Annons:
Etikettövrigt
Läst 1741 ggr
Comedy
2014-09-11 21:28

Valack eller hingst i passet?

Jag har en liten fundering på hur man gör med passet efter det att hästen har blivit kastrerad. Jag har en elvaårig ridponnyvalack som jag ägt sedan ett år tillbaka. Förra ägaren (ridskola) hade varken registrerat ägarbyte eller något sådant öht, så i "rasbanken" (blå basen) var han fortfarande reggad som hingst när jag köpte honom samt att uppfödaren stod som ägare. Nämnvärt är att förra ägaren ägde honom i sex år. 

Nu har jag inte passet tillgängligt, men jag är rätt säker på att det finns nertecknat i något av hans papper att och när han är kastrerad. Dock står han fortfarande som hingst i passet. 

Eftersom det här är min första som jag själv äger (och har tidigare bara varit fodervärd åt ston) så funderar jag lite över om man brukar ändra i passet? Klart att det kanske inte är dödsfarligt om det står hingst i passet istället för valack, men det känns ju ändå som att det borde stå rätt.

Hur har ni gjort, ni som har/har haft valacker? Har det stått valack i passet när ni köpte hästen eller stod det hingst? Och om det stod hingst, skickade ni in passet så att det ändrades eller lät ni det vara?

(Ni som har köpt en hingst och sedan kastrerat den är självklart också jättevälkomna att svara 😃)

Annons:
ängsbacka
2014-09-12 08:16
#1

Jag köpte en shettis hingst som jag kastrerade efter något år, jag ringde shettis förbundet och frågade vad jag skulle göra, de sa jag skulle skicka in det och få det ändrat i passet vilket gjordes, kostade 450 kr för den lilla ändring och det är några årsedan. Jag tänker behålla honom så länge han lever så för den skull skulle jag egentligen inte behövt ändrat i hans pass för han kommer aldrig att säljas men om man inte tänker behålla hästen livet ut och sälja hästen framöver tycker jag att man ska ändra i passet. Mvh Pernilla

Comedy
2014-09-12 09:09
#2

Okej, tack! Det här är ju inte heller någon som jag tänkt sälja, vi har hängt ihop sedan han var fyra och jag kämpade i många år för att få köpa honom, men man vet ju aldrig. Livet kan ändras och så hamnar man i sitsen att man måste sälja.

Tack för svaret! :)

Linnea
2014-09-12 09:23
#3

Köpte en russhingst som ettåring, kastrerades när han var fem. Kollade nyligen upp detta med russavelsföreningen och det ändras inte i passet (står dock i passet när han kastrerades) men det ska anmälas till avelsföreningen. Behövs väl egentligen bara om man ska ställa ut eller sånt och det har jag ju tänkt göra igen.

Ägarbyte sker på separat lapp men det är olika för olika föreningar så kontakta den förening som gett ut passet till din häst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Comedy
2014-09-12 11:16
#4

Ägarbyte och sådant har vi registrerat, och pratade även med ASRP om att han fortfarande var reggad som hingst, så det är fixat. Men det behövs alltså inte ändras i passet? Eller det kanske är olika mellan olika avelsföreningar?

Foxtrot
2014-09-12 15:45
#5

Min häst står som hingst i passet och har aldrig haft något problem med det. Om folk undrar så är det ju bara att kolla på självaste hästen ;)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Comedy
2014-09-15 17:48
#6

#5 ja det är ju sant :) Men tänkte mest om det är något som bör göras eller om det är okej att låta det stå kvar.

Annons:
Foxtrot
2014-09-29 15:51
#7

Ja, som sagt, jag har aldrig mött någon som påpekat att det står hingst i passet. :)
Det är rätt vanligt eftersom passet kommer före kastrering allt som oftast :P Så jag tror inte du behöver göra något åt det om det inte känns viktigt för dig :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Comedy
2014-09-29 17:57
#8

Okej, tack så mycket för svar!

Upp till toppen
Annons: