Annons:
Etikettövrigt
Läst 1103 ggr
Zakaraa
9/24/14, 11:07 AM

Vad betyder det?

Jag kan ingenting om hur det ser ut på register osv när det kommer till hästar så kan någon vara gullig och ta.a om för mig vad det betyder?
Hästen i bilden är en häst i stallet jag jobbar på så inte nån random jag hittade :P

F.1, vad står det för? Har sett en annan som har F.2 men vet nte vad det står för!
S och H vad står det för? (finns det andra saker som ofta står där, vad betyder de i så fall?)
Tack så mycket! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Linnea
9/24/14, 11:42 AM
#1

F 1 tror jag betyder stofamilj 1. S är könet, ett sto i det här fallet och H är häst. Är det en ponny står det istället vilket kategori den tillhör.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zakaraa
9/24/14, 11:47 AM
#2

#1 Tack!

Haha vad dum jag känner mig nu att jag inte listade ut S och H, haha!

Förstår inte riktigt vad det inneär med stofamilj 1 dock :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Linnea
9/24/14, 1:36 PM
#3

Alla raser har ett antal stamston, alltså de första stona i stamboken. Dessa utgör vars en familj. De ston som har tex sto nr 1 i härstamningen tillhör stofamilj 1. Kan hända att flera förekommer och då vet jag inte hur man räknar. Enkelt förklarat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
9/24/14, 1:46 PM
#4

Här kan du läsa lite mer. Fel ras visserligen men samma princip antar jag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zakaraa
9/24/14, 3:35 PM
#5

#3 I see!
Tack så mycket! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cezanne
9/24/14, 9:45 PM
#6

F.1 står för Flyingefamilj 1. DEn stammar från stoet Kamburg som importerades till Flyinge på 1920-talet http://www.sporthorse-data.com/d?i=10283695

Inom den svenska varmblodiga ridhästaveln (det många kallar halvblod) har man numrerat de mest framstående stolinjerna. Det handlar alltså inte om stamston eftersom stamboken är öppen så finns inga stamston som det gör inom t ex den engelska fullblodsaveln.

I dagsläget finns det sex stycken numrerade Flyingefamiljer, alltså familjer som uppstått från ston som var verksamma på Flyinge, och 73 övriga familjer, alltså sammanlagt 79 familjer.

Alla hästar tillhör en stolinje men alla tillhör inte en numrerad stofamilj.

Annons:
Zakaraa
9/24/14, 10:21 PM
#7

Haha oj vad invecklat det blev helt plötsligt x)
Tror jag får stanna i ovisheten på just den delen, haha

Tack för svar!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: