Annons:
Etikettridning
Läst 1013 ggr
LeaHumlan
2014-10-08 15:44

lägga upp rid pass?

Hallo! Tänkte kolla lite hur ni brukar lägga upp era rid pass. Just nu rider jag en ponny som bara får skritta och galoppera för att träna upp sin kondition. Är det någon sol har någon idé hur jag kan lägga upp ett rid pass på henne? Har lite idé torka och vill liksom inte bara "rida runt" så har ni nån idé är jag tacksam för förslag!


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Annons:
P4go
2014-10-08 20:00
#1

Varför inte trava? :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

PogoPedagog
2014-10-08 20:58
#2

Jag föredrar att rida ett kort koncentrerat pass på banan. Kanske 20-30 min där man jobbar intensivt och slutar när det går bra även om det bara gått en kvart. Sen varvar jag det med längre uteritter där hästen rids mestadels i ganska fri form men kanske gör vi lite skänkelvikningar eller öppna emellanåt.

Iaemi
2014-10-08 23:55
#3

Undrar också varför inte trav? En tom galopp gör ingenting, bygger inga muskler etc. Det är i traven hästen jobbar sig starkare. En häst som först tränas mycket i trav innan den tar galoppen, kan ta galoppen enkelt och mycket mer balanserat (och orka mer), jobba korrekt i galoppen etc. Men galopperar man bara så betyder inte det att den orkar jobba vanligt. Den kommer inte kunna jobba traven. Det är liksom en "tom" slags galopp.

Sedan finns det ju ett fåtal hästar som jobbar bättre med bakbenen i galoppen än traven, men det är sällan.

mallan-nog
2014-10-09 10:50
#4

Om du ska konditionsträna hästen varför inte rida ut? Personligen tycker jag att det är lättare att konditionsträna ute i naturen.

Till att börja med kan man skritta ut i skogen och rida över stockar osv så att hästen får lyfta ordentligt på benen och även skritta i backar för att få upp lite mer flås. Lägg in trav i intervaller och öka intervallerna med tiden. Senare kan travintervallerna bytas ut mot galoppintervaller. När hästen fått en bra kondition blir det ofta lättare att arbeta den på ridbanan då den känner att den har orken dessutom tycker många hästar att det är roligare att träna ute än att bara gå runt runt på en ridbana.

Sarah
2014-10-09 22:15
#5

Låter ju jättekonstigt, klart att du ska trava för att bygga upp hästen.

LeaHumlan
2014-10-10 09:52
#6

Detta är inte min häst utan min medryttarponny. Det är inte jag som bästemt att hon inte får trava


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Annons:
Anon
2014-10-10 12:15
#7

Varför skulle hon inte få trava? Fråga personen som har bestämt det

Upp till toppen
Annons: