Annons:
Etikettridning
Läst 2672 ggr
[Apelsinpajen]
10/15/14, 11:35 AM

Övningar till stel äldre häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat rida denna herre, han är en 18årig tinker som de senaste tre åren bara gått i en hage utan någon som helst skötsel mer än att få foder och hovarna verkade. Jag vet inte vad han gjorde innan de här tre åren och jag har ingen aning om hans utbildningsnivå.

Ridit honom tre gånger och har konstaterat att han kan grunderna,fatta skritt, trav, galopp och även skänkelvikningar. Ett "problem" är dock att han bockar när man ska fatta galopp eller travar med bakbenen och galopperar med fram. Eftersom han bara stått i flera år så är han självklart väldigt stel och är riktigt svår att forma. Så mina frågor till er är:

**1. Hur kan man få honom att fatta galopp utan att bocka och utan att "traloppera"?

2. Övningar för att få honom mindre stel?**

Annons:
Zabbio
10/15/14, 11:44 AM
#1

Du kan göra lite mjukgörande övningar från marken.
En är att lyfta ett bakben framåt under magen. Inte sträcka/stretcha så att det tar emot utan bara framåt så långt det känns rimligt. Börja några dm över marken. Rör sedan benet/hoven/hasen i cirklar medsols och motsols, börja smått och gör större. Mjukt och lugnt.
Hästen ska inte göra motstånd eller vilja dra tillbaka benet utan man får vara mjuk och ha tålamod på vissa hästar. Släpp benet och lyft upp det igen om han börjar ''bråka''. Jag brukar hålla i kotan och ha en hand på hasen. Ibland sträcker de självmant ut benet (speciellt om de blivit stretchade förr), vilket är helt ok, men släpp inte där - det kan orsaka en sträckning när benet slår ner i marken för långt fram med lederna i ett låst läge.  Skaka benet lite innan du släpper om han håller kvar i sträckt läge. Målet är att hästen ska ha benet vilandes i din hand.

Detta hjälper till  att mjukgöra muskler i  höft och länd som är svåra att komma åt annars.  Cirkelrörelserna gör mycket för att släppa spänningar. Ofta kan man höra hur magen börjar bubbla - det är ett bra tecken på att saker lossnar.

Du kan göra likadant på frambenen både upplyft och lätt bakåt. Även hålla i underbenet och armbågen rakt under hästen och försiktigt lyfta bogbladet rakt uppåt.

Lyssna på hästen, tänk ''cirkel'' och undvik att sträcka eller dra i ytterlägen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
10/15/14, 11:46 AM
#2

Börja med att låta honom skritta länge vid hand, innan du sitter upp, och gärna också trava och galoppera vid hand eller i lina. När han är uppvärmd kan du arbeta över bommar vid hand, eller gå ut och klättra eller gå i backar. När du jobbar uppsuttet, så arbeta mycket i skritt på böjda spår med stor radie, i lång, låg form och koncentrera dig på att böja honom som spåret är  böjt och på att han ska spåra korrekt. Du kan också tömlongera för att jobba med böjning, ställning och spårning.

Bockningar eller svårighet att fatta galopp kan bero på att han är stel, att han inte orkar eller att det gör ont. Låt veterinär eller en bra equiterapeut kolla igenom honom, så att du kan utesluta smärta. Om han inte har ont, vänta med galoppfattningarna tills han byggt upp starka och mjuka ryggmuskler, så att han orkar göra det korrekt.

Zabbio
10/15/14, 12:27 PM
#3

Här är den film som jag började arbeta med cirklar efter. Min häst har haft problem med spänningar i länden.

Jag är lite försiktig med ''rump-draget'', maglyft och stretchövningar - de örs med försiktighet och måtta. Speciellt på en äldre häst. Stretching orsakar små muskelbristningar - helt ok i måtta på friska individer, men stela och äldre individer kan det bli för mycket. Cirkelrörelserna stretchar inte utan mjukgör.

https://www.youtube.com/watch?v=b-uJ7SC9SdI glömde filmen :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sarah
10/15/14, 2:26 PM
#4

Kolla upp honom och ge honom mer tid att bygga upp sig. Galoppen är jobbigt om de inte är lösgjorda eller om de har ont i ryggen. Låt honom få tid tills det är lite mer tryck i honom och han har bättre förutsättning för att galoppera. Nu protesterar han ju tydligt.

[Apelsinpajen]
10/19/14, 6:24 PM
#5

#1 Tack så mycket, väldigt lärorikt. :)

#2 Ska införskaffa en longerlina så fort jag hamnar så till. Finns mycket backar i våra skogar så klättring är lätt ordnat. :)

#4 Har tyvärr inte ekonomin att ta ut någon att kolla igenom honom. Ska ta ett snack med hans ägare om det. :)

Sarah
10/20/14, 11:35 AM
#6

Om hästen har stått i tre år,läste mer noga nu, så är det inte på tapeten att börja galoppera efter tre gånger på ryggen. Inte konstigt att han inte orkar. Jag hade börjat med att skritta bara väldigt lång tid, för att sedan lägga in kortare travpass. Först när traven funkar kan du galoppera. En kompis i stallet köpte en häst som stått drygt ett år, utan att ha varit skadad, och hon skrittade i 8 veckor innan hon ens funderade på att trava. Det gav hästen en chans att bygga upp sig ordentligt. Sen travade hon korta sträckor som hon sakta utökade.

Annons:
Upp till toppen
Annons: