Annons:
Etikettövrigt
Läst 582 ggr
Mildamatilda123
10/4/14, 9:25 AM

Vilket täcke just nu?

Hej!

Jag ska klippa min ponny nästa vecka. Helklippt ink hela ben och halva ansikte.  Bor i stockholm där det är ca 8-15 grader på dagen och 5 grader på natten. 

Hur hade ni täckat hästen? Ute i hagen

Annons:
AnnaFagerell
10/4/14, 9:35 AM
#1

Endast regntäcke som andas

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellensandahl
10/4/14, 2:17 PM
#2

Jag varierar mellan fodrat regn och ofodrat som andas då :)

Comedy
10/4/14, 10:07 PM
#3

Min hyfsat tunnpälsade ridponny går just nu naken ute (bor också i Sthlm) om det är +10 och sol. Är det regnigt/mulet/kallare har han på sig skaltäcke. Hade han blivit helklippt hade han nog fått på sig ett skal om det är sol och +10. Vid kallare temp eller regnigt/mulet så hade det nog blivit ett lite fodrat täcke, typ 100 g/fleecefodrat. 

Men hade jag varit du hade jag nog börjat med att lägga på ett skal och se om han verkar tycka det är lagom eller för kallt. Det som jag skrev ovan är ju hur jag hade gjort om det var min häst som hade varit i din ponnys situation, men jag har ju ingen aning om hur din häst är i hullet, hur mycket den rör sig, hur hagarna ser ut, om den är en liten 'fryslort' osv 🙂 hoppas det var till någon hjälp!

[Carolinan]
10/5/14, 4:02 PM
#4

Det beror väll på hur aktiv din häst är i hagen samt om den har tillgång till mat. I en gräshage hade jag täckat med något ofodrat regntäcke men står hästen i grusfålla hade jag täckat mer 🙂

majaliten
10/6/14, 6:04 PM
#5

Min är Helklippt går på lösdrift går utan täcke täckas vid regn med skal täcke eller fleece fodrat regn

Mildamatilda123
10/12/14, 9:06 AM
#6

Tack för hjälpen alla! Det blev en helklippt häst som fick på sig ett Bucastäcke med fleecefoder. Fungerar alldeles utmärkt. Eftersom hästen haft nallebjörnspäls var det skönt att bli naken :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: