Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 427 ggr
mmaddep
10/11/14, 7:57 PM

Byta hjälm efter avramling?

Hej, jag föll av min häst både i torsdags och idag och jag landade snett på huvudet (det var ganska precis på samma sätt och i samma situation båda gångerna), men min fråga är om jag behöver byta ut hjälmen? Eller finns det något sätt man kan kolla/känna om den gått sönder?

Annons:
[Moa-]
10/11/14, 8:03 PM
#1

Huvudregeln är att hjälmen skall bytas efter varje gång den slagit i marken. Det är en billig livförsäkring så mitt råd är att inte chansa.

Caf_Roy
10/11/14, 10:21 PM
#2

Du skulle ha bytt ut hjälmen efter första gången du ramlat. Det går inte alltid att upptäcka skador på hjälmen eftersom så små skador som en tunn spricka kan göra att hjälmens stötdämpande egenskaper kraftigt försämras. Har du den bara för syns skull för att folk ska sluta tjata behöver du inte oroa dig för skador som inte syns, men om hjälmen får ett hårt slag ska den bytas om du är rädd om huvudet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

mmaddep
10/12/14, 12:12 AM
#3

Okej, då ska jag ta mig till och köpa en ny hjälm. Tack för svaren!

Wenniz
10/18/14, 3:27 PM
#4

Hos oss finns det ett ställe där man kan lämna in hjälmen om det finns skador på den som inte syns (har jag för mig), dock byter jag hjälm varje gång jag har slagit i huvudet - tur att det inte händer ofta. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: