Annons:
Etikettstallet
Läst 1412 ggr
MatildaGruhs
2014-10-22 11:08

Problem med stalltjej

Jag delar stall med 2 andra tjejer. En av dom är vuxen, runt 40+ och en är 20+. Jag själv är 13 så är ganska mycket yngre än dessa 2. Jag delar hage med 20+ (som vi kan kalla för "X") och har även varit medryttare/hjälpt henne med en av sin häst, hon har 2. Men sen skaffade jag min egna och då fick jag inte tiden till hennea kvar. Till det största problemet: X är väldigt kaxig och otrevlig mot mig och min häst. Jag tror det ligger lite i att jag inte kunde ta hand om hennes längre. Men bon klagar på väldigt mycket och skriver ofta på sms "ska du verkligen göra de å de??". Och det kan vara helt normala grejjer som att duscha min häst osv. Jag tycker det är väldigt jobbigt att åka till stallet då jag vet att hon kan vara där. Allt jag gör med min häst är i princip fel i hennes ögon och det gör att jag inte vågar göra det (också för att hon är mkt äldre än mig). T.ex så har jag tänkt ut å rida och står och borstar min häst på gången och då kan hon säga "ska du ut å rida NU, i regnet????" Med en "bitchig" attityd. Och då kan jag genast känna mig nedtryckt och skita i att rida istället.. Behöver tips och hjälp om vad jag kan göra här.. byta stall är också svårt då vi bor i en liten by som det inte finns många stall i och jag trivs verkligen i själva stallet just nu.


Annons:
MatildaGruhs
2014-10-22 11:09
#1

Förlåt för en aning rörig text


Gronstedt
2014-10-22 11:18
#2

Det kan vara väldigt svårt när man känner sig i "underläge" mot någon annan, men ofta finns det underläget bara i ens eget huvud. Det kan vara så att du läser in bitchigheten i hennes attityd, utan att hon menar det så. Hon kanske tycker att hon är hjälpsam i stället och förstår inte alls vilket intryck hon ger. När hon frågar om du verkligen ska göra det eller det, eller om du ska rida ut i regnet, så har hon ju faktiskt inte sagt att du gör något fel, det är bara det intryck du får.

Om du viker ner dig och verkar osäker så tror hon förstås inte att du vet och kan så mycket, och då fortsätter hon att ifrågasätta. Vad händer om du lugnt säger att "ja, vi tar en sväng i alla fall"? Om du visar att du gör som du gör därför att du har genomtänkta och förnuftiga skäl till det?

jagga-ewe
2014-10-22 11:42
#3

Precis som #2 tänker jag att du kanske lägger in saker som inte finns, men det är svårt att säga när man inte hört det själv. Det intryck jag får är att hon blir lite "storasyrra" för dig. Jag inbillar mig att hon vill ta hand om dig o se till att du "gör rätt" och "sköter dig" utifrån vad hon tycker är viktigt. Kanske känner hon sig lite ansvarig för dig eftersom du varit medis åt henne. Inte så att hon vill ta nån mammaroll, men lite som en äldre o (i sitt huvud) förståndigare syster. Jag har sett det på många ställen och har själv varit i båda rollerna.

Jag tror på att bemöta henne och ifrågasätta vad hon håller på med.Men att göra det sansat och utan att anklaga på nåt vis. Utgå från hur du själv reagerar och förutsätt att det inte är elakt menat. Du ska få med
*beteende/händelse
* känsla
* konsekvens
* önskan
"När blir JAG och det . Därför vill jag <önskan>" Och så akta dig för anklagelser utan var saklig. Nåt i stil med "När du ifrågasätter det jag gör med min häst blir jag ledsen och känner mig nervärderad. Det får mig att undvika komma till stallet när du är här. Jag skulle vilja att du tänker på hur du uttrycker dig." Värt ett försök, hoppas jag.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Linnea
2014-10-22 11:46
#4

Jag rider också ute när det regnar ibland fast vi har ridhus. Om nån ifrågasätter så säger jag bara typ Jaja, det ösregnar iaf inte =). Fast jag har nog aldrig upplevt de som bitchiga vis såna tillfällen. Jag tycker att du helt enkelt struntar i henne. Om hon tycker att du är knäpp som rider ut när det regnar då får hon väl tycka det. Det är ju inte hon som blir blöt. En del människor (typ alltid tjejer/kvinnor/tanter) låter väldigt nedlåtande eller arga vad dom än säger så det är inte säkert hon menar det så och gör hon det så är det fortfarande bäst att strunta i det. När hon märker att du inte tar åt dig så kanske hon slutar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MatildaGruhs
2014-10-22 12:50
#5

Tack för era svar! Och jag tror verkligen ni har en poäng då jag själv vet att jag tar åt mig väldigt mycket. Dock är jag så osäker och "rädd" då jag vet att hon inte tycker om min häst ( pga att jag inte hade tid åt hennes) Det är så att jag var medryttare på både Calle (min häst) och tuffing (hennes) förut. Men sen skulle Calle säljas och då frågade ägaren om jag ville ta honom på foder. Och självklart ville jag det eftersom jag varit medis på honom i runt 3 år. Men det som gjorde och gör mig ledsen/besviken/orolig är att X hade pratat med en vän till henne om hon ville köpa Calle även fast hon visste att jag skulle ta honom. För det första tycker jag inte att hon har något med det att göra (förstår att hon ville hjälpa) och för det andra hade hon redan dull koll på att jag skulle ta honom. Kanske lite fjantigt av mig men som sagt ligger jag i underläge och har fått skit kastad på mig under en längre tid av andra som stått i stallet. Hon klagar även på min pappa (och då menar jag verkligen klagar ) för att han ska bygga en höhäck åt våra hästar, dom står ju tillsammans. Men min pappa jobbar otroligt mycket och enda tiden han har är liksom på ev. helger. Men då skriver hon på sms (som hon för det mesta gör, tar inte mycket öga mot öga) och skriver att han lär skynda sig och att han får skippa jobbet nån dag då så att det blir klart. Tjatar även på mig att jag lär säga åt han att bli klar, vilket jag inte vill eftersom jag vet hur stressad han är och hur mycket jobb han har. Överreagerar jag?


Gronstedt
2014-10-22 13:00
#6

#5: Om din pappa lovat och sedan inte håller det, är det inte så konstigt om hon blir sur - det skulle jag också bli. Men om ni sagt att din pappa ska göra det när han har tid, så får hon ju vänta tills han har tid, eller fixa det själv.

Att hon pratat med någon som eventuellt vill köpa hästen är väl inte så konstigt, om den ändå var till salu. Det är ju upp till ägaren att välja om hen vill acceptera bud från någon som vill köpa.

Är du verkligen säker på att hon inte tycker om din häst? Eller kan det också vara att du tar åt dig mer än hon menar för att du har lite dåligt samvete för att du "övergivit" Tuffing?

Försök att tänka bort alla värderingar från det hon skriver och anta att det betyder bara exakt vad som står, varken mer eller mindre. Då blir det kanske lättare att inte ta åt sig? Om hon skriver att du ska säga åt din pappa att ta ledigt från jobbet för att bygga en höhäck, så tänk att det betyder bara det, varken mer eller mindre, och det är orimligt så det tänker du inte be honom om. Tjatar hon så kan du be henne att själv prata med din pappa. Hon är en vuxen människa, hon behöver ju inte gå genom dig om har något hon vill säga till honom.

Annons:
MatildaGruhs
2014-10-22 15:48
#7

Han har sagt klart och tydligt både till mig och henne att han gärna hjälper till och fixar det - när han har tid! Då tycker jag inte man ska hålla på att tjata och vara otrevlig. 

Jo det är fullt förståeligt, men det är det att hon frågade mig om jag skulle ta honom för hon hade väl hört talas om det. Och då sa jag att ja det ska jag! Men dagen efter skrev hon på facebook att hon hade hittat en ev. intresserad av honom. Jag vart då väldigt förvånad/irriterad och sa att jag redan ska ta honom, det visste hon ju om. Och då tog hon upp att han skulle få det mycket mycket bra där och att då fick jag ju mer tid åt Tuffing. Det gjorde mig otroligt ledsen och irriterad eftersom det kändes som hon, som inte har något alls egentligen att göra med min häst, hade i princip sålt honom. Hon hade t.o.m pratat med tjejen om att hon kunde komma och kolla på Calle. Ägaren i fråga hade ingen aning om detta, utan det var bara mig hon skrev till. 

Jag har verkligen inte dåligt samvete över Tuffing, då jag fortfarande hjälper henne det jag kan och sliter som ett djur för att tuffing ska ha det bra. Även fast han inte är mitt ansvar. Sen vet jag väl inte om hon inte gillar min häst, men det känns lite konstigt när hon ibland inte sätter på honom utetäcken när hon släpper ut, fast jag bett henne osv. och ja vissa gånger glömmer man det har jag 100% förståelse för. Men när det händer flera gånger och hennes hästar alltid har täcken på sig börjar man undra. 

Förlåt om jag låter grinig och sur, men jag är trött på allt krångel i stallet. Jag får inte ens ha mina grejer ifred.. :(


Gladflicka
2014-10-22 15:53
#8

Jag har varit i nästan exakt samma sits i samma ålder och det blir väldigt tungt och jobbigt om man ska "dra det lasset" själv. Jag pratade med mina föräldrar och sedan pratade vi alla ut face to face så det inte ska bli några missförstånd och det kan jag verkligen rekommendera. Det kan ju vara så enkelt att hon inte är medveten om att hon skickar ut de signalerna och att du tar åt dej lite väl lätt. Det bästa är att vara öppen och prata med varandra - då kan man komma någonstans. Tjatar hon om din pappa till dej hade jag nog ärligt talat bara sagt som det är "pappa jobbar mycket" " jag vet inte när han kan bygga, du får ringa och fråga honom" (om det är ok för din pappa såklart. ) Det ska vara roligt att åka till stallet och vara med hästarna, inte jobbigt.. Hoppas allt löser sig till det bästa, du får uppdatera om hur det går! :)

Upp till toppen
Annons: