Annons:
Etikettstallet
Läst 1934 ggr
Stallmima
2014-10-20 10:58

Låst stall?

Har hört av en bekant att det är olagligt att ha stallet låst på nätterna bla i brandsynpunkt. Är det någon som hört detta? Vart kan man i så fall hitta information om detta?

Annons:
Linnea
2014-10-20 11:28
#1

Jag vet inte om det är olagligt men för hästarna skull ska man informera brandkåren och se till att de har nyckel till stallet. Visst kan dom bryta sig in vid behov men det går ju fortare om man ha nyckel.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

smellcaramell
2014-10-20 17:36
#2

helt sant att det är olagligt att ha stallet låst om det finns djur i det, som det oftast finns på natten. 

Dock är det inte lag på att stallet måste stå olåst på natten eftersom att vissa har hästarna på lösdrift och då är det inte alltid det står hästar i stallet på natten. Så din vän hade nästan helt rätt iallafall :)

Stallet jag rider i är ett av stallen som låser på natten då hästarna går på lösdrift :)

Gladflicka
2014-10-20 18:28
#3

Även om det inte hade varit olagligt så hade jag aldrig(!) fått för mig att låsa stallet så länge där finns hästar inne! Tänk tex om det börjar brinna och någon går förbi ser detta men kan inte släppa ut hästarna, innan brandkåren kommer och för den delen hinner bryta sig in kan stallet vara övertänt.. Ingen risk jag hade velat ta iallafall!

LinaN
2014-10-20 18:52
#5

skaffa hellre lås på sadelkammaren och foderkammaren. materiella saker kan ersättas, liv kan inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Carolinan]
2014-10-21 10:40
#6

Förstår faktiskt inte tanken med att låsa ett stall. Vårat står alltid öppet och till "min" stall-del står även dörren öppen. Vi låser hellre sadelkammaren. Så hoppas på att det finns lag på det :-)

Annons:
Linnea
2014-10-21 10:48
#7

Sålänge vädret tillåter har vi dörrarna öppna, antingen helt eller bara övre delen. Sadelkammare och foderkammare är låsta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Stallmima
2014-10-21 10:51
#8

En undran om er som har stallet öppet och även stalldörren på natten, bor ni på landet eller i tätort?

Linnea
2014-10-21 10:53
#9

Stallet ligger precis utanför tätort (liten), cykelvägen går 100 meter därifrån.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
2014-10-21 11:14
#10

enda anledningen till att man skulle vilja låsa stallet är ju om man är rädd att någon ska skada hästarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Stallmima
2014-10-21 11:23
#11

#10 Precis min tanke, om man inte bor vid stallet. Hur ska man annars göra för att hålla obehöriga borta nattetid i stallet?  Larm, övervakning eller?

Linnea
2014-10-21 11:28
#12

#11 Vi ska installera övervakningskameror. Har inte haft några större problem men för nåt år sen hade vi någon som var i stallet ibland och flyttade runt på saker, hällde diskmedel i foder och sånt. Men det var nog lika mycket dagtid som annars då där inte var så mycket folk då. Nu är där folk under fler tider på dagen och även sent på kvällen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gladflicka
2014-10-21 13:21
#13

Vi har också öppet till stallet och stallet ligger i tätort (dock i kanten av den), vi har lås på sadelkammaren, försatt till foderkammaren. Stallet ligger mitt emot deras hus (riktig gård med gårdsplan trots att den ligger i tätorten). Vi har övervaknings kameror och skyltar som sitter väldigt tydligt på flera ställen att de finns.

Annons:
Gladflicka
2014-10-21 13:23
#14

Kan tillägga att vi inte har haft några incidenter i stallet, det enda "allvarligare" som hänt hände i hagen mitt på dagen.

Gladflicka
2014-10-21 13:23
#15

Kan tillägga att vi inte har haft några incidenter i stallet, det enda "allvarligare" som hänt hände i hagen mitt på dagen.

Zadeira
2014-10-21 16:08
#16

Ridskolan där jag jobbade för några år sedan hade låst om nätterna. Vi hade såna där lås som man har en större nyckel man kan köpa på flera olika ställen som man använder som handtag.  Sadelkammarna var sedan låsta för sig med hänglås.

Det stallet jag senast hade medryttarhäst hade också låst stall på natten till ridskolestallet (även med sadelkammaren separat låst), medan privatstallen stod olåsta.

Båda stallen ligger i utkanten av stan och båda stallen har varit utsatta för både stölder (inte av hästar men av saker som stått i stallen) och förstörelse av stallet och hästar som blivit utsläppta eller skadade av obehöriga på nätterna och för hästarnas egen säkerhet låses de stallen på nätterna. Jag kan tänka mig att det är annorlunda om stallet ligger avskiljt eller om det även finns boende på gården.

Olagligt har jag aldrig hört talas om…

PogoPedagog
2014-10-21 16:46
#17

En lampa som styrs av en rörelsedetekor utanför stallet  är ett billigt sätt att skrämma bort oinbjudna folk.

[Carolinan]
2014-10-21 19:18
#18

#8 Mitt stall ligger på landet precis utanför en storstad. Vi har några stall i närheten samt ett grann-stall precis intill. Ligger dock i en liten tätort, by kanske det heter.. Stallägaren bor inte på gården men hon hyr ut huset till en familj med hundar..

Vi har haft stölder (även dagtid…) men inbrotts-tjuvarna har främst varit ute efter värdesaker i bilarna och slått sönder rutor. Någon stöld sker varje år.. men så är det väll med stora stall-anläggningar

Det är faktiskt bara mitt stall som har dörren öppen nattetid, resten av stallen har dörrarna stängda. Känner mig dock fullt säker med att inget kommer hända hästen (och de andra hästarna) samt sadelkammrarna hålls alltid låsta.

Säkerhetsmässigt har vi övervakningskameror (samt skyltar om detta!) och två lampor tända nattetid på varsin sida av gården samt ytterligare en lampa som tänds om någon passerar området runt den

Bjallstal
2014-10-21 20:35
#19

Har aldrig haft häst i ett stall som varit låst på nätterna. Foder och sadelmakare ja, men aldrig själva stallet. Dessa har alla legat i samma område strax utanför en tätort. Incidenterna har två gånger handlat om inbrott i sadelkammaren(låg i en barack bakom stallet) men aldrig något med hästarna. Husen och stallen har legat väldigt närma och dörrarna som varit öppna i stallet har vätt mot huset/innergården. Min pojkvän bor på gård med ett gigantisk och galet fint stall, de har stallkörningen mot grusvägen låst(hö och halm delen ligger där) med de två vid hästarna och närmast huset är aldrig låste och nästan alltid på glänt. Där är även dörrar mellan hö/halmdelen och hästarna. Foder och sadelkammaren ligger mitt emellan. Där är alltid någon hemma och har koll utåt. Samt att där är lampor med rörelsedektorer på hela gården. Skulle aldrig få för mig att låsa stallet med tanke på brandrisken.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

eeriksson65
2014-10-22 08:45
#20

Jag har sett att mankan ha låst i sadel kammaren men det är viktigt att om det isåfall börjar brinna i sadelkammaren får det inte sprida sig t ev att ha betong vägg och inget nära dörren som kan börja brinna enkelt

❤️

Annons:
eeriksson65
2014-10-22 08:47
#21

Dörren till ett hö ställe är väldigt bra om dörren är gjord metall så att de inte sprider sig där ifrån

❤️

Upp till toppen
Annons: