Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1174 ggr
komkoma
10/28/14, 10:30 AM

Att lära hästen stå still vid uppsittning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej,  jag behöver hjälp, råd, tips!
jag har haft min nya häst i snart en månad, det mesta går bra, vi utvecklas, lite upp och ner men så ska det vara i början ju 😉
Hästen är ett 7årig sto som  enligt den jag köpte henne av är sent inriden och sen inte riden på så mkt. Hon kan/kunde typ stopp, start, sväng och böja "fint" på nacken. 
Mitt stora problem är uppsittningen! I början gick det rätt bra man behövde hålla i lite från marken och proa lite. 
Nu är det full fart framåt så fort man sätter foten i stigbyglen! Hon visar inget obehag utan vill bara iväg. 
har provat att sitta upp från en pall vilket bara resulterar i att hon går sidvärts/framdelsvändning ifrån mig hela tiden.
Att sitta upp på stallplanen eller ridbanan är ingen skillnad. 
Ja har provat att gå en promenad med henne först, att longera ur hennes överskottsenergi. 

Jag försöker  vara lugn och tydlig i att markera att man ska stå still men asså ibland känns det som om jag ska koka över! Hästskrälle!
Kan tillägga att jag har varit med om en svår ridolycka i samband med uppsittning så ju mer hon bökar och trixar ju mer nervös blir jag… Ingen bra kombo!

Så hit me! Ni kanske sitter på ett jättebra råd, eller vet en SKITBRA video att kolla på med någon uppsittnings expert haha

Annons:
Linnea
10/28/14, 11:13 AM
#1

Så här gjorde jag när min inte ville stå still:

Ställ hästen vid pallen (lättare att lära dom stå still vid en fast punkt) och se till att den verkligen står still, inte flyttar sig lite si eller så.

När den står still, beröm på valfritt sätt och gå därifrån.

Ställ hästen vid pallen igen och gör om proceduren några gånger.
 Låt den gärna stå lite längre för varje gång innan den får beröm och stå gärna nån extra sekund till innan ni går så den inte ser beröm som varsågod att gå.

Ställ den igen vid pallen, ställ dig bredvid hästen, flytta pallen lite. Om hästen flyttar sig, gå tillbaka till ursprungsläget, gå inte därifrån! Prova igen fast enklare, dvs flytta dig själv men inte pallen.

När du kan flytta dig framför och bredvid hästen, ta ner stigbyglar, flytta pallen osv utan att hästen flyttar sig då kan du ställa dig på pallen. Sitt inte upp.

Upprepa flera gånger, upp på pallen, ner igen, beröm, gå iväg.

När allt detta funkar, då kan du sitta upp. Troligen står hästen kvar tills du ber den att gå eftersom du nu har upprepat detta så många gånger. Om den ändå går iväg, gör halt lugnt och stilla, stå nån sekund, beröm och låt hästen gå iväg.

Låter som att detta kommer att ta flera veckor men det lär det inte göra. Du kan göra några upprepningar och sen tex longera en stund, göra några upprepningar till osv. Gå inte vidare förrän hästen verkligen står still och väntar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: