Annons:
Etikettstallet
Läst 2076 ggr
PogoPedagog
2014-10-02 20:28

Torv i lösdrift?

Jag undrar om någon har några bra tankar att komma med kring hur vi ska hålla hästarna i vinter. Vi har två valacker och stallet är en ombyggd lada med två dörrar in till en lösdriftsyta om ca 3*8 m med betonggolv och timmerväggar. Förra vintern hade vi halm där men då hästarna ville äta halmen ( något jag ser som positivt ) stod de väldigt mycket inne och kissade ned mängder med halm. 

I år funderar vi på att lägga en torvbädd i lösdriften  och bygga ett foderbord där de kan ha fri tillgång på halm blandat med lite hö. ( de får även hö 4 ggr/dag) Foderbordet skulle då stå i ett parti av hagen där det är granar och oftast torr och torvliknande mark. Vi mockar hagen och stallet varje dag. 

Jag tänker mig att de kommer vistas mer ute då och bara gå in när de vill ligga ned och är det dåligt väder och de bara står ute kan man ju ge hö-givorna inne så de kommer in mer.

Är det någon som vet om en bädd med torv ger fuktskador i väggarna? De flest stall har ju ändå träväggar väl? Eller har ni någon annan synpunkt på om detta verkar bra eller dåligt.

Annons:
Linnea
2014-10-03 14:59
#1

Torv är enligt mig det bästa strömedlet. Det suger upp mycket mer än halm, nästan dubbelt så mycket som spån tom tror jag. Torven neutraliserar urinen så den inte fräter på väggar och golv. Jag har själv haft bädd i olika material och när jag hade torv i botten så var golvet alltid torrt när jag mockade ut. När jag hade halm eller halm/spån var golvet alltid blött.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Carolinan]
2014-10-03 15:35
#2

Jag tycker också att torv är det bästa och helt klart har den bästa uppsugnings-förmågan. Jag har aldrig sett fuktskador på trä-väggarna i boxen. Jag har alltid torv som under-strö och strör sedan lite spånpellets över så det blir ljusare.

PogoPedagog
2014-10-03 16:43
#3

Det låter ju kanonbra att ni inte haft problem med fukt.

Tusen
2014-10-04 23:20
#4

Vi har haft torv i vår lösdrift i många år. Funkar toppen. Dock blandar jag i spån, halmpellets eller spånpellets i torven då det är riktigt kallt ute. Det förhindrar att torven fryser vilket det kan göra då det är riktigt kallt. Väggarna (i trä) har hållt alla de 15 år som vi haft lösdriften.

PogoPedagog
2014-10-05 14:14
#5

Finns det någon som vet vart man kan köpa billig torv i Skaraborg eller var man kan beställa billigt. Hittade en leverantör som tog 79 kr/ bal o fri frakt men då var man tvungen att beställa minst 108 balar! Och det tror jag inte vi lyckas göra av med.

majaliten
2014-10-06 18:06
#6

Smaken ör som backen delad vi har haft välskött torv bedd mm kalkat mm och allt men det är de som brukar fräta bort våra väggar så spån fortsätter vi med

Annons:
PogoPedagog
2014-10-06 20:50
#7

#6 Ajdå. Vad har ni för typ av väggar? Tunna brädväggar eller timmer?

majaliten
2014-10-11 17:04
#8

Oj Gud jag vet inte men den är tjocka men torv kan ju funka för andra men funka inte för oss :)

Upp till toppen
Annons: