Annons:
Etikettfoder
Läst 2369 ggr
[Carolinan]
2014-10-12 01:32

Är detta bra värden?

Hej, hoppas på att det är någon lite mer kunnigare än jag som kan se om detta hö och kraftfoder jag ger min häst har bra värden. Kompletterar dom varandra bra? Hur mycket bör jag ge/dag?

Hö-analys:

Torrsubstans (TS): per kg prov 64% , per kg torrsubstans 100%
Råprotein (RP): per kg prov 56g , per kg torrsubstans 89g
Smältbart råprotein: per kg prov 33g , per kg torrsubstans 52g
Omsättningsbar energi (häst): per kg prov 6,0 mj , per kg torrsubstans 9,5mj
Smältbart RP/omsättningsbar energi (häst): per kg prov 5,5g/mj , per kg torrsubstans 5,5g/mj
Kalcium (CA): per kg prov 4,1g , per kg torrsubstans 6,4g
Fosfor (P): per kg prov 1,4g , per kg torrsubstans 2,2g
Magnesium (MG): per kg prov 1,1g , per kg torrsubstans 1,7g
Kalium (K): per kg prov 16,3g , per kg torrsubstans 25,7g
Kalcium/fosfor (CA/P): per kg prov 2,9 , per kg torrsubstans 2,9

Kraftfoder: Krafft groov90

Omsättbar energi (ME) 9,0 MJ/kg, smältbar energi (DE) 10,5 MJ/kg, råprotein 11,0%, smältbart rp 90g/kg, smältbart rp/energi (ME) 10,0g/mg, Lysin 5,5g, växttråd 18,0%, råfett 4,0%, stärkelse 16,0%, Aska 7,0%, kalcium 0,8%, fosfor 0,5%, magnesium 0,3%, natrium 0,3%

Annons:
viktoria91
2014-10-12 07:12
#1

Är det hö och inte hösilage så är det inte så torrt. Lite smältbart råprotein och lite energi.

Linnea
2014-10-12 11:29
#2

Protein/energi- kvoten är 5.5 så det är lite för lite protein. Till en normal häst är värdena helt ok det innebär bara att man måste ge lite mer hö vilket för hästen bara är positivt. Du kan själv räkna ut ungefär hur många kg ts din häst kan äta på dag. Hästens vikt gånger 0,025. Skiljer lite beroende på hur blött det är, blött foder tar längre tid att äta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-12 14:14
#3

Det är hösilage, slarvigt av mig att skriva hö.  Ok då ska han alltså äta 13kg hösilage, just nu får han 7kg. Han går på gräs fortfarande.  Tänker lite på kraftfodret hur mycket ska han få av den för att komplettera eftersom hösilaget innehåller för lite energi och protein. Han går mellanhård träning men kommer snart att tränas hårt.  Behöver mycket protein

Linnea
2014-10-12 20:44
#4

Vad väger hästen?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-12 23:12
#5

Ca 500-525 kg

Linnea
2014-10-13 12:43
#6

Underhållsbehov 500 kg

MJ                                       smbrp                           Ca                         P    

58                                         320                                 25                         15

Tilläggsbehov hårt arbete/100 kg

MJ                                       smbrp                            Ca                        P

10-15                                60-90                             2                            2

Minsta tillägg:

Totalt behov

MJ                                    smbrp                               Ca                          P

108                                       620                                   35                         25

Hövärden

MJ                                  smbrp                                Ca                            P

6                                      33                                         4,1                          1,4

protein/energi-kvot: 5,5 (6 är bäst). Ca/P-kvot: 2,9 (ska vara ca 1.5)

                                       MJ                  smbrp                Ca                     P

17 kg hö                    102                   363                  45,1                15,4

7 dl groov 90          6,3                      63

totalt                           108,3                 426

behov                         108                     620

Du behöver ett kraftfoder med mycket mer protein och nästan inget Ca alls alternativt ge mer fosfor.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2014-10-13 13:05
#7

I tabellen över behovet är faktiskt protein/energi-kvoten 5,5 och det vet jag inte alls varför. Kvoten ska vara 6 eller så nära 6 som möjligt. Du kan själv räkna om värdena i behovet genom att ta MJ*6 så får du proteinbehovet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-13 19:40
#8

Linnea, tabellen du skrev upp visar alltså vad han ska få i sig per dag, alltså en 500kg häst? Och enligt beräkningen behöver han 17kg hö och 7dl krafft groov90?

Förlåt men jag blir så snurrig av detta..

Hur hade du gjort? Om du utifrån analysen på hösilaget hade lagt till kraftfoder för att se till att han får i sig det han behöver per dag?

Linnea
2014-10-13 19:44
#9

Enligt uträkningen längst ner ser du att han får i sig tillräckligt med energi men det fattas mycket protein, han får 426 g och behöver 620. Du behöver alltså ett annat kraftfoder med mer protein. Kolla om du hittar näringsinnehåll på lucern.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-13 20:46
#10

Har en tunna med Spillers musli som kanske kan innehålla resterande protein men kan tyvärr inte analysen på den. Kan det hittas på internet tro?

Linnea
2014-10-14 08:25
#11

Googlade spillers müsli men det finns massor av olika sorter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-14 14:33
#12

Det är basfodret Cool Mix jag har. Ska se om jag kan googla fram en analys men inte lyckats hittills

Linnea
2014-10-14 15:26
#13

Måste erkänna att jag räknat fel. 17 kg hö ger 561 g protein så det fattas inte så himla mycket. 

                                      MJ                  smbrp                Ca                     P

17 kg hö                    96                   561                  45,1                15,4

7 dl groov 90          6,3                     63                    0,05                0,035

totalt                           108,3              624                 45,15             15,435

behov                         108                    620                 35                      25

Du klarar dig alltså på hö och groov 90. Däremot bör du fundera på om du inte ska försöka ge extra fosfor för att få ner kvoten. Tänk på det jag skrev i #7. Jag går efter en tabell i en foderbok men av nån anledning så ligger protein/energi-kvoten där på 5,5 och enligt SLU som gör dom här tabellerna så ska kvoten ligga på 6. Det kan innebära att han ändå får i sig för lite protein. En alternativ foderstat är då som nedan:

                                        MJ                  smbrp                Ca                     P

17 kg hö                    96                   561                  45,1                15,4

7 dl fibergi*               8,05               91                   0,63                  0,35

totalt                           104                 652                 45,73               15,75

behov                         108                 648                     35                      25

*fibergi muscle up

Här blir lite för lite energi men det kan man enkelt lösa genom att ge ½-1 dl olja per dag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2014-10-14 15:29
#14

Som tillägg kan jag säga att en 500-kiloshäst kan äta ca 12,5 kg ts per dag. I foderstaten ovan med 17 kg av detta hö får hästen i sig 10.88 kg ts, den kan alltså äta lite mer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-15 23:44
#15

Det är bara så mycket hö, han kommer knappast att äta upp allting. Nu när han går på grus kommer jag maxa hö-givan i foderstaten så mycket jag kan men får tänka på att han äter inte hur mycket som helst. Han äter bara 1kg vid morgonfodring, sen vid utsläpp får han 2kg ute, 2kg vid lunch och max 3kg vid insläpp/middag.  På kvällen 5kg. Det blir 13kg totalt och jag är inte fullt säker på att han kommer äta upp allt sen måste jag tänka lite på vikten också. Har testat och bollat mycket med detta men han lämnar alltid hö kvar. Då blir det plötsligt en spricka i foderstaten ändå eftersom han inte kommer få i sig de 17kg per dag och då saknas det igen protein och energi. Skulle behöva något riktigt bra kraftfoder med mycket utav detta så jag slipper ge honom fulla hinkar vid varje måltid tänka på han äter betfor till kvällen

Linnea
2014-10-16 09:53
#16

Så han äter alltså inte mer än 13 kg hö? Fast han inte går på gräs? Låter konstigt. Men om det är så så måste ju foderstaten anpassas till det. Vet inte om jag var trött eller nåt när jag räknade innan men Ca/P-värdena blev inte rätt, värdena gäller 11 kg hö och inte 17. Kan säga att det brukar inte bli så här mycket fel när jag räknar.. Oavsett så är det bra om du dubbelkollar siffrorna.

                                       MJ                  smbrp                Ca                     P

13 kg hö                    78                   429                  53,3                18,2

3,5 kg lusern mix   31,5              227,5               3,15                  0,7

totalt                           109,5            656.5             56.45              18,9

behov                         108                 648                     35                     25

                                        MJ                  smbrp                Ca                     P

13 kg hö                    78                   429                  53,3                18,2

3 kg müsli*               30,9               240                   30                    15

totalt                           108,9             669                 83,3               33,2

behov                         108                 648                   35                  25

*krafft müsli blå/sensitive

                                    MJ                  smbrp                Ca                     P

13 kg hö                    78                   429                  53,3                18,2

1,5 kg müsli*           15,45            120                   15                    7,5

1,5 kg lucern**       13,5               97,5                   1,35             0,3

totalt                           106,95         645,5                69,7               26

behov                         108                 648                   35                  25

*krafft müsli blå/sensitive

**krafft lucern mix

Det är inte säkert att Ca och P-värdena stämmer helt då vissa anger i gram och andra i %. Jag hade hellre gett den senaste varianten för att undvika 3 kg kraft om dagen. Lucern mix innehåller inte bara lucern men väldigt mycket så det är lite bättre för magen men det går ju åt en hel del om man bara ger det, vet inte vad det kostar. Finns mängder av olika foder men om du letar efter något annat så om du ger 13 kg hö så är det följande som fattas: MJ 30 g och smbrp 219 g som ger en kvot på 7,3. det är alltså den kvoten ett kraftfoder bör ha för att passa perfekt. Försök också hitta ett foder med så höga värden som möjligt så du inte behöver ju så mycket. Det absolut enklaste och billigaste (och bästa) är om du får honom att äta mer hö.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

majaliten
2014-10-18 22:57
#17

Varför ge kraft för att täka behov när man kan ge å mycket Hö som möjligt för att täcka behovet och om det inte räcker då kan man ju börja med krafft och fortsätta med fri tillgång de når ju vara hästen vra av . En normal höst ska ha en kvot på 6 men vi får alltid en leverans på 5,5-6 och är jätte glada för det då våra hästar ka. Ärta så mycket Som möjligt utan att köpa kraft mår bra i magen och psykiskt tillfreds av att äta tuggbehovet fyllt och om något saknas så kan man kompensera sen biligt och bra att endast ha Hö

Linnea
2014-10-19 19:37
#18

#17 Om du hade läst tråden noga så hade sett att ts skriver att hennes häst inte orkar äta mer än 13 kg hö per dag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-21 00:31
#19

#17Ja, jag är fullt medveten om att det är det optimala men det fungerar tyvärr inte på alla hästar. Jag ägde en travare som kunde äta hur mycket grovfoder som helst utan att lägga på sig och hon fick näst intill fri tillgång och jag gav bara mineraler som kraft till henne. Men min nuvarande kille lägger för det första på sig om han äter för mycket och sen lämnar han hö/hinner inte äta upp allt. Han stress-äter inte utan tar det lugnt ser det som positivt. Jag anser att han får sitt tugg-behov tillgodosett och han fodras 5ggr/dag. Ska maxa givan så gott det går med dessa aspekter i åtanke men kan inte drömfodra honom när han gick på gräs åt han 7kg men kan som skrivet tänka mig att maxa den till 13kg och ta det därifrån å kolla om han äter upp/lägger på sig eller inte och då möjligen ändra igen. Vill som skrivet inte ge fulla hinkar med kraft utan väljer då hellre att hitta ny sort trots att jag har två tunnor fulla

Linnea, i hagen är han mer benängen att pilla men vi har gränsen på 2 * 2kg per häst. han får nog i sig mer eftersom han är ranghög mot kompisen han går med så han äter kanske något mer än 4kg ute men omöjligt att veta exakt så kan inte räkna på det.

Absolut inget problem du är en klippa som är villig att räkna på detta åt mig. Ska dubbelkolla siffrorna så gott jag kan. Din beräkning på krafft müsli blå/sensitive lät ju bra förstår det som att han får behoven tillgodosedda då? Antar att det är räknat med 3kg/dag? För han fodras med kraft 3ggr/dag så bli ju 1kg åt gången kan ju funka. Alt om det går att sänka till 2kg och fortsätta att ge honom betfor på kvällen ska kolla upp på påsen vad näringsinnehållet är  kanske kan passa in på beräkningen

Linnea
2014-10-21 09:29
#20

#19 Japp då får han det han behöver. Dock är ju Ca/P-kvoten inte super men det kan du kolla om du ev hittar nåt bra tillskott som kan jämna ut det där lite. 1 kg kraft per gång är ju helt ok.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: