Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 728 ggr
Lina.k
2014-10-06 19:55

Börja rida bettlöst

Hej

Jag har en medryttarhäst som jag skulle vilja testa att rida utan bett.  Hon är en C-ponny som aldrig gör något dumt och går jättebra att rida på så inga problem där, men jag är intresserad av att se hur hon reagerar på att rida utan bett. 

Jag har kollat runt lite och är intresserad av något i stil med indianhackamore och repgrimmor. Jag vill inte att det ska påverka den vanliga ridningen då ägaren inte verkar intresserad av detta.

 Är det någon som har tips på något jag kan pröva och berätta om jag behöver göra några förberedelser eller träna henne på något sätt innan jag börjar? Tacksam för alla svar jag kan få och all information

Annons:
Lina.k
2014-10-06 23:26
#1

Glömde skriva att jag är också nyfiken på grunderna i NH. Gärna något tips på hur man kan börja jobba med det.

elvirawz
2014-10-07 20:25
#2

Jag började rida min medryttarhäst i repgrimma och det gick bra!

De flesta snälla hästar som litar på en går finfint att rida bettlöst och brukar gå att stanna och svänga även om de inte har bett.

För att kolla om hon lyssnar kan du ta av nosgrimman på tränset och sätta på en repgrimma/indianhack under tränset för att se om hon lyssnar. Lyssnar på halter och rygga osv hon så kan du ta av tränset (gör på ridbana för säkerhets skull)

Lycka till!

elvira.horseworld.se

mmillann
2014-10-09 15:09
#3

Jag vill säga att det är hundra gånger bättre att rida bettlöst, hästen får så ont i munnen v bett, det är inte bra alls och ingen vill ju bli dragen och få ont i munnen, så jag e för bettlöst! :)

BettaSplendens
2014-10-09 15:33
#4

#3 Fast det finns bettlösa alternativ som kan göra minst lika stor skada som bett, t.ex hackamore som används fel. Dock så gillar jag själv bettlöst, men menar att det mycket har med hur man använder det. Jag rider på ett rakt novabett just nu, men ska pröva bettlöst när jag köper mitt micklem träns :)

mmillann
2014-10-09 15:41
#5

Jo de förstås, okej, jag rider inte nu men när jag ska börja göra det med en kompis å hennes häst. Då ska jag rida med repgrimma och rida barbacka :)

BettaSplendens
2014-10-09 15:43
#6

Låter mysigt, men du borde nog skaffa ågon slags barbacka padd till hästen då för att skona ryggen eftersom belastningen kan bli konstig om man rider för mycker barbacka :)

Annons:
mmillann
2014-10-09 17:14
#7

Jo jag ska skaffa en pad :) självklart vill jag inte skada ryggen på hästen och vi kommer gå mycket promenader och longera oxå. :)

Lina.k
2014-10-10 20:36
#8

har först testat i den vanliga grimman och det funkade utmärkt. Nu ska jag testa några andra bettlösa alternativ. Tack så mycket för hjälpen

Upp till toppen
Annons: