Annons:
Etikettfoder
Läst 921 ggr
AnotherLova
2014-10-05 17:15

hur mycket foder?

hejsan! Jag försöker få min pappa att köpa en häst åt mej, och eftersom att jag vill visa att jag läst på och är redo för en egen häst så undrar jag en sak.

Om vi säger att ponnyn vi isåfall ska köpa är en ganska grov d-ponny, fyra år, lugn och snäll, möjligtvis lite busig. Kommer ridas mest på banan, nån skogstur varje vecka. Kommer ta dressyrträningar och hoppträningar. Kommer nog komma ut på hopptävlingar när vi lärt känna varandra. Ungefär en vilodag varje vecka.

Hur mycket hö skulle ni ge den på kvällen då? Hö får dom två  ggr per dag i hagen och nått kilo då. vet inte exakt.

sedan funderar jag isåfall på en musli att ge morgon och kväll. Den kommer ifrån granngården och heter Aktiv Musli. Såhär står det på deras hemsida "Granngården AKTIV Müsli. 20 kg. Müslin är baserad på ångkokt spannmål och har hög energi- och fetthalt, vilket ger högt energiutnyttjande. Den innehåller bl a majs och linfrökaka samt en påkostad vitamin och mineralblandning som anpassats till svenskt grovfoder." Hur mycket skulle ni ge den då, morgon och kväll. Skulle ni ge nått mer, t ex havre eller liknade?

Tacksam för snabbt svar!!! :)

Annons:
Anon
2014-10-05 17:52
#1

Får dom bara hö två gånger per dag? Det är lite lite…

Du har inte funderat på att skaffa dig en sköthäst eller hyra en häst så att du kan lära dig om hästskötsel utan att behöva ta hela ansvaret själv? Hur gammal är du? 

Att köpa häst om inte föräldrarna vill eller är intresserade är ingen bra idé om man själv inte är helt säker på att man kan ta allt ansvar själv. Hästen kan bli sjuk, då måste du veta exakt vad du ska göra, hästen kan bli svårriden eller få något problem i hanteringen och då måste du reagera på rätt sätt direkt. Det är stor skillnad på att rida en häst någon gång då och då och på att faktiskt äga en häst och att ha exakt allt ansvar.

 Att köpa en häst gör man när man har stor erfarenhet och vet hur man ska göra. Innan dess är det bättre att skaffa sig en sköthäst eller hyra en häst. Då kan du ju också visa din pappa att du är duktig på hästar.

Iaemi
2014-10-05 17:55
#2

Det är omöjligt att säga hur mycket mat den ska ha utan en höanalys. Och sedan ska man räkna ut hur mycket man måste lägga till/ta bort baserat på den, hur mycket hästen väger, hur mycket den aktiveras etc.

Och sedan en fyra åring som första häst? Är du redo för det? Skulle definitivt inte rida en 4 åring så mycket. Min 4åring håller på att utbildas och hon går ungefär 2-3 träningspass som är rätt så intensiva ca 20-40 min beroende på vad vi gör. Sedan 1-2 dagar ut i skogen med miljöträning, antingen leder eller skrittar på ryggen. Hon får alltid minst 2 dagar i veckan där hon får vila och smälta allting, ridpassen är aldrig längre än 40 min (rider inte heller alltid, utan longeras med). Tänk på att hästen är ung och lär sig något nytt varje dag.

Cezanne
2014-10-05 19:13
#3

Hur mycket foder en häst behöver beror på hästen som individ, hur mycket den arbetar och fodrets innehåll. Har man ett bra grovfoder behövs inget kraftfoder, behöver man komplettera med kraftfoder anpassar man sig efter vad som behöver kompletteras. 

En fyraåring låter som helt fel häst för en som kan så lite som du. Du ska ha en läromästare på 10-15 år som kan lära dig istället för att du ska utbilda hästen.  En fyraårig ponny ska inte ha en vilodag i veckan, de bör vila varannan dag för att hinna smälta utbildningen och för att dess kropp ska hinna med. De är ofta inte färdigvuxna ännu.

sosom11
2014-10-06 17:15
#4

En så aktiv häst kan behöver 4/5 kg per fodergiva som ska vara 3 gånger per dag. Kompleteringsfoder är mycket individuellt och det brukar ägarna innan om rekomendera. Låter mer som att du vill ha en läromästare som är runt 8-10 år än en unghäst som (i regel) blir rädd för nya saker, testar ryttare, blir het och bara springer på osv. Hur länge har du ridit och hur gamal är du?

EW

Sarah
2014-10-06 20:03
#5

Min 5åriga D-ponny får, på vintern, ca 6 kg hö + 1 kg halm i hagen på morgonen och 4 kg hö + 2 kg halm på kvällen. Sen har de mycket att pilla på i hagen. Hon har då i princip fri tillgång på grovfoder. Har bra hö och ger inget kraftfoder, det behövs inte. Tränas ganska mycket i dressyr.

Gladflicka
2014-10-07 13:47
#6

Min lättfödda c-ponny krävde ca 7 kg hö/dag för att hålla hullet (med bra värden på höet) så det kan vara väldigt individuellt. Om du kan fråga efter höanalys finns det ställen man enkelt kan mejla till för att få en uträknad foderstat anpassad efter din hästs behov.

Annons:
Upp till toppen
Annons: