Annons:
Etikettövrigt
Läst 950 ggr
[MikaelaR]
2014-09-20 02:15

Hjälp till en som funderar på häst!?

Hej! jag funderar på att skaffa mig en häst i framtiden har en del frågor då. Vad för ras/häst borde jag kolla efter om jag mest söker efter en häst att helt enkelt rida på ta långa ridturer i skogen, hoppa lite hinder galoppera ja allt det där men att jag inte har något större  intresse för tävling utan mer en "sällskapshäst" som får ett gott liv men såklart också att jag rider på hästen och aktiverar den. Kan någon ge mig tips?

Annons:
ängsbacka
2014-09-20 08:54
#1

Tinker är lugna och trevliga hästar, en väldigt allsidig häst, köpte min Tinker för 2 år sedan, hon är super trevlig ;) finns en hel del på hästnet och sen kan du gå in och kolla på svenska tinkersällskapets hemsida.

imsuchadiva
2014-09-20 14:03
#2

Tycker inte du ska leta efter en speciell ras, utan leta efter den rätta individen för dig istället :)

[MikaelaR]
2014-09-20 14:23
#3

Nä jag behöver inte leta efter en speciell ras, men om det finns någon ras som passar funkar det ju. Först och främst vill jag  bara veta hur jag ska tänka vad som skulle passa bäst :)

Facie
2014-09-20 20:54
#4

Om jag hade varit du hade jag satsat på ett kallblod. Dem är överlag lugna, trygga och stabila. Perfekt som skogsmulle/kompis! 

Jag hade lätt velat ha ett kallblod om de inte vore för att jag har lite andra ambitioner och då passar andra blod bättre, men som sagt, kallblod är underbara!

Pretty wise //

[MikaelaR]
2014-09-20 21:02
#5

Tack för tipset

PogoPedagog
2014-09-20 21:09
#6

Haha, min erfarenhet av kallblod säger tyvär att ALLA nordsvenskar jag ridit har varit vilda, skygga, starka och ganska otrevliga hästar. Men jag antar att jag har haft otur, det handlar ju inte om mer än kanske fyra nordsvenskar jag ridit i mina dagar.

Annons:
[MikaelaR]
2014-09-20 21:11
#7

Vad tycker du skulle kunna passa då #6?

komkoma
2014-09-20 21:18
#8

Halvblodstyp, lettiska hästar brukar ha bra temprament. Men som sagt, individ före ras :)

PogoPedagog
2014-09-20 21:19
#9

Om du inte har några stora tävlingsambitioner passar ju egentligen vilken ras som helst! Då skulle jag kanske titta på saker som om rasen har några vanligt förekommande sjukdomar, är lätt att hålla i hull (fullblod t.ex kräver ofta mycket mat för att hålla hullet), sätter bra med päls på vintern ( kan ju ses som både en för och nackdel) är billiga att försäkra osv. När jag kollade försäkringar var ponnyer eller ponnykorsningar jättebilliga att försäkra medans halvblod var jättedyra. 

Mina personliga favoritraser är PRE, welsh cob, o connemara:)

[Biancalice]
2014-09-21 17:48
#10

Om jag tänker på lugna och trygga hästar överlag tänker jag på Nordsvensk, Haflinger och Welsh cob.
Finns även många fina korsningar tycker jag samt fina individer inom alla raser. :)

PennyScarlett
2014-09-21 22:07
#11

Islandshäst om du kan leva med att din häst inte är att jämföra med dinosaurier i storlek :) haha. Är så van vid mina fjuttisar att halv och varmblod känns helt enorma. Islandshästar är billiga i drift och ska du bara ha en skogsmulle så kan du hitta flera godingar till en bra peng. Islandshästar är heller inte särskilt benägna till att bocka och stegra och är av naturen modiga och nyfikna, starka hästar. Jag har inte träffat några skygga islandshästar. Dessutom är som så mysigt lurviga på vintern så det är som att sitta på en riktig nallebjörn :) så det kan jag rekommendera, i synnerhet som första häst!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Iaemi
2014-09-22 01:49
#12

Fokusera som tidigare nämnt mer på individer än ras. Tycker inte alls att man borde fokusera så mycket på raser inom hästsporten som inom t.ex hundar eller kaniner (Jag som är personligen väldigt insatt på kaniner haha). Men om du vill ha en lugn ras i överlag så finner jag islandshästar och kanske hästar som tinkrar väldigt lugna. 

Pensionerade ridskolehästar skulle även vara optimalt, eller någon häst som tröttnat på arbeta på banan. Tycker dock inte att kallblodstravare eller andra hästar som tränats för att springa fort är så kul. Visst finns det lugnare, men alla nordsvenskar jag träffat på och ridit har varit väldigt pigga, springiga (har egentligen inte något emot det) men också väldigt starka. Jag är väldigt emot den kombinationen själv, men finns säkert trevliga individer. 🙂

[MikaelaR]
2014-09-22 02:32
#13

Nä det är sant ska kolla runt efter en lugn lite äldre häst när det väl blir aktuellt!

Annons:
Wilmarabbit
2014-09-22 04:18
#14

En fd travare, dom är lugna,snälla och förtjänar en andra chans som ridhäst.

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

PennyScarlett
2014-09-22 10:35
#15

Fast fd travare är inte så kul som första häst då det är rätt mycket arbete att skola om dom :/ hittar man en färdigskolad så är travare bra!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Wilmarabbit
2014-09-29 01:06
#16

#15 Precis, En ej riden travare och ej utbildad är ingen första häst men en häst som är riden några år är perfekt :) I mina ögon

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Tusen
2014-09-29 01:54
#17

Fast väldigt många varmblodstravare ÄR ridna. De kallas då ridtravare och kan vara mycket välutbildade ( om man nu söker en sådan) Fördelen med ridtravare är att de är billiga i inköp och försäkring. Det allra bästa är en omskolad travare för de är ofta väldigt mycket hanterade och vana vid mycket. Därför också teygga.

Wilmarabbit
2014-09-29 18:25
#18

#17 Ja precis :)

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

jagga-ewe
2014-09-29 21:21
#19

Jag tycker ju att din beskrivning av vad du vill ha bara lyser "islänning", men det beror säkert på att det är precis vad jag har. En go' kompis att rida långa turer med, galoppera över snötäckta stubbåkrar, hoppa lite ibland och ha allmänt kul ihop. Sen tränar vi gångarter ibland, men har inga ambitioner att tävla på nåt vis. En liten häst, men känns väldigt mycket större när jag rider.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: