Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 994 ggr
strong.ale
9/8/14, 1:30 PM

unghäst

Jag ska börja ta hand om en 1 årig. Ska böja lära han att ha träns och sadel när ska jag börja med det? Tips om allt mottages gärna

Annons:
Evelina!
9/8/14, 1:47 PM
#1

Vet du inte när det är dags att vänja en häst vid utrustning kanske det inte är helt jättesmart av dig att börja ta hand om en unghäst, såvida du inte får hjälp av någon som kan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

strong.ale
9/8/14, 3:01 PM
#2

Jag frågade bara vad ni annsåg.

manzii
9/8/14, 9:28 PM
#3

Först och främst känner du hästen? Om inte, så lär känna den först innan du börjar med något tror jag är bäst. Sen får man se lite efter hand när man ska börja med vad och se om hästen är redo. Jag har ett sto på 1,5 år och för ca en månad sedan började jag med träns. Sadel får vänta. Allt tar sin tid, stressa inte utan som sagt se när hästen är redo. Är du osäker så fråga någon så det inte blir något fel. Lycka till!

Cezanne
9/10/14, 8:06 PM
#4

En ettåring gör man inte så mycket med. Den ska kunna ledas och stå uppbunden, bli borstad och lyft fötterna.

Jag har vant mina unghästar vid sadel och träns när de var två år.

Gronstedt
9/11/14, 8:32 AM
#5

TS, träna gärna hästen på att bli hanterad på alla möjliga sätt - inte bara borstas och lyfta fötterna, utan dessutom att gå förbi läskiga saker, ta av och på olika täcken, linor som rör sig runt benen, huvudet och kroppen, lasta och åka transport … Sadel och träns är kanske inte det första att börja med.

Men gör inte för mycket i taget, en ettåring är en unge som inte är färdig i varken kropp eller knopp. Mycket mys och lek och tid för hästen att vara häst är också viktigt.

strong.ale
9/16/14, 12:39 PM
#6

Han är 1,5 så började med träns förra veckan har inte på det på alla promenader utan på var tredje till en början med. Han går på sommarbetet så går i skog och mark, det enda ag har märkt att han är rädd för det är vetten men ska börja så i/vid fler vattenpölar. Han är väldigt samarbetsvillig så blir nog enkelt.

Annons:
Cezanne
9/17/14, 9:30 AM
#7

Du har väl grimma ovanpå tränset så att du inte rycker honom i munnen?

[Carolinan]
9/17/14, 11:30 AM
#8

Tänk också på att unghästar behöver tid att smälta saker, allt ska inte komma på en gång och vid varje moment bör det gå en tid så hästen får smälta det ordentligt. Att gå promenader med ett träns på är jättebra, men ha alltid en grimma över som du håller i, håll aldrig direkt i tränset. Ledande tränstag och "ryck" är en ny-invand unghäst inte redo för, den bör först vänja sig vid att ha ett bett i munnen! 🙂

strong.ale
9/18/14, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har grimma på såklart, och han accepterar träns lätt , han är Såå snäll också glömde binda fast han så la bara grimmskaftet runt Halsen men han bara stod där och vänta.

Tusen
9/18/14, 11:03 AM
#10

Så länge hästen inte belastas kan man testa vad som helst. Promenader är jättebra och vill man kan man absolut lägga på en sadel och sätta på ett träns. Är hästen 1½ år gammalt så är det bara bra att den får göra många och enkla grejer. Det är en myt att unga hästar bara ska kunna vara uppbundna, lyfta hovarna och gå korta promenader. Det är saker man kan göra med föl.
Börjar man tidigt med att presentera hästen för allt möjligt (inklusive skrämselträning och bilmöten) kommer det bli så oerhört mycket lättare att rida/köra in den senare.

Upp till toppen
Annons: