Annons:
Etikettfoder
Läst 905 ggr
examynia
9/21/14, 4:24 PM

räcker de om han bara får hö?

är inhyrd i ett stall där de är fri tillgång på hösilage nu när de ska stallas in.. helt fritt ute å sen inne får man ge hur mycket man själv vill på natten.

den infon jag fått angående höt är att värdet på smältbarheten är ca 40. å jag har försökt lära mig hur de är å så men lyckas inte.. är 40 i smältbarhet bra? räcker de med fri tillgång på hö eller måste jag lägga till mer proteiner osv?

ska försöka få tag på hela analysen men är inte säkert att jag får tag på den :-/ han går i ganska lätt arbete.. han går i stort sett varje dag som läget är nu men inte jätte hårt..så skulle säga lätt till medellätt arbete. hoppas på att kunna hålla igång honom såhär även i vinter.

går de ens att veta nåt när man bara fått reda på smältbarheten?

Annons:
Inkanyezi
9/21/14, 4:55 PM
#1

Smältbarheten är mest ett mått på hur stor skillnaden är mellan det du får bära in som giva och det du får mocka ut. Ett mått på energivärdet i höet relaterat till vikten. Det säger inget om vitaminer och mineraler.

Hö kan ha rätt stora skillnader i vitamin- och mineralinnehåll, beroende på hur vallen odlas. Konstgödning med utarmning av jorden minskar mineralinnehållet liksom vitaminerna, och ger också sämre lagringsbeständighet. Med god kvalité på höet behöver gräsätare kanske inte något tillskott, men med lägre innehåll av mineraler och vitaminer, kanske man behöver ge annat foder också.

Så det beror lite på vilket hö du har, men smältbarheten säger inte mycket. 

Hästen är ju byggd för att äta ganska näringsfattigt, och hö som enda foder på vintern har använts i århundraden. Man har också kunnat uppleva problem med alltför vattenhaltig kost, så hö ligger egentligen ganska rätt för en häst. Personligen tror jag att man inte behöver fundera mycket över det, om man inte endera tränar hästen hårt, eller upplever problem utöver de vanligaste vinterproblemen. Hästens naturliga miljö är väl knappast att stå i varmt stall med dålig luft och hödamm.

Linnea
9/21/14, 7:24 PM
#2

För att använda några värden behöver du veta energi (MJ) och smältbart råprotein. Många säger att 40 g protein per kg hö är bra men det beror på hästen. Så mycket näring brukar innebära att hästarna inte kan få den mängd de behöver och får de istället fri tillgång blir de feta. Hästar överlag föredrar blött foder vilket också bäst liknar det de naturligt skulle äta, gräs, som innehåller ca 20% vatten.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

examynia
9/21/14, 7:39 PM
#3

okej tack=) lyckades få tag på hela analysen så den kommer väl nångång i veckan hoppas jag=)

majaliten
9/21/14, 9:58 PM
#4

Min höst som tränas hårt medelsvår nivå går på Hö och lite mineraler. Sen är alla individer men min är svår född analysen har en kvot på 6 så det är lagom bra hadde önskat högre . Men kolla analysen du måste dela mj på smältbara rå proteiner så får du kvoten det samma med resterande ämnen . :) Hästar klarar sig gått och väl på Hö även pm det inte är ett toppen toppen Hö med alla perfekta värden . Inde end elit höstarna i dressyr och hopp ing presterar så hårt som galopp och trav hästarna som faktiskt kräver all kraft och Hö hopp och dressyr är inte ens snäppet under galopp pch trav . Pch oftast får galopp och trav haltar fritt på Hö men dock massa kraft för att de faktiskt behöver

Comedy
9/22/14, 10:43 AM
#5

http://apps.novasoft.se/webfoder2/

Den här sidan tycker jag är bra för att beräkna foderstat. Brukar använda den till min häst för att få en fingervisning på hur foderstaten bör vara utformad. Sen ser jag det som sagt som en fingervisning och inte som något "så här ska det vara". Märker jag att han behöver mer eller mindre av något så ändrar jag i foderstaten :) Men det som jag får upp där använder jag som sagt som grund.

Jag har dessutom lärt mig någonstans att hästen ska minst ha 1/50 av sin vikt i grovfoder, varav två kg inte behöver vara hö/ utan kan vara halm. Så min häst som väger 500-540 kg ska alltså enligt detta äta ca 10 kg grovfoder varav minst 8 kg hö. Halmen brukar jag lägga i ett slowfeedingnät så att han kan sysselsätta sig 🙂

Det som #1 säger tycker jag är ganska vettigt!

Linnea
9/22/14, 1:32 PM
#6

#5 Dom kan äta lite mer än så, man kan räkna med ca 2.5 % av hästen kroppsvikt i TS.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
examynia
9/22/14, 2:19 PM
#7

tack ska ni ha. dock är de fri tillgång som gäller fö rmin häst då de är de dom har i de stallet. så är svårt att veta hur mycket han äter.. vill mer veta om de som sagt är på tok för dåligt med tex proteiner trots fri tillgång.. men soms agt jag kommer att få hela analysen så kan jag återkomma så får ni gärna titta på den=)

Linnea
9/22/14, 2:59 PM
#8

#7 2,5 % av kroppsvikten i TS är ungefär vad dom äter om dom får fri tillgång så du kan räkna ut på ett ungefär.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

examynia
9/22/14, 3:16 PM
#9

ja men vad bra=)

Comedy
9/23/14, 12:08 PM
#10

#6 ja, jag skrev ju minst 🙂 Min pålle äter minimum av högivan just nu för att det var så otroligt näringsrikt så det väger jag upp med halm som sysselsättning.

Upp till toppen
Annons: