Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3515 ggr
Comedy
2014-09-29 19:08

Skimmelcancer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag veta att min förra foderponny som jag hade i två år gick vidare till hästhimlen förra veckan. Jag fick redan i slutet på våren/början av sommaren veta att det antagligen tyvärr skulle bli så, men hoppades såklart in i det sista att hon skulle bli bra.

Rosa har under alla år jag känt henne ibland  visat en liten ofräschet i trav, men på böjprov visade hon endast en halv grads hälta. Den här hältan har kommit upp när hon blivit väldigt spänd som t.ex. vid ny ryttare och ibland även på tävling. Hältan är alltså så liten att det endast såg ut som att hon tappade takten i traven för något steg.

I november förra året blev hon dock tokhalt och hoppade på tre ben under en lektion hos ägaren. Ingenting hittades på vare sig röntgen eller ultraljud, så hon ordinerades vila. Hon undersöktes igen i april i år men ingen förbättring. Från april fick hon vila på en lösdrift tillsammans med en annan sjuk/skadad ponny fram tills nu och blev inte något bättre. Under sommaren fick hon kolik och och det utvecklades "knutor" stora som äpplen som ibland sprack. Ägaren berättade för mig att de trodde att hon fått skimmelcancer (hon föddes 2002), och att det kanske bidrog till koliken i somras men kanske även hältan.

När Rosa kom till mig hösten 2010 var hon extremt stressad och hade inget förtroende för någon. Hon importerades till Sverige typ vintern 2008 från Spanien där hon förmodligen hade det mycket tufft. I Sverige fick hon sedan föl och stod väl i princip fram tills dess att jag fick henne. 2009 och första halvåret 2010 reds hon mycket sparsamt då det inte fanns någon ryttare som ville och kunde rida henne.

Vad jag funderar över är hur skimmelcancer kan påverka hästar? Kan det sätta sig på leder och sådant så att det kan ge hältor? Under de åren jag hade henne hade hon inga knölar som kunde tyda på cancer. Något jag funderar på är däremot vad hon var med om i Spanien. Kanske något som hände där som gjorde att hon fick kroniska skador?

Annons:
viktoria91
2014-09-30 14:26
#1

Min ponny har också "skimmelcancer", ännu inte cancer utan bara tumörer. Hon har några större under svansen och ca 200 mindre över hela kroppen, blir fler och större för varje år.  Hon är 18 år nu, fick kolik/tarmvred för snart 3 år sedan och buköppnades, såg dock inga tumörer invärtes då.

Tumörer invärtes kan absolut orsaka kolik och sätter sig tumörerna nära leder/senor kan det trycka/irritera så hästen går orent. Borde dock synas på ultraljud med tumörerna då.

Comedy
2014-09-30 16:00
#2

Hmm, ja det borde ju tumörerna ha gjort…

Upp till toppen
Annons: