Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 738 ggr
Krullsvans
2014-10-26 20:28

Ny sadel...hjälp!

Inser att hästen och jag behöver en ny sadel… Den vi har är för liten för mig och för trång för hästen. Den ingick i köpet av hästen så jag har inte haft koll utan trott att den skulle passa…. Måste ju erkänna också att jag är nybörjare på detta…

Pållen är av sådant slag att han lever på luft och ändrar därmed tyvärr i omfång en del under året. Dessutom försöker jag få lite muskler på honom till och från.  Det jag begriper om sadlar så tycker jag att en bomsadel då kommer vara i fel storlek större delen av året?

Jag vill ju att Pållen ska ha en sadel han inte far illa av…. ska jag köpa en lite för stor och pallra upp med paddar om han minskar i omfång? Eller är bomlös sadel ett alternativ? Eller är det som det är och inget att stirra om?

Hjälp mig vidare i tankarna…..

Annons:
Sarah
2014-10-26 20:59
#1

Det viktigaste är ju såklart att se till att han inte blir tjock under sommaren :P lättare sagt än gjort, men jag hade övervägt att göra som du säger, om du inte kan köpa två sadlar, en för tjockis och en för smalis :)

Sarah
2014-10-26 21:00
#2

Alltså, paddat då han är smal, men jag gillar inte bomlöst.

viktoria91
2014-10-27 16:12
#3

Jag har en bomlös, Senation Ride. Sjukt skön att rida i, känner alla hästens rörelser väldigt lätt och är väldigt stabil. Känns inte som man halkar runt. Otroligt bra tryckfördelande, bättre än dem flesta bomsadlar. Har kollat både med flir kamera och impression pad.

Linnea
2014-10-28 11:20
#4

Annars en sadel med utbytbart koppjärn. Sålänge sadeln har rätt svängning i bommen så passar den om du bara nyter järn. Själv har jag en wintec isabell werth (dressyrsadel) och en lite billigare variant, maxam (allroundsadel). Använder i princip bara wintecen då den bommen är rakare och passar min häst bättre. Finns många modeller idag som har koppjärn.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: