Annons:
Etikettbeteende
Läst 2873 ggr
neapeaw
10/18/14, 3:02 PM

Stegars sig och är stressad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Fick hem mitt varmblods sto i förrgår och idag tänkte jag ta en liten promenad med henne och bara visa henne omgivningen. Ska tillägga att hon kommer direkt från travbanan då förra ägaren gick in i väggen. Först ville hon inte alls stå still när jag skulle binda henne i gången och borsta henne. Sen när vi gick ut ville hon bara springa och rusa fram. "Förståeligt eftersom hon är i full tävlingskondition" men sen när jag bad henne sakta ner och stanna upp lite så snurrade hon och till slut stegrade hon sig. Och var verkligen jätte stressad.. Någon som vet varför? Antar det är i ren frustration att hon inte får springa men hur ska jag göra för att få henne att gå lungt med mig? Istället för att försöka rusa fram? Hon är 5år och varit misskött förut ska också tilläggas.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Annons:
Linnea
10/18/14, 3:14 PM
#1

Är hon van vid att gå i hage? Om inte så kan det vara så att hon inte är så van att bli ledd utanför stallet om hon inte ska träna. Fick hon mycket kraftfoder innan och får hon det nu med? Är hon lugn i andra situationer? Du får nog jobba en del med förtroende och ledarskap men försök göra det på inhägnat område i början ifall hon sliter sig. Går ju att ta på kedja också även om jag undviker det så mycket det går. Hon kanske behöver lite hjärngympa för att bli trött eftersom du förmodligen inte kan träna henne fysiskt trött.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

neapeaw
10/18/14, 4:31 PM
#2

Ja hage är hon van vid dock inte stå still så länge utan hon är ju van att springa full fart framåt, ja vi får nog jobba mer på att hon ska lite på mig och stanna när jag säger till samt stå still utan att snurra eller bocka sig, hr du några tips på hjärngympa?:)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Linnea
10/18/14, 4:56 PM
#3

Nej jag har nog inte det, gör inte direkt sånt själv men miljöträning är alltid bra typ gå på presenningar och liknande. Trickträna kan man också göra, lära hästen apport och andra saker man normalt sett lär hundar. Inne på naturalhorsemanship finns nog en del tips på sånt här.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

neapeaw
10/18/14, 5:37 PM
#4

Okej ska kika där! Tack :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
smellcaramell
10/18/14, 7:25 PM
#5

jobbar i travstall och man bör inte ta in hästen på volt när de blir stressade och vill springa då det kan liknas vid startvolten om man har otur och detta gör ju att de blir taggade på att springa ännu mer ! 

Mitt råd är att hålla i henne nära grimman, i princip i grimman och håll hela grimmskaftet i den hand du håller hästen, om hon ökar takten stoppar du henne genom att typ ställa dig framför henne ( gå in med armbågen framför henne o tryck lätt mot bringan, öka trycket tills temot går ner) hjälper inte det så viftar du försiktigt med änden av grimskaftet framför bringan på henne.

Detta fick jag lära mig när jag började jobba med travhästar i full tävlingskondition som springer in/ut ur stallet då de vet att de vänta mat både i hagen och i stallet :)

smellcaramell
10/18/14, 7:27 PM
#6

kan tillägga att vi använder kedja på två av hingstarna i stallet då de är starka , alltså inte pga tempo utan att när man typ går förbi en annan häst som står o en box o man själv går på stallgången så går de fram o "hälsar" och sen blir det bråk, så vi har kedja för att hindra dem från att göra detta :)

Annons:
neapeaw
10/18/14, 9:39 PM
#7

Jo men jag vill ju att hon ska kunna gå bredvid mig utan att vilka springa iväg.. Alltså lära henne det..

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
smellcaramell
10/18/14, 10:08 PM
#8

#7 skulle tro att det gäller att "vänta ut det" träna henne så hon blir trött o minska ner på kraften, travhästar brukar ju få en hel del kraft och det kan ju sitta kvar ett tag efter man minskat ner på kraften också..

neapeaw
10/18/14, 10:17 PM
#9

Ja precis kanske blir bättre när hon vant sig vid det lugna livet :) Men drygt när hon stegrar sig :/

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
smellcaramell
10/18/14, 11:44 PM
#10

#9 men försök att inte ta in henne på volt, vet att det känns helt fel för i stallet där jag rider tar vi alltid in hästarna på volt om de inte lyssnar men när jag jobbar ska vi absolut inte göra så.. :)

neapeaw
10/18/14, 11:53 PM
#11

Okej, Hur ska jag göra då? :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
smellcaramell
10/19/14, 1:11 AM
#12

beskrev i #5 hur vi stoppar travarna när jag jobbar, det kan funka om hon är van att bli hanterad på samma sätt :)

Iaemi
10/19/14, 5:10 AM
#13

Försök att inte ta ut henne på promenader förrän hon respekterar ditt utrymme.  Istället för att ta henne in på en volt, då enligt personen här över så kan det trigga henne, bara backa henne så fort hon försöker ta sig om dig. En häst ska gå snett bakom dig, inte brevid eller låta sig plöja fram med dig vid dess axel. Den ska respektera ditt utrymme. 🙂

Annons:
smellcaramell
10/19/14, 2:49 PM
#14

#13 jag skulle inte börjat med att backa henne, hellre inleda med att minska ner på takten, när detta funkar så hade jag stannat henne och inte börjat backa förens detta funkar. När en travare som är kvar i "tävlings och träningslivet" vill fram och istället tvingas att backa är min misstanke att hon skulle stegra och slita sig för att ändå ta sig fram, tyvärr :/

kan ju intyga att dessa travare är långt ifrån det jag har blivit van vid att hantera på ridskola och i olika stall där man kan vifta till mot hästen(inte röra hästen alltså) om den nafsar, gör man det på en travare så hoppar de upp i taket.. :o

neapeaw
10/19/14, 3:45 PM
#15

Idag gick jag in i hagen till henne och skulle ge henne en morot då sparka hon mig.. :(

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
smellcaramell
10/19/14, 3:53 PM
#16

#15 har du dragit ner på kraften? tror faktiskt jag skulle slopa kraften helt och bara ge hö/hösilage och sedan låta henne vara ett tag. hon skulle nog även behöva "bo in sig" och komma in i rutinerna med ut/insläpp och fodringar osv som förmodligen inte är desamma som där hon kom ifrån.

Känns väldigt mystiskt att hon skulle sparka eftersom att en sådan häst inte funkar på travet, livsfarligt med en häst som sparkar om man har den spänd för vagn! Så därför tror jag att miljöombytet och att du kanske är lite osäker är ett problem. Låt henne bara vara häst ett tag utan att ställa krav på henne genom att gå mer än de sträckor som behövs osv.

Iaemi
10/19/14, 5:16 PM
#17

#16 Av vad jag har hört från förra ägaren av hästen, så sålde hon hästen pga hästens personlighet inte gillades av ägaren. Så kan verkligen föreställa mig att detta kan vara problemet :p

Upp till toppen
Annons: