Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 733 ggr
datorni
9/28/14, 2:20 PM

Hur lång vila vid markering ?

Hej ! Min häst markerade lite idag på ena frambenet Gick mkt försiktigt och långsamt ner för en backe och markerade sedan, lite, lite vid longering i trav. Tror hon kan ha trampat fel igår vid uteritten. Inga märken, svullnad, värme, ömhet. Hur länge vila ?

Annons:
Gladflicka
9/28/14, 6:31 PM
#1

Hade det varit min häst hade jag avvaktat 1-2 dagar (dvs vila) för att se om hältan försvinner. Gör den inte hade jag ringt vet för utredning. Försvinner den hade jag låtit vila någon dag extra för att sedan sätta igång igen. Men det är bara jag och förutsatt att det bara är en lättare markering. Man kan ju även linda båda benen för att ge lite extra stöd. Hoppas din häst blir bra! :)

PogoPedagog
9/28/14, 8:16 PM
#2

Men linda bara benen om du är säker på hur man gör, annars kan det bli värre istället för bättre.

Gronstedt
9/29/14, 9:00 AM
#3

Kolla igen tidigast efter 3-4 dagar. Om det inte försvunnit eller blivit betydligt bättre efter en vecka, kontakta veterinär. Vila minst 3 dagar efter att hältan försvunnit, längre om hästen varit halt länge.

Absolut inte linda en akut skada, utan först när man kan vara säker på att eventuella vävnadsblödningar upphör. Om hästen är mycket halt kan man linda det friska benet, det är det som behöver stöd.

Upp till toppen
Annons: