Annons:
Etikettövrigt
Läst 6491 ggr
majaliten
2014-10-29 23:03

Klippmaskin från Jula och olja till den ? ?

Ja då har man varigt iväg på Jula och köpt deras biliga skit klippmaskin som förhoppningsvis sa va bra när man hört sig för . Då är min fråga är det fler som har den ? Vad tycker ni om den hur är den ? Och de visa sig att de ej ingick olja så man får köpa eget då står de paraffin olja men är inte det för läder ? Och kanske en sjukare fråga fungerar inte valig mat eller oliv olja toll att smörja maskinen ? Och Isfall varför och varför inte :) Rent nyfiken :)

Annons:
Zepp
2014-10-29 23:22
#1

Det funkar nog även med smör.. men paraffinolja härsknar inte.. så bryr du dig inte om hur det luktar så går det även bra med olivolja/rapsolja/smör/margarin/talg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

majaliten
2014-10-29 23:33
#2

Ok men tänkte bara på att det ska va så bra som möjligt för maskinen är inte oliv olja lite tjockt eller är de bra ? De sägs ni att om man ska ha mat olja ska den inte va för tjock skulle oliv passa bra eller är den lite för tjock ? Tänkte också på denna http://www.hooks.se/product.aspx?productid=720503 Är den bra eller är paraffin olja bättre ?

Zepp
2014-10-29 23:41
#3

Som regel så härsknar matoljor och sen så stelnar de/kleggar ihop maskinen.

Det där var typ symaskinsolja som man sade förut, tunnflytande och kleggar inte.

Dels skall det smörja mellan metalldelarna, hindra rost och helst inte kleta för mycket, det är vad som gäller.

Lätt att torka av är oxå en bra egenskap så allt man rör vid inte blir inoljat, det vill du varken med häst eller tyg som du syr.

Proffs på fårklippning kör ofta tjockare oljor, sen så plockar de isär hela maskinen varje dag och gör rent!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

examynia
2014-10-30 10:33
#4

jag har en sån maskin. första gången jag använde den använde vi rapsolja :P funkade bra de.. men har jag en olja som heter symaskinsolja å de funkar åxå bra..=) å sen som sagt plocka isär å rengöra å olja in..=) å den du länkade till funkar nog alldeles utmärkt..=)

Stallmima
2014-10-30 20:43
#5

Det bästa man kan använda till rakmaskinen är symaskinsolja, men var noga mrd att rengöra skärbladen från hår och olja mellan rakningarna

Upp till toppen
Annons: