Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 884 ggr
komkoma
2014-09-08 19:51

Köpa eller inte köpa, What to do?!

Jag har varit och provat en häst två ggr och blivit lite kär, den är sju år och inte så mkt riden innan men är söt, snäll att rida, suger i bettet och känns lite som en arbetsmyra,  rör sig ok hoppar snällt och är det jag är ute efter, en kompis som man kan köpa yo. Pappan är en godkänd hingst och mamman är "okänd". Allt kändes helt asbra och fixat stallplats i mitt gamla stall…. Men igårkväll lyckades vi googla rätt på stammen och den är nu 50% travare!

Vill inte va en hater men har aldrig tänkt tanken på att köpa en travarkorsning innan,  Finns ju inget andrahandsvärde (om man nu vill sälja) och om jag skulle vilja "typa den" för att ta ett föl? Usch känner mig så less nu…
Hon va redan i minsta laget för mig men hade överseende med det för att hon la pannan mot min arm när vi hade ridit klart.

Vet verkligen inte vad jag ska göra nu? Ska jag bara släppa henne och börja leta på nytt eller ska jag ge henne chansen att bli min bästis?
Vad hade du gjort? 

Ps: Vet att travare också är fina hästar och också kan så  det behöver du inte påpeka DS:

Annons:
Stallmima
2014-09-08 20:22
#1

Känner du att det klickar mellan er är valet lätt. Men jag har en undran, hur kan pappan vara känd men inte mamman? Det brukar vara tvärtom   🤔

komkoma
2014-09-08 20:25
#2

Antagligen stod hennes stam inte med i passet för att hon skulle va lättare att sälja..

Saken är ju den att jag va innan jag bestämde mig osäker just på om hon va för liten eller inte men bestämde mig för att "skitsamma med några cm hit och dit"
Men nu blev det en till sak att ha överseende med 😕

Iaemi
2014-09-09 01:35
#3

Tycker att det är lite knasigt att helt börja kasta iväg idén bara för att hästen har lite travare i sig. Om det kändes helt rätt från början så borde du ändå köpa hästen och strunta i fördomar emot travare, MEN om du haft tvivel från början, om det är något i bakhuvudet som inte alltid känts helt rätt eller något du tänkt "men det kan ju fungera ändå om jag gör såhär även fast jag hellre skulle vilja ha något annat…" så tycker jag att du ska fundera lite till och kanske inte köpa hästen. Det är onödigt att skaffa en häst om den inte är 100% rätt tycker jag. Känn efter lite till, fundera fram och tillbaka och kolla över fördelar och nackdelar. 

Dock tycker jag inte att travar delen ska vara något problem alls, känns mer som om det kan vara något annat som får dig att tvivla (även om du kanske inte är riktigt medveten om vad ännu).

komkoma
2014-09-09 13:42
#4

Jo det va travardelen. Har "alltid" haft hopphästar med "fin" stam innan, så det va drt som gick mig att dra åt mig handen. Har tänkt och funderat jättemycket nu de senaste dagarna och kan inte komma fram till något annat än jag vill ha henne endå! Som min mamma sa "Jaha… inte konstigt att den va så snäll då."

PogoPedagog
2014-09-09 21:38
#5

Jag tycker personligen att hästens psyke är det viktigaste. Finns bara rätt inställning hos en hopphäst kan man komma långt. Hade det varit så att du skulle satsa på dressyr hade det kanske varit lite viktigare att det inte var en travare med tanke på galoppen.

isla
2014-09-09 21:39
#6

Jag har haft travhäst som hopponny (växte inte över ponnymått) och hon hade startat 3 ggr på travet. De kan vara fantastiska hopphästar de också, men visst är de avlade för att trava fort, det kommer man aldrig ifrån. Jag var och provred en korsning med travare en gång som inte passade mig alls pga steget, men bara för att det är travare i betyder det ju inte att hästen inte är bra för andra discipliner. Antingen ger du hästen en chans eller så letar du vidare. Finns massor med hästar där ute.

För övrigt fick jag 15.000:- för travaren när jag sålde henne och vart helt nerringd från folk som ville ha henne, så visst kan de ha andrahandsvärde!

Annons:
Praefatio
2014-09-09 21:56
#7

Som #5 säger så känns det avgörande att hästen ska användas för hoppning och inte dressyr. Många travare och travarkorsningar hoppar kanonbra! De kan bli trevliga dressyrhästar på hobbynivå också men har ju steget mot sig oftast. Eftersom det är en hästkompis du vill ha och ingen rosettplockare på elitnivå så tycker jag inte att du ska låta rasblandningen påverka allt för mycket i och med att du verkligen trivs med hästen i övrigt.

majaliten
2014-09-10 07:54
#8

Alltså om man vil avla i framtiden är det ju nog bättre att ta en annan häst som är mer passande .Även om den S häst är fin kan dömer ärva oönska exteriör

Praefatio
2014-09-10 10:14
#9

#8 Man får ju väga sina prioriteringar i det här fallet. Vill man ha en trevlig hobbyhäst att dela sitt liv med eller vill man ha en avelshäst som ger fina/lättsålda avkommor? Med tanke på dagens hästmarknadsklimat så vet ju jag vad jag hade prioriterat i alla fall…

Gronstedt
2014-09-10 10:30
#10

Om hästen är i minsta laget, så bör du inte välja den om du fortfarande växer eller om du är mycket ung. Annars tycker jag att du ska gå på känslan - ni ska ju trivas tillsammans i många år, förhoppningsvis.

Linnea
2014-09-11 12:30
#11

#5 Med tanke på galoppen? Vad menar du?🤔

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Biancalice]
2014-09-11 17:43
#12

Jag tycker inte du ska köpa den med tanke på att du tvivlade på mankhöjden från början, om du inte har accepterat det helt och hållet nu. Travardelen märkte du inte ifrån början om jag förstår det rätt, så då skulle inte jag tyckt att det spelade så stor roll. Men skriv en lista med + och - så kanske du ser klarare :) Lycka till.

Rafflan
2014-09-11 19:16
#13

Ställ dig några enkla frågor, svara på dem så har du ditt svar :)

tex
Vad vill du göra med hästen? - Hoppa 120
Har hästen potential att hoppa 120? - Nej
Är du beredd att "offra" det du vill göra för att du klickar så bra med hästen? - Nej

Ställ dig dessa frågor och svara på dem och tänk över dina svar :)

Annons:
PogoPedagog
2014-09-11 21:31
#14

#11 Många  travare har ju svårt att få till en bra tre-taktig galopp. Det blir gärna fyrtakt. Detta brukar ju inte vara något större problem för en hoppglad hopphäst ( hade en d-ponny som var "travare" i mitt hopplag som gått MVS) men för en dressyrhäst blir det svårare att plocka poäng med en dålig galopp.

Linnea
2014-09-12 09:20
#15

#14 Jag ser nog traven som ett större problem, en del har en bra trav i lägre tempon, vissa inte. I ökad trav blir det lätt "travar-trav" och den är nog inte så poppis hos domarna. Har inte ridit så många travare visserligen men den jag hade själv hade en väldigt bra galopp, sen hade han ju inte direkt tävlat heller.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: