Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1116 ggr
neapeaw
2014-10-22 01:05

Bygga ridmuskler?

Har ju fått hem ett varmblods sto från travet hon är helt i träningskondition för att starta i travet. Men nu har jag ridit henne lite och hon är dålig balans och måste bygga ridmuskler. Några bra övningar? Tips?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Annons:
Iaemi
2014-10-22 02:21
#1

Oj, borde man inte tänkt på sånt innan man skaffade en häst direkt från travet? 

I alla fall, jag skulle tänka mycket lösgörande. Kanske även börja från att bara longera hästen och få det att arbeta rätt, slappna av, sträcka på sig och trampa under sig med bakbenen och höja ryggen. Sedan fortsätta med bara longering tills hästen har hittat sin form och balans (kan hålla sig i den korrekta formen med bakben och rygg, sträckt hals), sedan ta med det upp i ridningen. Rida hästen lösgörande med t.ex. serpentiner, sedan lära hästen att flytta från skänkeln in i skänkelvikningar, därefter öppna/slutna när hästen blivit starkare osv. Först mycket, mycket skritt sedan traven. 

När man känner att hästen att gå och arbeta korrekt med rygg och bakben i en lång och låg form, kan man börja försöka plocka upp den lite mer korta stunder. Känner man att takten ändras och hästen faller ur formen när man plockar upp den, låt den länga ut igen och försök igen lite kortare. 

När hästen sedan kunnat blivit start i traven och kan bära sig där, inte förrän då kan man börja tänka galopp. Först på lina och jobba hästen med samma principer där, och sedan under ryttare. Viktigt att tänka på att man aldrig ska gå för fort fram och rida hästen "tomt" (i fel form/inte korrekt/inget arbete bara tomma gångarter). Det ger inget att bara galoppera runt på en ostadig häst när den inte ens kan bära sig själv i traven eller skritten. Tänk också på att det kommer ta cirka 2 år innan hästen är helt "klar" om du gör allt rätt, sedan kan det ta längre tid beroende på hästens behov.

neapeaw
2014-10-22 02:50
#2

Öh va? Tänka på sånt innan? Klart jag vet hur jag ska göra och har tränare. Men kan alltid vara bra med tips från andra? Hon är longerad och riden innan så helt grön är hon inte och är klar att rida men tänkte mer på musklerna, alltså de man kan göra genom klättring eller mycket start och stopp i skritten. Såklart vet jag hur jag ska rida henne men dock kan de vara kul med tips?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
neapeaw
2014-10-22 02:53
#3

Sen att säga hur lång tid det tar går väl ändå inte? Tex min tränare har utbildat sina 4 ridtravare till fina dressyrhästar. Och de har inte tagit många år att få dom gå gångarterna korrekt. Det tog ungefär 8 månader kanske för henne sen bar dom upp sig bra och nu efter ungefär 1,5 år är dom utbildade inom dressyr och tävlar :) så det med tiden är nog individuellt

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Iaemi
2014-10-22 03:12
#4

Ja, tänka på det innan. Det lät som om du inte alls hade någon aning om hur man bygger muskler på en häst, när det egentligen är ganska uppenbart; En häst som arbetar korrekt kommer bygga de rätta musklerna att arbeta så.

Men ja, utanför banan är klättring och t.ex. rida ut i skogen över varierad terräng såsom rötter osv så hästen måste se sig för. Intervallträning brukar också vara bra, men kanske inte på en travhäst direkt från banan. Där bör man nog istället trappa ner lite. 

Och självklart är det individuellt men 1-2 år brukar vara ungefär vad det tar. Och då menar jag ju självklart inte att du måste vänta så länge med att börja tävla, nej du kan gå ut på tävlingar innan dess eftersom det också är ett lärningsmoment. Men jag pratar om t.ex. högre klasser. Men man strävar ju ändå efter korrekta, starka muskler och en hållbar häst. :)

neapeaw
2014-10-22 03:17
#5

Ja jag insåg själv att mitt första inlägg så lät jag fruktansvärt okunnig, såklart vet jag vad för häst jag skaffat mig och givetvis hur jag ska göra. Men kan vara kul med tips från andra kanske finns någon som kommer med något man inte tänkt på. Självklara grejer som klättring och skritt.. Skritt och skritt de vet jag :) Hon är longerad och fattar galoppen hyfsat. Trav har hon en fin samlad trav i ridningen. Det enda är att hon är ganska omusklad över ryggen så hon är svår att rida. Men gäller ju att jag sitter extremt rätt och noga när jag rider henne :) Köpte henne till att utbilda henne själv så att det tar tid är jag medveten om sen har vi ju tränare så där får vi enormt med hjälp :) men som sagt kul med nya tips om någon har :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
eeriksson65
2014-10-22 08:41
#6

Det är ju att rida i form som ger ryggmuskler t ex och så för att trampa under sig är det bra att byta gångarter och sedan är väl skänkelvikningar och ökningar och att t ex rida så sakta det går i t ex trav eller galopp men ända hålla gångarten:) sedan är det också öppna och sluta :) volter :)

❤️

Annons:
[Carolinan]
2014-10-22 14:18
#7

Är konditionen där så har du grunden att sakta börja bygga muskler på henne. Det får vara en långsam och långsiktig procedur eftersom hon också måste "tappa" sina trav-muskler och bygga nya muskler.

* Uteritter med fokus på skritt (skrittjobba: öka/sänka skritten, övergångar halt/skritt, klättra osv.) och mjukt travat några korta intervaller. Jag hade inte lagt in galopp det första jag gjorde, dels för att få en hållbar häst och dels för att det ändå är en typ av igångsättning.

* Longera i en lång och låg form (hästen sträcker ut sig, sänker nacken framåt-nedåt) för att stärka och bygga magmuskler och musklerna på överlinjen. Här hade jag longerat henne i alla gångarter.

* Tömköra/tömlongera (jag hade inte spänt in med inspänningar det första jag gjorde heller, utan fäst tömmarna så hästen får chansen att söka sig nedåt men inte blir "ner-tvingad") Jag hade också där börjat med skritt och trav för att lite senare lägga in galopp.

* Lätta pass i paddock/ridhus där jag mestadels skrittat och lagt in lite trav bara. Här hade jag fokuserat på kontakt med bettet, lätt form och lagt in lite liksidiga och roliga övningar i skritt-arbetet.

Ungefär såhär hade jag lagt upp det och varit noga med att ge henne vilodagar (hur många beror nog mest på ålder här, sånt här lätt arbete är inte särskilt krävande)

Vi har en ung travare i stallet som precis kommit hit och är i liknande sits men hon har stått de senaste året. Hon rids av stallägaren och en duktig fälttävlans-ryttare två gånger i veckan och resterande rider hästägaren ut alt skritt-jobbar de lätta passen i ridhuset/paddocken som jag skrev ut. Funkar bra, hon har redan lärt sig att hålla en stadig form och flytta sig för skänkeln och smått börjat bygga lite muskler.

Här får man liksom tänka bort de trav-muskler hon har och se det som att hon är omusklad och behöver en mjuk igångsättning.

Var också noga med att foderstaten är komplett och tillser alla hennes behov.

Upp till toppen
Annons: