Annons:
Etikettridning
Läst 5216 ggr
[Linnea04]
9/28/14, 3:56 PM

Hur får man sina föräldrar att köpa en ponny åt en

Snälla! Jag behöver hjälp! Hur får man sina föräldrar att köpa en ponny åt en? Snälla! Hjälp mig!😎

Mina föräldrar säger bara:

Vart ska du ha den

det är dyrare än vad du tror, mm!

HJÄLP!

Annons:
nattis1337
9/28/14, 3:57 PM
#1

de första du kan göra är att räkna ut tex vart du ska ha den och vad alt skulle kosta mm

[Linnea04]
9/28/14, 4:07 PM
#2

Jag har redan gjort det. Dom säger bara att dom inte hinner att skjutsa och att jag inte vet hur dyrt det är att ha en egen ponny!😓

tlover
9/28/14, 4:14 PM
#3

Skulle mina framtida barn vilja ha en egen ponny skulle saker som tex

Att ta mer ansvar hemma med tex tvätt/städ etc (det skulle kanske ge dina föräldrar den tiden som behövs).

Spara så mycket av deras månadspeng/barnbidrag som möjligt (nu kommer det inte räcka en liten bit ens men lite ekonomiskt ansvar skulle jag vilja att dom skulle ta)

Läsa på om att ha häst (tex räkna ut hur mycket tid och pengar som dom måste lägga på den)

öva på att ha häst (tex kanske börja som medryttare el liknande, det är också billigare).

hjälpa, för att ha ett djur kostar pengar och tar tid så det är lika bra att börja öva.

Skulle vi inte ha en egen gård tror jag inte ändå dom skulle få ha en egen ponny eftersom det är så hemskt dyrt men det skulle vara några steg på vägen.

l'm back

Åsa S
9/28/14, 4:15 PM
#4

Det är rätt få föräldrar som har råd bara köpa en ponny sådär bara de flesta har inte en massa pengar som ligger och skramlar. Har inte dina föräldrar råd eller tid för att de måste jobba för att se till så att du har nånstans att bo och mat på bordet får du nog vänta tills du själv kan finansiera köpet + mat och husrum till hästen.

Rumblebee
9/28/14, 4:15 PM
#5

Om du har räknat ut hur mycket det kostar så kan du ge dina uträkningar till dina föräldrar och be dom också att göra egna. Fast säger de nej till en ponny för att set är dyrt så är det vettigt. För det kostar ju en hel del: stallplats, foder, utrustning, veterinär, hovslagare samt djuret i fråga :P Vad gäller stallplats så kan du försöka hitta något som är så nära som möjligt som du själv har möjlighet att ta dig till.

Aleya
9/28/14, 4:15 PM
#6

Vem ska betala eventuella veterinärbesök? Vem ska rida om du inte kan? Vad kostar eventuell försäkring? 

Pengarna lär inte komma ur din ficka, om det är som så att du är född 04.

så kan förstå om dina föräldrar inte är sugen.

men du kan ju annars börja spara. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Chinesecrestedlover
9/28/14, 4:18 PM
#7

Hej!

Vill börja med att säga att det är väldigt dyrt med häst. Har ingen själv men vet att det är sjukt dyrt speciellt om du ska ha den uppstallad någonstans och inte har ett eget stall. Veterinärkostnader kan bli väääldigt dyra o.s.v. Räkna först ut på ett ungefär vad det kostar att ha häst (ponny) inklusive stall, foder, hö m.m. och tänk på att om du har eget stall så måste du ha mer än en, hästar är ju flockdjur. 

Jag har hundar och det är dyrt, speciellt om man som jag lyckas med konsten att skaffa en som är sjuk ofta = höga veterinärkostnader och att ha häst… ja det är ännu dyrare än att ha hund. Jag har t.ex. lagt ut 8 000 kr en gång (under en dag då) på ett veterinärbesök med ena hunden och den summan har för övrigt inte varit allt för ovanlig i hans liv (det har varit 5 000 ena dan och 3 000 andra o.s.v.), han är tvungen att äta ett specialfoder m.m. Vad vill jag säga med detta… jo att även om man räknat på vad det kostar m.m. så kan man få överraskningar i form av höga veterinärkostnader m.m. något som är viktigt att ha i bakhuvudet innan man skaffar djur (oavsett art) så att man inte står där en dag och bli tvungen att avliva bara för att man inte har pengarna… 

Sedan tar det ju en massa tid att ha häst också vilket du måste ta med i beräkningen. Har du tiden som krävs för att sköta om hästen/hästarna? Kommer det vara likadant framöver eller kommer du få mindre tid om några år m.m. 

Ta reda på så mycket du kan om kostnader, tid det tar i anspråk, var den/de ska vara uppstallade och ta en seriös funderare om det är rimligt för dig att ha en häst eller om det kanske är bättre att vänta tills du vet mer om framtiden, har råd själv m.m. 

Dessutom så är det alltid de vuxna (dina föräldrar i det här fallet) som ska ha ansvaret för djuren och därför måste dina föräldrar vilja ha häst lika mycket eller i alla fall nästan för att det ska fungera. Om du inte har tid eller tröttnar länge fram så måste det ju finnas någon som tar hand om hästen i alla fall. 

Mvh/Chinesecrestedlover

vallhund
9/28/14, 4:20 PM
#8

Var skall du ha den? Vem skall betala mat, försäkring, bete, veterinärkostnader, hovslagare osv…..?

Börja med en sköthäst/ponny på närmaste ridskola, arbeta sen upp dig till medryttare. När du bevisat ditt ansvarstagande o din kompetens att ta hand om en häst/ponny så frågar du dina föräldrar igen, men dom kanske fortfarande inte har råd, ridning är en dyr frididssysselsättning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sjöstjärna
9/28/14, 4:25 PM
#9

Jag håller med tidigare inlägg och vill bara konkretisera lite fler idéer.

1. Ta reda på exakt vad en ponny skulle kosta i inköp, inklusive inköp av utrusning, veterinärbesiktning, transport osv. Alla kostnader som ingår i att köpa en ponny.

2. Ta reda på var du skulle kunna hyra in din ponny och hur du skulle kunna ta dig dit och hem igen på egen hand, med buss eller cykel eller samåkning.

3. Ta reda på exakt vad det skulle kosta i månaden att ha en ponny, foder, veterinär, försäkring, stallhyra, hovslagare osv.

4. Lägg undan så mycket som möjligt av din veckopeng (eller motsvarande) som kan gå till ponnyn.

5. Undersök möjligheten att tjäna extra pengar eller att jobba i stallet där ponnyn ska stå mot att du t ex får billigare hyra.

6. Erbjud dig att ta ansvar för de delar av hushållsarbetet (och trädgårdsarbetet om ni har trädgård) som du kan klara av i gengäld för att dina föräldrar betalar det mesta för ponnyn.

Att ha ett djur är ett förutom att det är dyrt även ett enormt stort ansvar och då krävs det att du kan visa att du är beredd att ta det ansvaret både vad gäller hur mycket arbete det kommer att innebära och att du är beredd att anstränga dig för att bidra ekonomiskt och genom din tid och arbete och att välja bort andra saker.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Linnea04]
9/28/14, 5:08 PM
#10

Tack sjöstjärna! Ska säga detta till mina föräldrar så får vi väl se! 

Kostnaden blev:

52850/år

Åsa S
9/28/14, 5:14 PM
#11

För att tjäna in den summan skulle jag som vuxen behöva jobba i 3.5mån samt det är mer än vad min bostad kostar per år för att ställa den summan i relation till vad många tjänar. Så som sagt man måste jobba väldigt många timmar för att få ihop en sån summa.

Ellensandahl
9/28/14, 5:16 PM
#12

Jag skulle tipsa om att hyra en ponny först! Jag har hyrt en ponny från sjöstjärnans ridläger de två senaste åren och nu till våren kommer min första egna ponny. Så mitt tips är att hyra man slipper veterinär kostnaderna, försäkringen och kostnaden för ponnyn. Man betalar och tar hand om ponnyn annars och månadskostnaderna blir ungefär samma förutom att man betalar 7500 istället för 50-100 000 för en bra ponny!

[Linnea04]
9/28/14, 5:47 PM
#13

OK, ska prova!😉

Annons:
Wilmarabbit
9/29/14, 12:35 AM
#14
S
7/10/22, 4:25 PM
#15

Jag har helt samma problem, men ändå tycker jag att man ska tvinga sina föräldrar, fortsätter dom att säga nej, säg till hästens ägare (av den häst du är intresserad av) att du vill boka provridning och att förälarna betalar allt för hästen (inte hot). Jag tycker att du har rätt att bestämma om du vill ha en ponny. Men krävs mycket tid, ansvar och pengar

[Tismon]
7/10/22, 4:37 PM
#16

#15: Nej. Ingen har rätt att få en ponny.

Denna tråden är dessutom 8 år gammal

Shia1
7/17/22, 6:08 PM
#17

hjälpasligen XD

Tror jag viker mig i skratt av den här tråden.

Upp till toppen
Annons: