Jag funderar på om han inte anstränger sig så musklerna mjukas upp, att man kanske måste få honom att jobba ordentligt redan från början?
Jag vet faktiskt inte jag bara spånar lite.

Medarbetare på bildredigering! :)

Linnea
11/3/14, 3:23 PM
#3

Låsningar kan du inte fixa själv, det får du ha en kiropraktor/equiterapeut eller annat till. Spända muskler kan du lära dig att känna själv, om du drar handen över musklerna och trycker försiktigt med fingrarna emellanåt så märker du om fingrarna sjunker in eller om det är hårt. Hårda muskler är spända. Kan du inte massera själv, ta ut massör. Antagligen är hästen spänd pga att den inte jobbar korrekt, jobbas mer i ena varvet etc. Man kan rida bort stelhet men man måste ha koll på vilka muskler som är stela och hur dessa jobbar (alltså varför dom är stela).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
11/4/14, 12:08 PM
#4

Har ni kollat att han inte har shivering? Detta att dra upp bakfötterna till rumpan kan tyda på det.

Linnea
11/4/14, 1:15 PM
#5

Nu när jag läste inlägget igen så kände jag igen mig lite. Hade en travare innan som slutade på travet för att han alltid galopperade. Jag såg honom trava snabbt en gång i hagen och ju fortare han sprang ju mer markerade han på höger bak som han också hade problem att lyfta. Det benet drog han alltid upp högt för att sen slappna av om jag skulle tex kratsa hovarna. Andra bakhoven var lättare att lyfta men han var lite ovillig och jag tolkade det som att han inte ville stödja helt på det andra benet. När jag red tappade han fotfästet ibland med höger bak vilket gjorde att benet kasade in under honom så han nästan satte sig på rumpan. Efter lite ridning och framförallt mycket lek med min andra häst så blev det mycket bättre och hände bara när han var trött i kroppen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: