Annons:
Etikettridning
Läst 1612 ggr
Iaemi
2014-10-06 22:01

Ridning av unghäst

Hej, jag har en 4 åring som jag ska ta hem nu och hon blev inriden under ungefär januari/februari. Sedan dess har hon inte blivit mycket riden alls, mest bara i skogen. Hon förstår så gott som bara hur man går framåt, stannar och svänger. Kan inte ens ta en normal galoppfattning än och förstår inte alls vad en volt är. Självklart ska jag utbilda henne nu när vi ska köpa henne. 😉

Men jag undrar, bör jag ta henne som att hon är en tre åring eller en fyra åring i nivå? Ni vet det här med vila och det. Har hört att man kan ungefär höfta vilan med att en tre åring rider man tre gånger och ca 30 min max och en fyra åring fyra gånger och 40 min, 5 åring fem dagar och 50 min osv. 

Jag tänkte låta henne gå 2-3 utbildande pass på banan med longering och ridning beroende på hur hon ställer sig till det (20-40 min). Och sedan 3 dagar vila och en (kanske två beroende på hur många dagar hon går på banan den veckan) miljötränings dag ute med promenad eller skritt i skogen. Bör jag låta henne vila mer eller tror ni att jag ska köra med vad jag tänkt ut till en normal fyra åring? Är vilan pga hur mycket de lär sig eller har det också med åldern att göra? Att en yngre häst bara behöver smälta mer?

Jag menar, jag har kollat på andras fyra åringar och gud vad mycket mer utbildade de är jämfört med denna lilla dam på långa vägar 🤔

Annons:
Alana82
2014-10-06 22:06
#1

Vilan brukar ha mest med huvudet att göra, men även för att senor/ligament osv. ska hinna med och stärkas, går man för hårt fram så hinner muskler och kondition med men inte senor etc. och då får man en trasig häst som tar lååång tid att rehabilitera om det någonsin blir riktigt bra.

Ett bra riktmärke brukar vara 20 minuter max tid på ridbanan, det är så länge häst och även ryttare klarar av att koncentrera sig på uppgiften, att sluta så fort det går bra brukar också göra att träningen blir roligare för hästen och framstegen kommer fortare än att nöta, nöta och nöta vidare på någonting för länge åt gången, uteritter med mindre krav kan vara längre så klart

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Tusen
2014-10-06 22:12
#2

Man utbildar väl hästen efter var den är i sin utbildning och inte efter åldern. Hade en gång i tiden ett halvblod som reds in som 5-åring. Hon var lättlärd och arbetsvillig vilket gjorde att man tyvärr gick lite för fort fram. ("Hon är ju ändå så gammal" resonerade de). Men pga att man gick för fort fram fick hon enorma överben vilket sedan gjorde henne dålig. Så man måste vara försiktig även om det är en färdigväxt häst som ska tränas.

Iaemi
2014-10-06 22:14
#3

#1 Ridbana är mest longering, och kommer inte börja med galopp förrän hon är stark i traven. Målet är att hon ska börja sträcka på sig och börja jobba med rygg och bakben, och det är enklast att uppnå på linan. Sedan kan man börja mest i skritt, senare trav från ryggen med samma slags mål. Så att hon kan bygga upp en korrekt form från början. Filosofin kommer från Will Faeber. Kommer självklart inte ta mer än att hon klarar av det och definitivt inte så mycket att det sliter på kroppen. Har dock hört att unga hästar behöver lång tid att vila för att ta upp saker mentalt. Men tack för svaret! :)

#2 Okej, tack! Då ska jag inte alls jämföra henne med alla andra oh-so-duktiga 4åringar. Hon får ta sin egna tid på sig. Men ibland kan andras hästars utbildning vara som en riktlinje på hur mycket en 4 åring ska kunna, men ska strunta i det. Vill trots allt ha en häst som håller lääänge. 😃

P4go
2014-10-08 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har en fyraåring direkt från galoppbanan. Hon startade sista gången ca 4 månader sen. 
Började bara skritta henne och sen ut i skogen mkt. På banan va hon sedan supermysig, lite ostabil men hon är ju unghäst så. 
Känn lite hur din egen är, just nu jobbar jag henne 5 dagar i veckan, och då är tömkörning och longering inräknat :) 
Vi ska starta våran första dressyr på lördag.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Tusen
2014-10-08 13:20
#5

#4 Dock är din riden i flera år även om den inte är riden som en ridhäst utan galopptränad. Dock är den ju van vid ryttare på ryggen samt musklad för det. TS häst är ju knappt riden så där måste man vara extra försiktig, speciellt  i början.

P4go
2014-10-08 20:00
#6

#5 Fast en galopphäst och en ridhäst har HELT olika muskler. Hon hade blivit riden på ridbana 3 gånger innan jag provred henne. Hon hade knappt några ryggmuskler alls utan bara extrema rumpmuskler och inga sånna som behövs för att orka sätta under sig ordentligt. 
För henne betydde att man skulle ta i tyglarna att hon skulle springa snabbare. 

Att gå från att få springa i full galopp och alltid vara i ett högt tempo till att kunna korta ihop sig och inte springa som en tok :p

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Tusen
2014-10-08 20:26
#7

#6 Absolut är det olika muskler. Dock är hästen van vid att ha någon på ryggen så den hade med all säkerhet mer ryggmuskler än en helt oriden häst. Även om det inte är lika stora som en ridhästs ryggmuskler.

P4go
2014-10-08 21:06
#8

Jadå. Självklart har man ju en liten fördel men väldigt mycket extra ibland.. 
Dom lär ju tex aldrig hästarna stå stilla vid uppsittning och i många stall skrittar dom inte ens hästarna vilket var jobbigt i början för mig med min tös

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

mallan-nog
2014-10-09 10:46
#9

Något man kan ha i åtanke när man börjar rida in/träna en häst är att olika vävnader i kroppen tar olika lång tid att bygga/träna upp. T.ex. hjärta och lungor tränar du upp på 1-2 månader och musklerna på 3-6 månader, däremot tar det desto längre tid för senor och ligament att vänja sig vid träningen/belastningen man kan räkna där med 6-12 månader och för skelettet tar det hela 12-24 månader. Så oavsett hur gammal hästen är bör man ta det försiktigt framåt med träningen så att hela kroppen hinner med att anpassa sig, för att på så sätt lättare kunna undvika skador.

Upp till toppen
Annons: