Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 708 ggr
mellis98
10/10/14, 2:22 PM

Sporrar

Skulle vara lite intressant att höra hur ni som använder sporrar tänker. Lite nyfiken då jag själv aldrig förstått grejen med det då hästar redan har extremt känslig hud. Använder ni det endast vi tävlingar eller under alla ridpass? Tror ni era hästar tar någon skada?

Annons:
Iaemi
10/10/14, 3:46 PM
#1

Om jag förstått det rätt använder folk de för att liksom göra skänkeln som ber hästen att arbeta mer med ryggen, mer tydlig. Alltså de som använder sporrarna rätt. Sedan finns de ju de som tror att man ska skänkla hårdare för att hästen ska svara bättre..

Gronstedt
10/10/14, 3:59 PM
#2

Vad jag vet används sporrar (när de används rätt) för att ge hjälper som är tydliga för hästen utan att ryttaren behöver göra lika stora rörelser med benen.

JoannaLi
10/10/14, 6:06 PM
#3

Jag har aldrig använt det själv, men jag skulle kunna tänka mig att använda dem i utbildningssyfte. (Inte när man utbildar unghästar, utan när man "om-utbildar" hästar som länge har fått vänja sig vid att ogilla ryttare, där ryttarna därav har bevisat att de ska ogilla dem genom att använda våld och så vidare.) Detta mest eftersom att när man konstant måste vara på dem med stora skänklingar och/eller spö, så blir det en konstant kamp, och så måste man själv gå ur det man har jobbat med, för att skänkla på. Därför kan jag tänka mig att använda dem som ett litet överraskningsmoment, där man istället för att bråka med hästen duttar med sporrarna och låter hästen fundera ut själv vad man vill. 

Samma sak med sidvärtsrörelser naturligtvis. Det handlar för mig alltså mer om att koppla in skallen i träningen, än något annat. 

Men samma sak som med starka bett; man ska konstant vara medveten om varför man gör/använder något. Ifrågasätta sig själv och omvärdera innan varje pass, behöver jag det här? Allting ska sträva mot ett mål, det ska aldrig vara någon in indefinitiv lösning, där man bara slänger på sporrar av bara farten, utan det ska vara väl genomtänkt.

Caf_Roy
10/11/14, 11:12 AM
#4

Man ska alltid vara försiktig med att använda skarpa hjälpmedel. De gör att hästen "hör" mycket tydligare vad man säger, så har man tillräckligt bra kontroll över sina hjälper att man bara gör så mycket man behöver och bara när man faktiskt vill något gör skarpa hjälpmedel att hästen känner varje nyans tydligt och man kan kommunicera med mycket mindre hjälper. Om man däremot inte har den kontrollen ska man inte använda skarpa hjälpmedel och tvinga hästen att lyssna på ens irrelevanta pladder.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Linnea
10/11/14, 4:52 PM
#5

Behöver inga sporrar och använder ändå bara små hjälper. Det går om man vill.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Caf_Roy
10/11/14, 10:42 PM
#6

#5 Visst går det utan, man måste ju bli väldigt duktig utan innan man börjar rida med. Själv litar jag inte tillräckligt på att mina skänklar säger det dom ska och inget annat för att rida med sporrar. Men har man den kontrollen kan man om man vill gå över till en högre upplösning och använda sporrar. Det är lite som att man ska peka på olika saker ett par armslängder bort. Om man inte riktigt har kontroll över sin arm pekar man med armen. Den fladdrar runt lite, men med lite vilja förstår folk vad man menar. Har man kontroll över sin arm kan man peka mer exakt och det blir lättare att förstå. Då kan man också använda en pekpinne att peka med vilket gör det ännu lättare för folk att se precis var man pekar. Tar man däremot en pekpinne när man inte har kontroll över sin arm blir folk bara förvirrade. Och sura när man i sitt viftande råkar slå folk i huvudet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: