Annons:
Etikettövrigt
Läst 2916 ggr
Ellensandahl
2014-09-16 14:05

Vilken klippning ska jag välja?

Hej! Jag hyr en ponny och är lite osäker på vilken klippning jag ska välja.. Just nu har hon antingen vanligt regntäcke eller ett som är lite fodrat, planerar att köpa in ett vintertäcke 200g till vintern då men behöver man ett tjockare om man helklipper hästen? Hur klipper ni? Vad tycker ni om eran klippning hur funkar den på eran ponny/häst?

Tacksam för svar! :)

Mvh Ellen

Annons:
Gladflicka
2014-09-16 15:14
#1

Beror ju framförallt på varför du vill klippa. Är det för att du vill rida/träna och tycker den blir svettig så är ju frågan hur mycket du tänkt hålla igång och hur svettig hon blir tex? :)

Gladflicka
2014-09-16 15:18
#2

(Glömde svara på dina andra frågor, tjockleken på täcke beror på hur mycket du väljer att klippa, det ska i korta drag ersätta den förlorade pälsen. Själv ska jag halvklippa/jaktklippa då jag ska "rida igång" hästen i höst/vinter och vill att hon ska torka snabbare när hon svettats men blir ingen hårdträning och därmed tycker inte jag att jag har behov att att klippa hela hästen. :) )

Ellensandahl
2014-09-16 22:02
#3

jag kommer antagligen träna mycket hade tänkt blanda hårda dressyr pass med uterritter, hoppning, markarbete, longering osvosv. Så ja rätt hårt skulle jag säga. Men däremot har vi inget ridhus fast iof så ligger det ett ca 15 bort så dit kan vi ju rida ibland. Fin ridbana med mycket hinder material finns däremot. Kan verkligen ingenting om klippning då vi aldrig lärde oss det på ridskolan då dom gick oklippta.. Men har läst på lite iaf:) men om jag väljer att helklippa hur mycket fyllning ska jag ha då? Hur mycket ska du ha gladflicka?

Ellensandahl
2014-09-16 22:03
#4

15 min

majaliten
2014-09-17 07:38
#5

Men du kan ju halv klippa hästen och då blirnden inte allt för svettig men har. Lite päls kvar på de känsligaste partierna . Sen kan ett 200 g inte alltid räcka beroende på olika tempratur . Men in du har ett 200 g så är det tillräckligt om haäten får mer mat när det är kallare . Och då är de upp mot 1till 1,5 nästan för varje minusgrad

Ellensandahl
2014-09-19 15:51
#6

Ingen mer som klipper sin häst?

Annons:
hannaplingberg
2014-09-19 20:45
#7

#6 Vi halvklipper våra ridskolehästar och dom har bara tunna "skaltäcken" för lerans skull, är backen frusen så går dom nakna och det är inga problem. Dock så går dom inte ute hela dagarna. Även fast man klipper dom så klarar dom mer än vad man tror. :)

Ellensandahl
2014-09-19 21:07
#8

Så ni använder inga täcken alls? Inte på någon ponny?

Finns det verkligen ingen av hästarna som fryser naken?

Kul ide och betydligt billigare:)

PogoPedagog
2014-09-19 21:42
#9

#8 Jag tycker du ska prova dig fram. Börja med att klippa t.ex undersidan av halsen o ner mellan frambenen. Blir hästen väldigt svettig trots detta klipper du lite mer. 

Smma sak med täckena. Märker du att hästen fryser sätter du på ett tunnt täcke, fryser den ändå sätter du på tjockare. 

Ingen kan säga hur mycket täcken just din häst behöver då det är väldigt individuellt hur mkt hästar fryser. Precis som med människor, vissa går i shorts hela vintern medans vissa måste ha jacka på sommaren.

Facie
2014-09-20 09:13
#10

Håller med föregående.. Börja med typ en språrklippning och om du märker att hästen blir svettig så kanske du kör en fältklippning. Om du behåller pälsen på ryggen som i de två klippningar jag nämnde håller ju hästen värmen bättre.

Pretty wise //

hannaplingberg
2014-09-20 09:19
#11

#8 Självklart har vi några frysisar och dom täckar vi såklart. Men det är typ 4 st av 60 så majoriteten klarar sig. Och om det är någon som står i sjukhage får den ha täcke på sig för den inte kan röra sig för att hålla värmen :)

komkoma
2014-09-20 21:19
#12

Inte klippa alls och skippa täcka för det mesta av tiden, eller klippa från öra till kronrand ! Sååå fint!

Linnea
2014-09-20 21:46
#13

Klipper bara undersidan av halsen. Har regntäcke ca 4 ggr per vinter, går annars utan. Har björnpäls typ.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
majaliten
2014-09-21 08:54
#14

När man tränar och tävlar hårt är det inte ett alternativ att ha hästen otäkad visst såklart de klarar sig men hästen måste hålla bog partiet varmt och mjukt skillnad på häst och häst och ridskole och tävlings /privat häst det är inte samma krav .Min är Helklippt på vintrarna och går ute mycket och även när den var halvklippt var de täcke på ,annars fick man börja om och mjuck göra . Det kan gå utan tänkte när de går in i ett varmstall och är mer inne än ute . Så anpassa klippningen efter hur mycket hästen går ute och hur mycket den tränas. Och täcka också efter hur den går ut och hur du vill ha den i kroppen när du rider.

Linnea
2014-09-21 19:20
#15

#14 Också skillnad på varmstall och kallstall. Oisolerat stall är nästan lika kallt som ute.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

majaliten
2014-09-21 19:31
#16

15. Ja men precis :) 😊👍

LinaN
2014-09-22 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fri tillgång på mat ute i hagen. inget täcke ens vid blött/snöigt väder. dock vid stark blåst ofodrat regntäcke.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2014-09-22 13:35
#18

#17 OT  Din häst är så vacker!

LinaN
2014-09-22 15:10
#19

#18 tack :) 

Kan passa på att säga att bara för att man har ett kallblod så klarar de inte automatiskt mer kyla än andra, Vi har helklippta hästar i stallet med tjocka täcken, som ändå frös för att de inte hade mat i hagen. Däremot de dagar som maten var slut i hagen där Harry gick så frös även han när det bara var -5 och knappt nån blåst. Så mat håller hästarna varma. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: