Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 799 ggr
hannah96
2014-09-29 20:41

bra att ha hemma, ( stallapotek)?

Hur mycket och vad bör man egentligen ha hemma i ett stallapotek ifall olyckan skulle vara framme? =)

Annons:
jagga-ewe
2014-09-29 21:16
#1

Oj, det där är en fråga som det finns många åsikter om! Jag är säker på att du kommer få massa bra råd. Själv har jag salvor (idomin, skillingaryd och helosan), bommull, sårsprit, jodopax, pincett, sax, kompresser, gasbinda, elastisk linda, sårspray (plåsterspray) och säkert mer jag inte kommer på nu. Men, jag har även sett till att ha plåster och alvedon, för det är lika stor risk att jag gör mig illa själv. Det känns som jag är ganska ensam om det, för det är mer än en gång jag fått plocka fram plåsterasken när nån annan arbetat på egen hand.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Quirinia
2014-10-01 09:06
#2

Jag har bomull, sax, jodopax"salva", flytande jodopax, elastiska lindor, paddar, svampar… kommer inte på allt :)

jagga-ewe
2014-10-01 09:35
#3

Just det ja, tvål och tvättlappar/tvättsvampar har jag med! Nog det o skillingarydsalvan jag använt mest. Sura märrar får sårigt skinn…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

PennyScarlett
2014-10-03 12:22
#4

Oj oj…haha ska man minnas allt? XD jodopax, liniment, helosan original och helosan sol, Skillingaryd, idominsalva, någon mer sårsalva, socatil, tvättlappar, bomull, gasbinda, självhäftande linda, bandage, sax, saltlösning, kylbalsam, desinfektionsmedel, tvål, hemmagjord örtsalva, hushållspapper, munkpeppar…det är vad jag kommer på just nu :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Carolinan]
2014-10-03 15:42
#5

Tja-det mesta sakerna har väll redan listats upp 😉Men jag vill nämna två saker som jag absolut bara måste ha i mitt "stall-apotek" och det är sår-spray, när du sprayar denna på ett sår lägger den sig som en tunn plast-hinna som andas och släpper in syre men håller borta bakterier/smuts  samt min hästsalva (4ess) som jag inte skulle klara mig utan på somrarna, jag smetar på denna dagligen runt slemhinnor och runt eventuella sår och då håller sig alla insekter borta. Mycket bättre än flug-spray enligt mig.

[Carolinan]
2014-10-03 15:45
#6

Just det, en temp är väldigt viktigt också. Det optimala är ju att regelbundet tempa hästen och ha det antecknat vad hästen har för normal-temp.

Annons:
FemFem
2014-12-01 18:33
#7

Vi har bla:

Temp

Bomull

Självhäftande bandage

Skillingarydsalva

Helosan

Liniment

Kyllera

Brems

Alsolsprit

Lactacyd

Koksaltlösning

Hibiscrub

Aloe vera-gel

Hästkräm

Upp till toppen
Annons: