Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4517 ggr
[mitzylinnea]
10/18/14, 10:02 PM

Sur häst - pälssättning?

Min häst har blivit så j**la sur… Han blir sur så fort jag rör honom occh jag tror att de har med pälsen att göra (han blir lika hemsk på våren). Han sätter ju tjock vinterpäls då ha går på lösdrift. Vad kan jag gör a för att han ska slippa allt besvär? 

Hästen i fråga är en 6-årig quartervallack…

Annons:
majaliten
10/18/14, 11:02 PM
#1

Öka proteinet igentligen ska man ha gjort de förlänge sedan men höstar blir trötta och sura när de inte får i sig ordentligt med näring och eftersom pela består av 90 % protein så är det bra att öka höt . De blir sura och matta men den går på lösdrift så kanske den redan har mycket mat ?

[mitzylinnea]
10/26/14, 11:07 AM
#2

Fri tillgång på hö, ja

Iaemi
10/26/14, 5:25 PM
#3

B-vitamin kan underlätta för honom också. :)

Sarah
10/26/14, 10:46 PM
#4

Min valack blir skitgrinig under fällningen. När man rör vid honom. Han är kittlig och det blir värre då. Går ute med fri tillgång så maten är inte problemet, bara att det kliar i huden.

Gronstedt
10/27/14, 8:51 AM
#5

Prova olika borstar. Min var apgrinig under fällningen utom när jag använde en "gummignubber" - den älskade hon och riktigt tryckte sig mot.

Och så protein förstås. Ge lite extra, utöver höet, just under fällningen. B-vitamin lär inte ha med saken att göra.

[mitzylinnea]
10/27/14, 8:57 AM
#6

Han hatar alla borstar nu. Om jag ska ge vitaminer elr proteiner måste jag väl bland ut de med nått? Och jag vägrar köpa kraft foder åt honom då han blir svinpigg av en näve…

Annons:
Linnea
10/27/14, 9:13 AM
#7

Ge lucern.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
10/27/14, 9:18 AM
#8

#6: Det var därför jag nämnde gummignubbern - den kan funka när alla borstar är pest.

Protein i form av lucern eller Krafft Muskel behöver inte blandas med något. Krafft Muskel behövs inte många gram för att ge ett rejält proteintillskott utan att ge mycket energi.

Upp till toppen
Annons: