Annons:
Etikettridning
Läst 1676 ggr
Ann-Louisa
10/16/14, 1:02 AM

Hjälp önskas - seg häst!

Hejsan! Jag har en häst som saknar framåtbjudning och är otroligt seg, långsam och lojar gärna runt under ridpassen. Han stretar emot när vi ska trava och det kan ta flera steg innan vi kommit fram i trav och då har han ändå inte det friska tempot än. Galoppfattningarna är svåra också då han gärna ökar i slängtrav istället och när vi väl fattat galopp bryter han av när som utan förvarning - det kan vara tre galoppsprång eller ett helt varv men avbrottet kommer alltid och då faller han även isär och blir flängig i stegen.

Jag har fått det konstaterat till mig att han kör med mig. Det hela ligger i hans huvud - kroppen är (trots allt!) fint musklad och han har både ork och kondition för att jobba men med mig väljer han att undgå arbetet. Jag bad stallägaren (som är en väldigt duktig ryttare) rida igenom honom och då gick han "tyvärr" som en klocka.

Jag behöver hjälp - vad ska jag göra? Att rida för tränare/få träningar av stallägaren är tyvärr uteslutet pga ekonomin så jag är ganska vilsen just nu.
Ställ gärna frågor om något är oklart. :-(
/ Ann-Louisa

Annons:
PogoPedagog
10/16/14, 9:49 AM
#1

Har du inte råd att rida för tränare har du kanske någon du känner som kan titta på och komma med råd? Eller så kan man faktiskt prova att byta tjänster. Fråga stallägaren som ju var duktig om du kan få några lektioner mot at du t.ex mockar eller lagar hagar eller något sådant. 

Annars är det väl gamla hederliga böcker, tidningar och sajter om ridning som gäller.

Caf_Roy
10/16/14, 9:59 AM
#2

Till att börja med, se till att du inte sitter och bromsar någonstans. Kolla att du är öppen i bäckenet och gungar med i steget (bara här ska det gå att ändra tempot genom att ge en liten skjuts i gunget eller gunga långsammare på rätt ställe, precis som när man gungar på en gunga) och är mjuk och följsam i handen. Lär honom att lyssna på dina hjälper och sluta ge understödjande hjälper, säg inget om du inte vill något. När du vill att han ska öka tempot, ge en liten men tydlig skänkel, bara krama om lite med vaden. Gör skänkelhjälpen så som du önskar att han skulle lyssna på. Händer inget, gå på med en större skänkel och spöt så han "hoppar" fram. Säg att han är duktig när han reagerar. Efter några gånger lär han sig att det är bättre att lyssna på den första lilla hjälpen. Sitt sen inte och driv understödjande, låt benen hänga passiva längs sidorna så länge han gör rätt. Om han tappar fart ger du honom en ny liten skänkel och ber honom öka, men låt honom vara så länge han gör rätt. Samma sak med galoppfattningarna, se till att du inte gör något fel som hindrar honom och gör sedan en liten fattning. Fattar han inte galopp, ge en större hjälp och lägg på spöt. Det är snällare att gå på med spöt tre-fyra gånger för att få honom att lyssna på dina hjälper än att sitta och banka med skänklarna pass ut och pass in för att han inte lyssnar. Passiviteten gäller även för sidförande hjälper. Ge en liten hjälp för att tala om vad han ska göra och låt honom sedan vara i fred så länge han gör rätt. Lycka till

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Linnea
10/16/14, 10:05 AM
#3

Har också en seg häst (välmusklad nuförtiden). Det handlade om att han var obalanserad i sig själv. Istället för att hela tiden försöka rida på framåt så höll jag honom i väldigt långsam trav och var noga med att inte skänkla hela tiden. Fram i rätt tempo sen låt vara tills han saktar av (man lär sig att känna när det är på g så man skänklar precis innan). Liten hjälp först, funkar inte det ge större hjälp tills du får rätt reaktion därefter låt benen hänga. Detta gjorde att han inte bara började gå i form vilket han aldrig gjort förut utan också att han fick mycket mer framåtbjudning. När han gick rätt stadigt så började jag länga tyglarna några steg för att se om han orkade gå kvar i form vilket han kunde. Nu kan han gå i många tempon i trav i form både på lång och kort tygel (högre tempon endast lång och låg).  Jag brukar jogga av på lång tygel och då brukar han gå iväg i ett rätt friskt tempo i trav utan att jag ber honom vilket han aldrig skulle få för sig innan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: