Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5957 ggr
HonHonDenDära
2014-10-10 19:01

Protein brist?

Hej!. Har fått hem ett sto för en vecka sedan som tidigare bara gått i hage i minst 1år m enbart hö. ( och lite gräs) f.d misshandlad häst. Har fått höra att hon ev har proteinbrist. Häng mage (rund neråt o på sidorna typ) man både ser och känner revbenen på henne. Är det någon som har koll på hur en häst ser ut som lider av proteinbrist?. Gärna med bilder så jag kan jämföra. Tänkte jag skulle börja ge henne Muscel up Lucern Men hur mkt ska jag börja o ge henne? Kan tillägga att hon får havre nu med. Ca 7-10dl 1gång om dagen. Behöver tips och råd

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
HonHonDenDära
2014-10-10 19:03
#1

Kan tillägga att hon är van vid havre och ska dubbelkolla om hon behöver avmaskas!

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Mantissa
2014-10-10 19:33
#2

om hon behöver proteintillskott bror väll på hur mycket protein hon får i höet.  Har du analys? Är själv inte ett jättefan av att fodra havre i några större mängder men vet att andra tycker annorlunda.
Att komma tillrätta med proteinbrist går fort, bara att stabilicera foderstaten. Det som tar tid sedan är att bygga upp muskulaturen som kroppen har brutit ned. Går inte att snabba upp detta genom att överdosera med protein. Proteinöverskott är minst lika farligt (farligare?) än proteinbrist

HonHonDenDära
2014-10-10 21:33
#3

Havre e bättre än ingenting anser jag och e bara tillfällig lösning. För att hon ska få nåt mer än bara hö. Nej höt har ingen analys. Köper från bonde o vill inte lägga dem pengarna på detta varje gång jag köper hö…. Jag vill ju veta va som e ok för i inte överdosera…. Muskler har jag inte frågat om. Jag vet att de tar tid o bygga o inget jag strävar efter. För tillfället.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Mantissa
2014-10-10 22:00
#4

Ett tecken på proteinbrist är att hästen musklar ur sig på överlinjen (kroppen bryter ner musklerna för att tillgodigöra sig proteinet i dem). Men om hon får ett bra hö nu och tidigare hade för lite och/eller för dåligt hö så kan det räcka. Vad som är ok att ge beror ju på hur mycket hon får i sig nu

majaliten
2014-10-10 22:59
#5

Om men ser revben är de klar protein brist men finns ju olika exempel dessa som bara har dålig överlinje och buk de är också protein brist finns dessa med dålig buk och revben och dåli överlinjen och massa andra exempel . Men det är också viktigt att tråna hösten rött så att buk muskelaturen kommer tillbacka har man vilat ett år och alldrig blivit ordentligt tränad så kan höstar få en buk då tror folk att dem är feta men hästen måste ju tränas också För att stärka buk muskelaturen som släppt . Men dina beskrivningar låter som tydlig protein brist och glöm inte avmaska. Och ge inget onödig krafft ge mer Hö hsöten får mer att göra du minskar stress och tuggbehovet fylls ut och en lyckligare häst men om de inte hjälper att ha frå tillgång då kan man ge kraft

HonHonDenDära
2014-10-11 14:30
#6

Ska vara mer tydlig. Där hon har bott innan mig fick hon enbart hö och vinter lite havre. Det räcker alltså inte enbart o ge henne hö. Hon ser liksom dräktig ut pga magen. Motion o muskler ska hon få men hon måste bli trygg o lära sig att hon kan lämna hage och andra hästar. För det kan hon inte göra i nuläget. Men då får ja testa o ge henne va jag tror kan bli rätt helt enkelt.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
Linnea
2014-10-11 16:47
#7

#6 Om det räcker med bara hö eller inte beror på vad höet innehåller men det vet du inte utan analys. Det bästa är att bara ge hö.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

majaliten
2014-10-11 16:58
#8

Till en börja så är de ju jätte bra att ge fri tillgång till helt med protein brist och räcker inte det lägger man till protein i form av krafft Och #7 hur vet du att hon inte endast klarar sig på ditt Hö eller silage ? Har du analys då va inte höt tillräckligt börja alltid med fri tillgång .

Mantissa
2014-10-11 20:19
#9

Det är stor skillnad på hö och hö. En skörd kan ha näringsvärd nästan som halm om det är sent slaget och dålig kvalitet på gräset. Ett annat kan vara för kraftigt för att ges till hästar överhuvudtaget. Så om inte du och förra ägaren köper samma hö så bör du utvärdera vad du har för hö innan du börjar exprimetera med tillskott.

IdaE89
2014-10-12 16:05
#10

Skulle det vara min häst, skulle jag ge fri tillgång på hö, och antagligen ge nåt kraftfoder till..

Min valack som var extremt smal, har fått en hel massa kraftfoder inkl. fri tillgång till hö. Problemet med min häst var att han inte ville äta höet, därav hade jag inget annat val än att ge mycket kraftfoder. Han fick även Racing Greenline och även Krafft Lusern har jag testat, men han var inte speciellt förtjust i det. 
Sen har  han även fått (i lite olika omgångar) Racing Perfect mix, Racing Peacemaker, Racing Protein och Racing Builder mix, den som jag tycker var mest effektiv var Builder mix (är väl ungefär samma som Build up el dylikt). I dagsläget går han på fri till gång på höt och ca.2l Speedex Complete (SUPER foder)/DAG, och de räcker för han nu, då han inte jobbar aktivt. Även KORN har fungerat rätt bra på andra hästar jag haft som varit för smala. 
Sen fick jag oxå höra av en veterinär, att när hästen "matas upp" så bör man inte motinera den aktivt, eftersom hästen då "motionerar" bort "överskottet". 

Ska jag sammanfatta det hela, så 
*Lite motion/ingen alls
*Fri tillgång på hö
*Kraftfoder av någotslag
*TÅLAMOD :) Det kan ta lååång tid att "mata upp" en  mager häst igen.

LYCKA TILL! :)

HonHonDenDära
2014-10-12 18:42
#11

Jo men hon har ju trots allt fått fri gång till hö och kommer oavsett ge henne kraft för anser att hon behöver ha det. Och känner att jag kan inte skicka in till analys varje gång jag köper hö. Hittar jag hö med analys köper jag ju det. Självklart. Motion kommer hon inte få - har viktigare saker att lära henne. Tid har jag så e lugnt. Men tack för svar och avslutar tråden. :)

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Upp till toppen
Annons: