Annons:
Etikettövrigt
Läst 2296 ggr
Censur
9/30/14, 2:22 PM

Polisanmälan?

Fick idag veta att grannens pojke och kompis (ahm.. snorungar) ska ha kastat sten samt kissat?! på mina hästar. Det där med att någon skall ha stalt sig och kissat på en av hästarna känns inte så troligt  (är inte förvånad om det stämmer), men att kasta sten kan jag tänka mig att de har gjort så som dem är.

Då undrar jag nu, kan man polisanmäla detta? Detta går nog inte att bevisa om inte pojkarna själva erkänner sig skyldiga till vad de gjort. Jag har inte sett några sår eller något annat avvikande på hästarna men själv så är jag självklart rent ut sagt j*vligt upprörd. 

Killen och hans kompis är 11 år och går i samma klass som min lillasyster. En av killarna ska ha berättat om detta för sina kompisar (antagligen för att vara coola) och sedan skall en av de som lyssnat berättat för min syster (de är bästa kompisar) om vad han hört. Och nu har hon berättat för mig. Hon sa även att killarna som ska ha gjort illa hästarna skall vara sådana som gör saker de inte får och bara allmänt dumma sig.

Annons:
Stallmima
9/30/14, 2:37 PM
#1

Anmäla kan du alltid göra men oftast leder det ingenstans. Ta ett möte med föräldrarna,  tala om vad du hört och få dem att inse att detta är djurplågeri.

Calcifer
9/30/14, 2:46 PM
#2

Arrangera ett möte med föräldrarna och lägg fram din information och understryk att om det görs om kommer du göra en polisanmälan. Naturligtvis skulle en anmälan tekniskt sett inte göra särskilt mycket, däremot fungerar det nog att skrämma hut i snorungarna så de inte gör om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Censur
9/30/14, 4:06 PM
#3

Tack för tips, känns bara så frustrerande att det faktiskt är ens egna hästar som blir utsatta.. Så fort man läser om något hemskt så får man en känsla av att "det kommer inte att hända mig" och så gör det det.. 

Har pratat med föräldrar och pojkarna har erkänt, även att det KISSAT på dem!!

Så sjukt arg just nu.. har duschat hästarna nu och pussat på dem. Stackarna, världens snällaste killar som tror gott om allt och alla ❤️

[Biancalice]
9/30/14, 6:44 PM
#4

Så sjukt! Stenkastning har jag varit med om mot våra hästar, men att någon kissat på en häst har jag aldrig ens hört :O Bra att du har pratat med föräldrarna, hur reagerade dem? Polisanmäla är ju bra när sånt här händer, men tyvärr görs det förmodligen inget åt det.

Quirinia
10/1/14, 8:55 AM
#5

Det är ju helt galet! Hoppas föräldrarna har tagit ett ordentligt snack med ungarna!

axa
10/1/14, 10:14 AM
#6

Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna kissa på hästar eller kasta sten på dom. Har dom inget vett eller?! Jag skulle polisanmäla direkt, skrämma skiten ur dom och ta ett allvarligt samtal med dom och deras föräldrar. 

I mina öron låter det som om dom är fyra-fem år och inte fattar konsekvenser eller något om djurens välmående…

Annons:
Cezanne
10/1/14, 9:41 PM
#7

Är man under 15 år är man inte straffmyndig så polisen gör inget annat med en anmälan än att skicka den till socialtjänsten. Socialtjänsten kan inleda en utredning om man bedömer att det finns något man behöver göra för att hjälpa barnet som blivit anmält.

Calcifer
10/1/14, 10:33 PM
#8

Poängen att hota med polisanmälan är väl egentligen för att ungarna ska förstå att det är allvar. När jag var typ 7 och busringde och personen på andra sidan hotade med polisen kissade jag nästan ner mig av rädsla och gjorde ALDRIG om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cezanne
10/2/14, 10:04 PM
#9

Jag jobbar på socialtjänsten med att handlägga anmälningar och jag har väldigt svårt att se meningen med den typen av polisanmälningar.

Att prata med barn och föräldrar är ett mycket bättre sätt än att hålla på och polisanmäla barn som har långt kvar till att bli straffmyndiga.

Calcifer
10/2/14, 11:09 PM
#10

Poängen är väl snarare att ett hot om polisanmälan lär ska skrämma hut i pojkarna även om det inte genomförs. Skulle jag hotas med polisanmälan vid 11 års ålder hade jag förmodligen kissat ner mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cezanne
10/3/14, 11:24 AM
#11

Själv hade mitt elvaåriga jag tyckt det var jättekonstigt med någon som ville polisanmäla mig eftersom jag inte var straffmyndig.  Det hade känts som en person som inte visste vad den pratade om, och då hade man ju inte trott så mycket på resten heller.

Jag har knappast varit den enda elvaåringen i landet som vetat vad det innebar att inte vara straffmyndig. Är juristbarn.

Calcifer
10/3/14, 12:20 PM
#12

Prova att mörda någon som 11-åring och se om du fortfarande räknas som icke-straffmyndig…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

PennyScarlett
10/3/14, 12:29 PM
#13

#12 du kan mörda bäst fan du vill som 11 åring. Du åker inte i fängelse, får förmodligen inte sitta i någon rättegång. Högst troligt får du psykiatrisk vård och soc blir inblandade eftersom din hemmasituatiob förmodligen är rent åt helvete om inte dina föräldrar fått dig att inse att det är fel att ta andras liv. I Sverige är man INTE straffmyndig förrän man är 15.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Linnea
10/3/14, 3:22 PM
#14

#13 Men du kan fortfarande inte fortsätta ditt liv som om inget hänt. Nåt händer ju.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

polgara
10/3/14, 5:30 PM
#15

En polisanmälan i detta fall leder ingenstans då allt är bserat på hörsägen, finns inga bevis på att det har sktt mer än at grabbarna pratat om det, men sånt pratar dom ofta om för att vara coola utan att nått eg hänt. Nu kan ju inte jag svara på om det verkligen hänt eller inte, men finns det inga vittnen som sett nått, eller spår på hästarna så finns det inget att komma med. Inte ens socialtjänsten blir inblandad i detta fallet. Det bästa är o prata med pojkarna o deras föräldrar i första hand

Cezanne
10/3/14, 11:49 PM
#16

#12 Du kan mörda ett helt gäng, har du inte fyllt 15 år den dagen brottet utförs är du inte straffmyndig och får inget straff. Det har hänt flera gånger i Sverige att barn har mördat och de har inte fått något straff eftersom de ansetts för omogna att förstå konsekvensen av sina handlingar.

Det som händer är att socialtjänsten agerar och utreder om det finns något man kan göra för att förhindra att det kan hända igen, grovt förenklat. Socialtjänsten straffar inte.

Upp till toppen
Annons: