Annons:
Etikettridning
Läst 2273 ggr
Tiildaa
10/11/14, 3:08 PM

Pessoabettet

Hej! :D Jag red idag en häst med Pessoabett. Det är tredelat. Jag har alltid undrar vad det är för skillnad mellan Pessoabett och ett annat "vanligt"? Och jag undrar också om det är någon skillnad med tredelat Pessoabett än tvådelat Pessoabett?

Jag tycker inte det känns bra att rida en häst med Pessoabett, då jag har hört mycket dåligt om det. Men den hästen jag red verkade inte bli påverkade så särskilt mycket. Men det kanske inte märks? ( Han är stark. )

Annons:
Tiildaa
10/11/14, 3:14 PM
#1

Och i sådana fall, vad kan man ha för ett annat bett som är bra för starka hästar? :)

Anon
10/11/14, 4:38 PM
#2

Pessoabettet är dåligt eftersom det ger dubbla signaler till hästen. Det säger åt hästen att höja huvudet samtidigt som det säger åt hästen att sänka det. Många använder det till starka hästar eftersom det är väldigt skarpt och man kan dra hur mycket som helst i det utan att någonting tar stopp. Det är ett obekvämt bett för hästen. Vissa säger att han som skapade bettet ångrar sig idag, eftersom det är så dåligt.

Vissa starka hästar vill till och med ha ett svagt bett! Min kompis häst var jättestark, men då testade hon ett nova-bett(ett jättemjukt gummibett) och då blev hästen snäll! Den gillade helt enkelt inte att det gjorde ont i munnen och då försökte den springa iväg från smärtan. Vissa upplever också att hästarna blir snällare med bettlösa alternativ. Men det här ska du testa försiktigt, se till att en vuxen är med! 

Det bästa är att ta reda på varför hästen är stark och i vilka situationer den blir stark. Den kanske har ont och försöker springa iväg? Eller kanske du råkar knipa åt med benen så att den tror att den ska springa? 

Sedan får man börja om lite och se till att hästen förstår grunderna, så som att göra halt och sakta av från trav. Se till att din häst lyssnar direkt och ordentligt. Fuska inte i grunderna. Börja med små signaler och öka successivt tills hästen stannar, och börja inte galoppera förrän du kan få hästen att sakta av/göra halt direkt när du ber om det. Många fuskar just här. De bryr sig inte om att det "går sådär" när de försöker göra halt, för det är ju inte särskilt läskigt om hästen inte stannar direkt eller hur? Däremot blir det läskigt när hästen inte vill sakta av från galopp.

Upp till toppen
Annons: