Annons:
Etikettridning
Läst 744 ggr
smilla11
11/1/14, 9:07 PM

Många fråger

Hej, har nåra frågor, hoppas nån kan svara på dem. 1. Vad menas med att hästen går på/under tygeln? 2 hur gör man för att hästen ska göra skänkelvikning (om hästen kan det och vet hur den ska göra) ? 3. Hur gör man fram/bakdelsvändningar? 4. Vad är öppnor/slutor och hur gör man det? 5. Tips på hur man kan jobba hästen i form? 6. Vilket är det skarpaste bettet? Och "snällaste"? 7. Varför har man huva på hästen? Varför har man magplatta? 8. Hur sätter man på en martingal? 9. Hur sätter man på en halsförlängare? Hoppas någon kan svara på några av frågorna! :)

Annons:
JoannaLi
11/1/14, 10:08 PM
#1

1: Under tygeln har jag aldrig hört talas om, däremot bakom tygeln/handen. På tygeln betyder att "gå i form" för många, men jag förknippar det däremot lite för mycket med att ha sågat ner hästen, så att den krullar ihop nacken, men inte går i äkta form. (Bakom handen betyder att hästen inte låter dig ta den i munnen, att den går undan från bettet - för vissa betyder det att den automatiskt krullar ihop nacken, bara för att du inte ska kunna ta i den.)

2: Det handlar om att kunna koordinera sina hjälper och vara reaktionssnabb, och att kunna balansera både dig och häst. Inner skänkel är sidförande (flyttar hästen i sidled), ytter skänkel fångar upp och ev driver på, inner hand balanserar och ställer, och ytter hand fångar upp och ev kontrollerar fart. 

3: Tja, de ser egentligen hyfsat ut som en skänkelvikning i själva hjälpgivandet, fast man använder det på ett annat sätt… Nej, förlåt, nu när jag läser det, så ser de annorlunda ut. 

Framdelsvändning: Inner skänkel puttar ut bakdel, ytter skänkel kontrollerar svängning, inner hand ställer, ytter hand reglerar. 

Bakdelsvändning: Ytter skänkel är sidförande, inner skänkel reglerar, inner hand kan leda lite grann/ställer, ytter hand reglerar. (Nu blir jag osäker själv, och får hjärnsläpp så att det känns helt ologiskt. Rätta mig om jag har fel? 🤐)

4: Det kan jag rent inte svara på, jag är lite för osäker på dem, och har svårt att sätta ord på hur jag gör. 

5: Korrekt. (Aktivera bakbenen, låt energin flöda framåt, låta hästen komma upp med ryggen, slappna av över manke och vidare över nacken. Se till att hästen lägger mer tyngd på bakbenen. Helt ärligt, form och samling är inget man kan lära ut på det här sättet. Rid hästen korrekt, så kommer formen av sig självt.)

6: Inget bett är skarpare än handen som håller det. Dessutom är det här en sjukt stor åsiktsfråga när det gäller hästarna, så du får helt enkelt prova dig fram. (Dessutom ligger jag lite grann på den "bettlösa" sidan, och rekommenderar hellre det än något bett, men det ska jag inte pracka på dig :))

7: För att det är snyggt? Jag vet inte. Jag har det ibland på Gamm-Gubben när det är extremt blåsigt och snöar/regnar, eftersom att han tycker att det är extremt obehagligt när han blir blöt i öronen. 

8: Därför att vissa hästar (så vitt jag förstår det) slår sig själv på magen med framhovarna när de hoppar. 

9: Du har en rem som du spänner runt halsen, som ett hundhalsband. Sedan har du en rem som du fäster i sadelgjorden. De sista två "flärparna" vänder du uppåt och trär tyglarna igenom. Youtube:a, det finns säkert en tutorial. 

10: Det vågar jag inte svara på, ifall något blir fel. 

Det här är en ganska stor hög med frågor på varierande nivå. Får jag fråga varför du undrar?

smilla11
11/1/14, 10:33 PM
#2

#1 tack så mycket! Vetinte om jag kan ha bettlöst på honom. Har det på en annan häst men denna hästen är så himla stark så är rädd att det blir fel och nosryggen bryts :/ Jag är nästan självlärd inom ridningen och har inte kört så mycket dressyr så behövde kolla för att vara på den säkra sidan så jag gör rätt med allt. :)

smilla11
11/1/14, 10:35 PM
#3

Har en fråga till: Hur vet man om hästen tar höger eller vänster gallopp, och hut gör man gallopbyten?

JoannaLi
11/1/14, 11:59 PM
#4

#2 Ett rätt inpassat bettlöst träns ska inte vara någon fara på nosryggen. :) Men, som sagt, jag ska inte pracka på dig något som inte passar er :)

Ja, jösses, hur ser man det… Från hästryggen kan man ofta känna det på om du uppmärksammar ditt eget bäcken. Se vilen höftbenskam som är "dominant" när du sitter ner i galoppen, alternativt försök spana vilket framben som går föra när han tar galoppsprång; det framben/höftbenskam som går före (t.ex. höger) är den galopp du har :)

Allra säkrast är att filma när han galopperar. I t.ex. höger galopp så syns det att höger framben går före, och vänster bakben "ramar in" det hela :)

Galoppombyten gör du lättast (som jag gör det) genom att hålla en galopp, sedan på t.ex. diagonal, halvhalt, rakrikta, halvhalt, sedan ge hjälpen till den nya galoppfattningen (kanske ställa lite mjukt åt det hållet) :) Ibland måste man introducera idén genom att låta hästen ta något travsteg emellan, så att den verkligen förstår att det ska hända något.

smilla11
11/2/14, 9:55 AM
#5

Okej tack så mycket!

smilla11
11/8/14, 7:51 PM
#6

Ingen som vet hur man fäster en halsförlängare?

Annons:
[134643]
11/8/14, 9:08 PM
#7

#6 Tja, du sätter fast den antingen i sadelgjorden under magen eller på sidan av magen. Sen drar du snöret genom bettringen, över nacken och sen genom bettringen på andra sidan och fäster i sadelgjorden 🙂

Upp till toppen
Annons: